Godmorgon,
Badrummet är från 2004. Igår när jag städade såg jag denna lilla spricka i en platta i golvet. Tror att den är ny.

För två år sedan hade vi besiktning av bland annat badrummet och åtgärdade sparkskydd av rör på vägg. Då hade beskrivningsmannen inga andra avvikelser.

Jag har tittat i andra trådar. Ska jag be en plattsättare byta plattan eller är det duschkabin som gäller? Vad föreslå är ni?

Tack på förhand!

• IMG_7066.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7065.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7067.jpeg
    Skapa konto
Låt den vara till dess att ni bestämmer er för att göra om badrummet. Det är snart dags ändå.

Edit: stavning

Redigerat:
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
surris
Tätskiktet sitter under klinkersen, så det där är mest en estetisk fråga.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låt den vara till dess att ni bestämmer er för att göra om badrummet. Det är snart dags ändå.

Edit: stavning
Tack för snabbt svar. Du skulle inte vara orolig för att vatten ”tränger” igenom? Badrummet ligger på övervåningen. Ska jag fortsätta använda det eller ska vi sluta använda duschen?

surris surris skrev:
Tätskiktet sitter under klinkersen, så det där är mest en estetisk fråga.
Tack för ditt snabba svar. Samma följdfråga: ingen oro för att vatten ändå tränger igenom och ner till bjälklaget?

D
Ålsten Bromma Ålsten Bromma skrev:
Tack för snabbt svar. Du skulle inte vara orolig för att vatten ”tränger” igenom? Badrummet ligger på övervåningen. Ska jag fortsätta använda det eller ska vi sluta använda duschen?
Plattan utgör inget vattenskydd i sig själv. Det är tätskiktet innanför som har den uppgiften.

• Gilla
Ålsten Bromma
  • Laddar…
Ålsten Bromma Ålsten Bromma skrev:
Kaklet har inget som helst skydd mot vatten, det är fullt med vatten under ditt kakel. Fuktspärren där under är det som skyddar.

• Gilla
Ålsten Bromma
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt var har kaklet bara till uppgift att vara snyggt och skydda tätskiktet rent mekaniskt. Dock bör man ju ändå rent generellt ta sprickor på allvar. Det uppstår ju av någon anledning och en anledning kan vara att underliggande konstruktion har rört på sig och då kan tätskiktet skadats. Eller så kan en skada i tätskiktet göra att träbjälklag sväller och kaklet spricker.

Just den där tunna sprickan i ett hörn precis vid golvbrunnen är troligen helt ofarlig - Förmodligen har man inte lagt på tillräckligt mycket fix så plattan hänger lite i luften.
Men utan att lyfta på gallret och titta hur det ser ut kan man inte dra några slutsatser alls.

• Gilla
Ålsten Bromma och 1 till
  • Laddar…
Så länge kaklet inte sviktar så är det sannolikt att det bara är en spricka pga punktbelastning. Sviktar golvet runt brunnen och det har spruckit pga det, så har du större problem.

Och att det snart är dags för ännu en badrumsrenovering bara för att det gått ett visst antal år, skall tas med en stor nypa salt. Åldersregeln är till för att försäkringsbolagen skall slippa ersätta skador.
Mitt eget badrum renoverade jag 1995 och jag har ingen tanke på att göra om det i närtid.
Kan tillägga att huset är byggt 1950 och badrummet har renoverats en gång på drygt 75 år.

• Gilla
Ålsten Bromma och 2 till
  • Laddar…
Men ni är ju BÄST! Igår natt kunde jag inte sova. Nu känner jag mig lugn ✨☀️🙌🏻

Vill gärna dela ut bästa svar till flera av er
🌟 🌟🌟🌟🌟

• Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.