15 410 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Fastighetsskatt vid nybygge
Sida 1 av 3
Har jag blivit rätt informerad, om påståendet är att ett nyproducerat hus är befriat från fastighetsskatt/kommunal avgift de första fem åren?
Har ytterligare en fråga kring fastighetsskatt vid nybygge!
Köpte nyligen ett hus som är färdigställt sept -08 och där förra ägaren flyttat in i sept -08. Han har av någon anledning inte orkat skicka in papper om att huset är färdigställt förräns mäklaren upptäckte detta i samband med att vi köpte huset i dec -10.
Pga detta så har förra ägaren (helt i onödan) betalat fastighetsskatt baserat på tomtvärdet fram tills vi köpte huset och pappren om färdigställandet skickats in.
Vi betalar nu alltså ingen fastighetsskatt.
Min fråga är;
Räknas de första 5 skattefria åren fr.o.m att huset färdigställdes (alltså från sept -08) eller från dess att pappren om färdigställandet skickades in? (alltså från december -10)
Någon som har koll på detta?
Köpte nyligen ett hus som är färdigställt sept -08 och där förra ägaren flyttat in i sept -08. Han har av någon anledning inte orkat skicka in papper om att huset är färdigställt förräns mäklaren upptäckte detta i samband med att vi köpte huset i dec -10.
Pga detta så har förra ägaren (helt i onödan) betalat fastighetsskatt baserat på tomtvärdet fram tills vi köpte huset och pappren om färdigställandet skickats in.
Vi betalar nu alltså ingen fastighetsskatt.
Min fråga är;
Räknas de första 5 skattefria åren fr.o.m att huset färdigställdes (alltså från sept -08) eller från dess att pappren om färdigställandet skickades in? (alltså från december -10)
Någon som har koll på detta?
I princip från det att papprena skickas in. Men jag råkade ut för att skattemyndigheten "upptäckte" att vi flyttat in i huset innan det formellt sett var färdigt, och jag fick ett surt brev om det. Ja, jag kunde ju bara svara att "ja, det stämmer, då får jag väl tillbaka skatten jag betalt i onödan?". Och det fick jag jag.
Maal: I såna fall gör du nog smartast i att låta det vara som det är. Annars lär väl den förra ägaren få tillbaka pengar, och du får endast 3 år skattebefriade..?
Tack för svaren!
Med andra ord så gör jag bäst i att hålla en låg profil gentemot Skatteverket gällande detta. Har jag tur så räknas de skattefria åren fr.o.m att vi flyttade in då, om nu inte förra ägaren gnäller
Med andra ord så gör jag bäst i att hålla en låg profil gentemot Skatteverket gällande detta. Har jag tur så räknas de skattefria åren fr.o.m att vi flyttade in då, om nu inte förra ägaren gnäller
Värdeåret borde vara 2008 eftersom det var då huset huvudsakligen var färdigt och familjen flyttade in 2008. Det fastställs av Skatteverket. Året efter, dvs. 2209 börjar de 5 skattefria åren löpa.
Skatteverket torde ombepröva sitt beslut om värdeår och de förra ägarna kommer rimligtvis att få pengar tillbaka.
Skatteverket torde ombepröva sitt beslut om värdeår och de förra ägarna kommer rimligtvis att få pengar tillbaka.
Jag förmodar att tidigare ägare skriver färdigställande -08, vilket gör att skatteverket förmodligen gör en rättelse på deras fastighetsskatt. Med andra ord är det inte så mycket du kan göra åt saken.maal skrev:
Skall man anmäla till skatteverket när huset är klart?
Jag fick 7660kr i fastighetsskatt på min deklaration, taxvärdet är ca 1.550.000kr
Min sambo fick lika mycket på sin deklaration.
Vi flyttade in i huset i april 2010.
Tack för all hjälp jag kan få.
Jag fick 7660kr i fastighetsskatt på min deklaration, taxvärdet är ca 1.550.000kr
Min sambo fick lika mycket på sin deklaration.
Vi flyttade in i huset i april 2010.
Tack för all hjälp jag kan få.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Vi fick då över 5000 per skalle i fastighetsskatt. Förstår inte hur det kan vara mer än det sagda maxbeloppet. Är det för att man inte anmält inflytt eller? Har för mig att vi skrev i deklarationspapperena att det beräknades vara klart 2010. Blir tokig. Över 10 papp i fastighetsskatt. Och skattekontoret har stängt.
Går det att komma runt detta? Meddela nu så man får stryka fastighetsskatten? Erfarenheter?
Går det att komma runt detta? Meddela nu så man får stryka fastighetsskatten? Erfarenheter?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Så då går det alltså att slippa denna skatt alltså? Vore j u rätt bra för 10k är ju rätt mycket pengar ändå. Går hellre till vinden än till politikers pensioner.andersmc skrev:I princip från det att papprena skickas in. Men jag råkade ut för att skattemyndigheten "upptäckte" att vi flyttat in i huset innan det formellt sett var färdigt, och jag fick ett surt brev om det. Ja, jag kunde ju bara svara att "ja, det stämmer, då får jag väl tillbaka skatten jag betalt i onödan?". Och det fick jag jag.
När flyttade ni in i huset? Vilken månad.
Vi flyttade in den 17 april 2010, får ändå betala 15320kr i fastighetsskatt.
Detta pga hus under uppbyggnad.
Några fler som råkat ut för detta?
Mch
Vi flyttade in den 17 april 2010, får ändå betala 15320kr i fastighetsskatt.
Detta pga hus under uppbyggnad.
Några fler som råkat ut för detta?
Mch
FredrikoKarl skrev:Vi fick då över 5000 per skalle i fastighetsskatt. Förstår inte hur det kan vara mer än det sagda maxbeloppet. Är det för att man inte anmält inflytt eller? Har för mig att vi skrev i deklarationspapperena att det beräknades vara klart 2010. Blir tokig. Över 10 papp i fastighetsskatt. Och skattekontoret har stängt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Vi flyttade in någon gång kring april också. Husleverans vid mars och sen inflytt i april. 2010 då förstås.
Förstår inte heller varför hus under uppbyggnad ska taxeras hårdare än bostadshus. Var är logiken där?
Förstår inte heller varför hus under uppbyggnad ska taxeras hårdare än bostadshus. Var är logiken där?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
logik är nog just det rätta ordet, det är väl så att staten inte vill att det ska stå en massa obebyggda tomter här och var i landet i väntan på att priserna ska gå upp, därför gör man det dyrare att ha tomtmark stående än för färdiga hus (högre skatteprocent och inget maxbelopp)
Men särskilt rättvist är det ju inte...
sen är det så att man under byggnadstiden (om den är flera år) ska meddela hur mycket man lagt ner och detta adderas till 50% till tomtvärdet och man får skatta för detta tills huset är färdigt och färdiganmäls...
Men särskilt rättvist är det ju inte...
sen är det så att man under byggnadstiden (om den är flera år) ska meddela hur mycket man lagt ner och detta adderas till 50% till tomtvärdet och man får skatta för detta tills huset är färdigt och färdiganmäls...
Men tyvärr inget vi kan göra något åt.
Vi har skattefritt till 2016 ut och halv skatt 5 år till sedan.
Men surt att pröjsa in över 15.000kr för min del.
Hade haft roligare saker att göra för dom pengarna.
Hade kunnat tagit mitt första skattefria år under 2010 istället, kanske skulle försöka med det om man pratar med skattemasen.
Vi har skattefritt till 2016 ut och halv skatt 5 år till sedan.
Men surt att pröjsa in över 15.000kr för min del.
Hade haft roligare saker att göra för dom pengarna.
Hade kunnat tagit mitt första skattefria år under 2010 istället, kanske skulle försöka med det om man pratar med skattemasen.