I InsidersUnited skrev:
Varför köper du inte den i svart aluminium istället ?

[länk]

Du klipper den lätt med en plåtsax eller bara bågfila den.
För att alu är ännu sämre. Kommer ärga sönder på ett år. Bor cirka 800m från havet på västkusten så det behöver vara galvat eller rostfritt om det ska hålla.

J joasag skrev:
Bor cirka 800m från havet på västkusten så det behöver vara galvat eller rostfritt om det ska hålla.
Du verkar ju redan veta svaret..

F fribygg skrev:
Du verkar ju redan veta svaret..
Det är vad jag vet fungerar, men det finns väl plast som fungerar utomhus också? Därav frågan?

Har ingen lust att betala så mycket för rostfritt.

Bästa svaret

C
Är ingen plastprofessor, men PVC blir fult på ytan (blekt och "sandpapperseffekt") med tiden utomhus. Däremot går inte effekten på djupet. Med det sagt brukar "UV-skyddade" plastdetaljer vara svarta, så det svarta pigmentet skyddar nog en hel del. Sedan huruvida produkten innehåller någon UV-skyddande tillsats kan väl bara tillverkaren svara på antar jag.

Jag skulle köra på rostfritt om inte alu duger.

• Gilla
joasag
  • Laddar…
J joasag skrev:
Har ingen lust att betala så mycket för rostfritt.
Då är det nog galvat som gäller..

C
Sen om man skall vara krass. Är aluminum verkligen ett problem? 800m från havet känns inte direkt saltstänkt. Båtar brukar ju ha massa aluminiumdetaljer, ja till och med hela båtar i aluminium.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sen om man skall vara krass. Är aluminum verkligen ett problem? 800m från havet känns inte direkt saltstänkt. Båtar brukar ju ha massa aluminiumdetaljer, ja till och med hela båtar i aluminium.
Hade utebelysning i aluminium, detta såg fint ut i cirka ett år, sen hade allt ärgat. Så min känsla är att det inte fungerar med aluminium, om man vill att det ska se bra ut. Antar att det kommer salt när det blåser rejält.

J joasag skrev:
Hade utebelysning i aluminium, detta såg fint ut i cirka ett år, sen hade allt ärgat. Så min känsla är att det inte fungerar med aluminium, om man vill att det ska se bra ut. Antar att det kommer salt när det blåser rejält.
Allt vad aluminum heter, antar en grå yta efter att sitta i väder och vind. Den ytan bildar ett skydd.
Så med de som har båtar eller på land, puttsar och gnor för att det ska blankt och fint, förstör det skyddande skiktet.
Så det blir nog rostfritt eller galv för din del.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Så med de som har båtar eller på land, puttsar och gnor för att det ska blankt och fint, förstör det skyddande skiktet.
Dock skall det väldigt mycket till för att putsa bort oxidskiktet, det är extremt hårt. Att blankpolera aluminium är ett hästjobb, och när man väl fått fram den blanka metalliska ytan tar det bara timmar innan den börjar oxidera igen om man inte lägger på någon sorts skyddande ytbehandling.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan du ikke bare prøve og se hvordan den fungerer ? Det er snakk om 12-24 Kr/meter

E Espen68 skrev:
Kan du ikke bare prøve og se hvordan den fungerer ? Det er snakk om 12-24 Kr/meter
Självklart, men priset är inte problemet. Lägger helst inte tid och jobb på något som behöver göras om när det är dåligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.