Hej,

Två snabba frågor om Namrons Simplify Dimmer:

• 1. Om man använder dimmern i en trappkoppling: stämmer det att man kan lägga ihop alla tändtrådar från de återfjädrande strömbrytarna i en Wago och sen vidare till ingång P, så att alla brytare ligger parallellt mot pucken?

• 2. I vilka situationer ska man använda ingångarna S1 och S2?

Wiring diagram.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

1. Ja. Det enda du behöver göra är att flytta tändtråden i "bortre" änden av trappkopplingen från lampan till till pucken. Du behöver inte koppla om alla trappbrytare.

Du behöver dock fiska fram en fasledare och neutralledare i dosan där du har tändtråden. Dessa kanske inte finns i dosan där sista strömbrytaren sitter men väl i kopplingsdosan som matar lampan.

2. Om du länkar till bruksanvisningen så kan jag läsa den. Men jag tolkar bilden som att man kan välja att koppla in en växlande momentan brytare mot S1/S2 vilket blir lite mer intuitivt, alltså en brytare 1-0-2 som har 0 som viloläge. Men jag känner inte till någon sådan strömbrytare i Sverige.

Edit: Jo, Jalusibrytare (4T).

Redigerat:
  • Gilla
Adevv
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Ja. Det enda du behöver göra är att flytta tändtråden i "bortre" änden av trappkopplingen från lampan till till pucken. Du behöver inte koppla om alla trappbrytare.

Du behöver dock fiska fram en fasledare och neutralledare i dosan där du har tändtråden. Dessa kanske inte finns i dosan där sista strömbrytaren sitter men väl i kopplingsdosan som matar lampan.

2. Om du länkar till bruksanvisningen så kan jag läsa den. Men jag tolkar bilden som att man kan välja att koppla in en växlande momentan brytare mot S1/S2 vilket blir lite mer intuitivt, alltså en brytare 1-0-2 som har 0 som viloläge. Men jag känner inte till någon sådan strömbrytare i Sverige.

Edit: Jo, Jalusibrytare (4T).
1. Jaha, jag trodde att jag behövde göra om en av mellantrådarna till fas + koppla fas till den "bortre" och sen koppla tändtrådarna från båda brytarna till en Wago och vidare till pucken. Men om jag gör som du säger och bara ändrar den sista, hur funkar det om någon trycker på den andra strömbrytaren samtidigt som någon står och dimrar på den första, bryts inte signalen då?

Fas och nolla till pucken är jag med på.

2. Här är bruksanvisningen. Jag vet dock inte om den säger så mycket mer, men din tolkning låter rimlig. En jalusibrytare är kanske inte en så dum idé för att göra styrningen mer intuitiv. Det optimala hade varit en vanlig strömbrytare med viloläge och två fjädrar, där man kan trycka upp/ner för att dimra.

Jo, man kan inte dimra med två strömbrytare samtidigt. Och du behöver komplettera strömbrytarna med en fjäder för att ska bli momentana. Det medför att du kanske behöver vända någon strömbrytare upp o ned för att vippans viloläge ska bli rätt.

Nä, bruxet sa inte så mycket.

• Gilla
Adevv
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, man kan inte dimra med två strömbrytare samtidigt. Och du behöver komplettera strömbrytarna med en fjäder för att ska bli momentana. Det medför att du kanske behöver vända någon strömbrytare upp o ned för att vippans viloläge ska bli rätt.

Nä, bruxet sa inte så mycket.
Okej, tack, då hänger jag med.

Men går det att koppla på det sätt jag beskrev? Alltså att om någon dimrar ned samtidigt som någon annan också försöker dimra ned, så fortsätter lampan att dimra och inte stannar bara för att båda knapparna är intryckta samtidigt.

Det jag menar är att man kopplar brytarna som vanligt, alltså inte som en trappkoppling, och sedan lägger ihop tändtrådarna från varje brytare i en Wago. Från den Wagon går sedan en tändtråd vidare till pucken.

A Adevv skrev:
Men går det att koppla på det sätt jag beskrev?
Ja, men det blir inte helt säkert för bus.
Med din modell med alla strömbrytare parallella så kan någon förhindra effekten av att du släpper knappen, vilket brukar innebära att dimringen byter riktning när man når "ändläget" men jag vet inte hur Namrom uppför sig där.
Med "min" trappmodell så kan någon stoppa och byta riktning på dimringen.
Så det är ganska betydelselöst vad man väljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.