Hej!

Försöker lära mig så mycket det går, och detta forum är till stor hjälp.

När det skall grävas och göra markarbeten, går dom runt med en stav med disk på toppen.

GPS kan vara noggrant vet jag, men absolut höjd mellan två punkter för rätt lutning för avrinning, eller bedömma höjd eller djup för exempelvis dränering av källare - finns det?

Dom verktyg jag hittat verkar ha en onogrannhet på 1 - 3 meter, låter inte helt rätt för att exakt bedömma höjd?
Men ändå verkar det vara det dom använder.

Hur 17 gör man enklast för att bedöma avstånd, måste finnas verktyg eller metoder för detta.

Som privatperson utan utbildning eller stora ekonomiska resurser är det enklast att börja med ett slangvattenpass för att avgöra höjder, det är tillräckligt noggrant och betydligt enklare att förstå och lära sej än ett avvägningsinstrument.

Avstånd på villatomt mäter man enkelt med ett bra stålmåttband i relevant längd.

• Gilla
Dano65 och 2 till
  • Laddar…
slangvattenpass eller en planlaser är rimliga verktyg för en vanlig husägare tycker jag.
Saknar mitt stanley slangvattenpass nått enormt

Bästa svaret

J JRH77 skrev:
Dom verktyg jag hittat verkar ha en onogrannhet på 1 - 3 meter, låter inte helt rätt för att exakt bedömma höjd?
Man använder RTK GNSS som ger en noggrannhet på 1-3cm i båda led.

Det sitter mottagare även på entreprenadmaskiner. På lite större jobb får maskinisterna filer till sina maskinstyrningar som gör att de kan schakta med samma noggrannhet mot en given kurva på ritningen. Finns även automation så maskinisten bara sätter an skopan så drar maskien sedan själv skopan exakt utefter den kurva som gäller.

I fjällen används liknande system där man använder topologiska 3D- kartor med cm-precision och kombinerar det maskinstyrningar för pistmaskinerna. På så sätt vet de exakt snödjup på cm-nivå över hela skidsystemet utifrån maskinernas höjd när de pistar. Detta används för att optimera pistning (tex successiv förflyttning av snö till områden med mindre snö och för att undvika att trycka ner bladet för djupt och få upp grus i pisten. Det här blir allt viktigare eftersom mer och mer av snön är dyr konstgjord snö på grund av klimatförändringarna.

De som designar snöparker skickar tex. sina 3d-modeller direkt till pistmaskinerna som sedan genom sensorer har cm-nära precison på schaktbladen och då kan bygga parken exakt enligt designen.

https://leica-geosystems.com/products/machine-control-systems/leica-icon-alpine

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Mycket intressant, går även att hyra en handburen mätare för runt 1500:- om dagen, kan vara väldigt viktigt innan man börjar något större och dyrare projekt att veta att det överhuvudtaget går att genomföra.

Är själv ett offer för kommunal tvångsanslutning av VA, vet fortfarande inte om jag slipper avloppspump, jag får försöka mäta upp detta själv, innan jag börjar att projektet med anslutning.

Vi har tvångsåtgärder inskrivna i lagen, alla här är tvungna att betala en dyr faktura.

Ingen av husen är dock förberedda på kommunalt VA, så stora kostnader där plus ännu större med markarbeten med sprängning i berg, med tillhörande kostnader.

En laser kostar inte mycket jämfört med nyttan. Köp en när behovet finns. En bra GPS för detta behov kostar mycket mer, det räcker inte med RTK, man måste ha riktigt bra mottagare som inte riktigt ligger i prisbilden för oss som inte jobbar med det dagligen.

Jag ångrar kraftigt att jag inte köpt en laser tidigare, jag har nämligen under två helger försökt plana ut gräsmattan (har hunnit halva knappt), det är väldigt svårt att se vad som är rakt med blotta ögat om man inte har ögonen i höjd med gräset (som tur är så har jag terrasseringar så mycket av det jag planat ut har jag kunnat väga av med bara blicken). Nu sätter det sig ytterligare, så jag lär få köra en vända till nästa år...

Jag köpte en begagnad rotationslaser på Blocket då 2 av hörnen på min tomtritning var utmärkta med marknivåer. Efter det så kan man mäta marknivån flera hundra meter bort, och om man kompletterar med ett par långa talmeter på 50 meter så kan man även mäta ut punkter någorlunda exakt

För en vanligt villatomt eller motsvarande så fungerar det bra med genomskinlig vattenslang, 50 m måttband och två personer. Går snabbt och man får millimeterprecision när man blivit van.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
För en vanligt villatomt eller motsvarande så fungerar det bra med genomskinlig vattenslang, 50 m måttband och två personer. Går snabbt och man får millimeterprecision när man blivit van.
Och bra är då att ta lite karramelfärg i vattnet till slangen, nivån syns bra mycket bättre då.

J jonaserik skrev:
Och bra är då att ta lite karramelfärg i vattnet till slangen, nivån syns bra mycket bättre då.
Och man måste vara medveten om att det absolut inte får vara luftbubblor i slangen för då visar slangpasset fel.

S swespn skrev:
ett par långa talmeter på 50 meter
OT: Något sådant tror jag inte existerar, men överbevisa mig gärna;)

Det avses med all säkerhet ett längre måttband och inte en talmeter per definition.
IMG_1116.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har dock istället kört med lasermätare och långa käppar för att mäta på en projicerat plan yta.

J JRH77 skrev:
Hej!

Försöker lära mig så mycket det går, och detta forum är till stor hjälp.

När det skall grävas och göra markarbeten, går dom runt med en stav med disk på toppen.

GPS kan vara noggrant vet jag, men absolut höjd mellan två punkter för rätt lutning för avrinning, eller bedömma höjd eller djup för exempelvis dränering av källare - finns det?

Hur 17 gör man enklast för att bedöma avstånd, måste finnas verktyg eller metoder för detta.
Laser är ett bra hjälpmedel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.