Hej, jag försöker förstå hur många sektioner den gjutna plattan består av men blir inte riktigt klok på ritningen. Jag försöker förstå det för att installera radonsug på korrekt ställen för att suga i alla "sektioner". Kan det vara så att Grunddetalj 2 + 5 innebär att den är indelad i 3 sektioner som markerat i rött? Så att jag behöver suga på dessa tre ställen. Känns dock konstigt då innerväggen ovan Grunddetalj 5 inte ens ska vara bärande. Har ni någon smart insikt i hur jag ska tänka? Sutterängkällare.

• Ritning av ett hus med två våningar, visande takvinkel och höjd för varje våningsplan. Bottenvåningen markeras med 2.300 och andra våningen med 2.400.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar olika grunddetaljer, numrerade 1-9, med markerade sektioner för gjuten platta. Används för att planera radonsuginstallation.
    Skapa konto
  • Ritning av grundplan med flera markerade sektioner, inklusive detaljer som mått och placering av innerväggar, används för planering av radonsug.
    Skapa konto
  • Planritning av en sutterängkällare med två röda markeringar som visar möjliga sektioner i den gjutna plattan för installation av radonsug.
    Skapa konto
  • Planritning av en sutterängkällare som visar rum som förråd, tv-rum, garage och andra utrymmen med markeringar för väggar och sektioner.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det är en enda stor platta med voter. Så varje ruta på ritningen är en upphöjd del som du behöver suga i.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är en enda stor platta med voter. Så varje ruta på ritningen är en upphöjd del som du behöver suga i.
Okej så under varje murad innervägg i källaren finns voter, kanske ned till jord/mark utan dränerande lager under ens? Så för att komma åt all markradon får jag suga i varenda litet förråd, 8 punkter? Var ju mindre kul nyhet!

Jag kommer givetvis börja med 1 sugpunkt ändå för att se effekten. Sedan kanske en i till vänster i ritningen och en i vot-klustret till höger på sin höjd. Om det inte hjälper tillräckligt får jag se på mer avancerad lösning.

Redigerat:
Ja det stämmer. Du får prova dig fram. Speciellt viktigt att suga där du har genomföringar i plattan och eventuella hål. Dagens moderna betong är radontät i sig men den du har är svårt att veta hur tät den är

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det stämmer. Du får prova dig fram. Speciellt viktigt att suga där du har genomföringar i plattan och eventuella hål. Dagens moderna betong är radontät i sig men den du har är svårt att veta hur tät den är
Ja det är 4 golvbrunnar (varav minst en torrlagd) som förmodligen läcker upp radon samt två badrum med rörgenomföringar som de nog inte tätat ordentligt. Jag kommer riva upp allt innergolv och inspektera plattans skick. 100 mm platta + 30mm överbetong. Kommer nog i de rum som kommer användas som gästrum/tv-rum även lägga ventilerat golv där luften ventileras till utomhus. Med alla åtgärder lär det bli OK.

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.