Vi har en liten bit mark arrenderat av grannen där var egen infiltrationen/markbädd ligger.
Vi undrar vad hände om vi bygger (med medgivande av grannan) en carport på den arrenderade delen.
Två frågor:
De hävda att allt bebyggelse på deras mark bli deras egendom - stämmer det verkligen?
Hur ser det ut med vara rättigheter angående arrende:
Vi arrendera och betala regelbunden sedan 2006. De vägra skriftligt kontrakt angående arrende, tyvärr.
Om vi hade nåt skriftlig och därmed säkerheten att kunna arrendera typ 20 år framåt vore det inget problem för oss att bygga där. Men som sagt, de vägra vilken kontrakt som helst, även utan medgivande att bygga carport där, vi har frågat flera gånger. Faran är ju att de plötsligen säger nej till arrende!?
Vi försökte att övertyga de att sälja denna lilla bit mark till oss men det vill de inte även om de aldrig har nytta av den.
Den arrenderade tomtdelen finns förresten sen urtider enligt f.d. ägaren här och där. Gäller landsbygden.

Tack för hjälp!

A
Det blir ett lägenhetsarrende.
Ni äger era saker! eller vad menar du..? Det är ert lösöre..
Lägenhetsarrende saknar besittningsskydd tillskillnad mot bostadsarrende.

När lägenhetsarrende går ut, så kan de be dig ta bort din carport, infiltration och allt du har på deras fastighet, oavsett om du inte tycker att de använder den delen av fastigheten.

Du borde fixat ett servitut för infiltrationen.

A Anonym____ skrev:
äh, jag menar ju vem äger carporten som vi bygger med medgivande från ägaren på tomten vi arrendera av de. De hävda att carporten bli deras.

A Anonym____ skrev:

När lägenhetsarrende går ut, så kan de be dig ta bort din carport, infiltration och allt du har på deras fastighet, oavsett om du inte tycker att de använder den delen av fastigheten.

Du borde fixat ett servitut för infiltrationen.
servituten till infiltreringen gjordes med kommunens stöd 2011!

Claes Sörmland
Precis carporten blir en byggnad på ofri grund som ni äger.

Byggnaden kan endast bli en del av den fasta egendomen om ni skänker eller säljer den till markägaren. Byggnaden "hamnar då i samme ägares hand", d v s det är då samma ägare av fastigheten som av byggnaden på den och den blir då ett tillbehör till fastigheten, en del av den fasta egendomen.

Bästa svaret

A
H HenrikeT skrev:
äh, jag menar ju vem äger carporten som vi bygger med medgivande från ägaren på tomten vi arrendera av de. De hävda att carporten bli deras.
Nej, det som är ditt, är ditt.
Men bygg inte på deras fastighet är mitt råd. Eller skriv ett arrende på 50 år.

Hade det varit en bostad (bostadsarrende), så är det typ omöjligt att säga upp så länge arrendatorn betalar. Arrendet löper på 5 år i taget när det går ut.
Men det kan aldrig bli ett bostadsarrende om det inte gäller bostad.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Anonym____ skrev:
Nej, det som är ditt, är ditt.
Men bygg inte på deras fastighet är mitt råd. Eller skriv ett arrende på 50 år.

Hade det varit en bostad (bostadsarrende), så är det typ omöjligt att säga upp så länge arrendatorn betalar. Arrendet löper på 5 år i taget när det går ut.
Men det kan aldrig bli ett bostadsarrende om det inte gäller bostad.
Tack för ditt svar!!
Det är ju min begäran, att arrendera skriftlig har jag försökt i flera år! Tack att du nämnde att ett arrende löper på 5 år i taget när det går ut. Var kan man kanske hitta en bra källa till det?

A
H HenrikeT skrev:
Tack för ditt svar!!
Det är ju min begäran, att arrendera skriftlig har jag försökt i flera år! Tack att du nämnde att ett arrende löper på 5 år i taget när det går ut. Var kan man kanske hitta en bra källa till det?
Nej!!!!! :)

Det gäller ju Bostadsarrende.

Du bygger en carport = lägenhetsarrende.

Tycker inte du borde bygga alls

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Anonym____ skrev:
Nej!!!!! :)

Det gäller ju Bostadsarrende.

Du bygger en carport = lägenhetsarrende.

Tycker inte du borde bygga alls
hu, vad komplicerat!
Just nu använda vi arrenderade tomtdelen som gränsar direkt till var egen tomt till odling, inga byggnader på. Vi parkerar bilar där och har infiltreringen (servitut finns) samt många bärbuskar och fruktträd, liten hage till ankor, tror 700 kvadrat. Vilken sorts arrende är det då och kan jag kräva nån kontrakt (om man skulle våga ;-) ...)

A
H HenrikeT skrev:
hu, vad komplicerat!
Just nu använda vi arrenderade tomtdelen som gränsar direkt till var egen tomt till odling, inga byggnader på. Vi parkerar bilar där och har infiltreringen (servitut finns) samt många bärbuskar och fruktträd, liten hage till ankor, tror 700 kvadrat. Vilken sorts arrende är det då och kan jag kräva nån kontrakt (om man skulle våga ;-) ...)
Ni har ett lägenhetsarrende. Om du fixar skriftligt kan du få det att löpa längre.
Blir ni t.ex ovänner kan han säga upp det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Anonym____ skrev:
Ni har ett lägenhetsarrende. Om du fixar skriftligt kan du få det att löpa längre.
Blir ni t.ex ovänner kan han säga upp det.
ok, tack! Ja, det vill man ju inte

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
Infiltrationen kommer ni ju alltid få ha kvar där eftersom det finns ett servitut för den.

Den andra användningen är beroende av arrendet och följer då reglerna för lägenhetsarrende.
Här kan du läsa lite om reglerna för det https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/arrende/
(Eftersom ni betalar för det. Sen kan man ju låta grannarna t.ex. ställa bilen på mark man ändå knappt använder genom en helt informell överenskommelse utan avtal och utan pengar som gäller tills man säger något annat.)

• Gilla
HenrikeT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.