Hej!
Jag har precis köpt hus och tidigare ägaren har byggt altanen. Den är fäst i fasaden utan distanser och första trall brädan låg kloss ann mot fasaden. Har monterat bort första trallbrädan då det låg löv och såg fuktigt ut. Hur kan man åtgärda på enklaste sätt utan att riva hela altanen i år, det kommer att ske men inte så snart då mycket annat står på kö. Räcker det att kapa första trallbrädan på längden så den inte trycker mot fasaden och det blir lättare att hålla rent mot fasaden?
Tacksam för förslag
Jag har precis köpt hus och tidigare ägaren har byggt altanen. Den är fäst i fasaden utan distanser och första trall brädan låg kloss ann mot fasaden. Har monterat bort första trallbrädan då det låg löv och såg fuktigt ut. Hur kan man åtgärda på enklaste sätt utan att riva hela altanen i år, det kommer att ske men inte så snart då mycket annat står på kö. Räcker det att kapa första trallbrädan på längden så den inte trycker mot fasaden och det blir lättare att hålla rent mot fasaden?
Tacksam för förslag
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Risken är väl snarare tvärt om, att du får en glipa där skiten tränger ner som är stört omöjlig att göra rent.
En tanke jag fick var att bocka en plåt så den går in under panelen i överkant och som ett L ner under trallen?
En tanke jag fick var att bocka en plåt så den går in under panelen i överkant och som ett L ner under trallen?
Hur stor är altanen, ser ut som att förra ägare eller den som har byggt altan har gått loss med långa skruv på fel ställe.L Lano123 skrev:Hej!
Tacksam för förslag
Bästa svaret
Hej, som yrkesvan snickare skulle jag säga att detta är ganska vanligt fenomen ute hos den ”händiga” kan det själv konsumenten, det är väll ingen katastrof detta, men vore jag dej skulle jag lossa några trallbrädor till, stämpla upp konstruktionen och ta lös den från yttervägg, och sätta dit den tillbaka med distanser mellan, gärna plast eller annat dött material, och skruva gärna i konstruktionen/stommen sen, och inte bara i ytterpanelen,(beroende på hur det ser ut)L Lano123 skrev:Hej!
Tacksam för förslag
Kortsiktigt skulle jag kapa brädan så det blir 5-8 mm avstånd mellan trallbrädorna och skruva tillbaka den kloss mot fasaden igen, då kan vatten rinna in under altanen istället för att bli stående mot fasaden och grunden.
Långsiktigt vore det som nämnt bäst att skapa ett avstånd mellan hus och tralldäck om däcket inte har ett tak?
Långsiktigt vore det som nämnt bäst att skapa ett avstånd mellan hus och tralldäck om däcket inte har ett tak?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Håller med föregående talare och Robin.
När du tagit bort ett par trallbrädor till för att komma åt, flyttat bärlinan och kortat golvåsarna så tycker jag du kan kosta på dig riktiga fästen för golvåsarna, för det där ser väldigt klent ut.
/Workingclasshero
När du tagit bort ett par trallbrädor till för att komma åt, flyttat bärlinan och kortat golvåsarna så tycker jag du kan kosta på dig riktiga fästen för golvåsarna, för det där ser väldigt klent ut.
/Workingclasshero
Känns ju väldigt överdrivet att lägga massa tid och resurser på att bygga om något i den utsträckningen som ändå ska rivas.Workingclasshero skrev:
Som jag tolkar bilden sitter regeln i stommen och fasaden (panelen) ligger utanför. Finns det inget som stoppar fukt mellan regeln och stommen är det ju ett problem. Jag hade satt ett överbleck upp under fasaden (eller ngn bockad plåt), så vatten leds ut över regeln som är skruvad i väggen. Viss fukt kommer gå in via de tvärgående reglarna, men som temporär lösning.
Lutning från huset som ngn skrev kan du glömma, speciellt som din trall går tvärs fasaden. Hela din konstruktion kommer bli blöt vid häftigt regn, kan du hålla nere fukten i regeln mot fasaden klarar du dig ett tag.
Lutning från huset som ngn skrev kan du glömma, speciellt som din trall går tvärs fasaden. Hela din konstruktion kommer bli blöt vid häftigt regn, kan du hålla nere fukten i regeln mot fasaden klarar du dig ett tag.
Medlem
· Västergötland
· 138 inlägg
Jag fick det tveksamma nöjet att för nån månad sedan byta syll på en vägg på en gammal byggnad, just för att tidigare ägare byggt en altan dikt an mot fasad. Bra att du tar tag i problemet direkt. Får du in vatten i väggen går det fort utför. Kapa trallbrädan på längden ger bättre luftning, men det är bättre om fasaden aldrig blir blöt. Bärlinan dikt an mot fasad är tveksamt. Jag skulle göra vad jag kunde för att bärlinan inte skulle bli blöt, exempelvis som Larsa skrev lägga en bockad plåt under trall upp på väggen.
Se till att hängrännor o annat är OK, så regn inte droppar ner och skvätter upp på fasaden.
Se till att hängrännor o annat är OK, så regn inte droppar ner och skvätter upp på fasaden.
Mycket bra förslag. Låt en plåtis fixa en plåt få du ut vattnet från väggpanelen.Discharged skrev:
Jag tror jag kollar med någon plåtis som kan fixa någon bockad plåt senare idag, så börjar jag med det.Larsa skrev:
Som jag tolkar bilden sitter regeln i stommen och fasaden (panelen) ligger utanför. Finns det inget som stoppar fukt mellan regeln och stommen är det ju ett problem. Jag hade satt ett överbleck upp under fasaden (eller ngn bockad plåt), så vatten leds ut över regeln som är skruvad i väggen. Viss fukt kommer gå in via de tvärgående reglarna, men som temporär lösning.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Klicka här för att svara