Hej,

Vi planerar byta ut klinkers i hall + gäst-WC (7 m2 totalt) och försöker förstå momenten då det ligger vattenburen golvvärme under. Vi anlitar gärna nödvändiga hantverkare, men kanske finns det något moment man klarar själv?

Jag vill gärna ha åsikter från forumet baserat på fotona som jag har ärvt från tidigare ägare.
Huset är från 1908. Träbjälklag. Golvvärmen lades nog 1999 samtidigt som hallen byggdes ut några kvadrat. Jag ser inga tecken på att golvvärmen skulle ha gjutits in på några sätt.

Foto1 visar den vattenburna golvvärmen i inre delen av hallen och gäst-WC.
Foto2 visar den vattenburna golvvärmen i den utbyggda delen av hallen.
Foto3 visar att man lagt en skiva av något slag ovanpå den vattenburna golvvärmen.
Foto4 visar klinkers som vi vill ersätta. (Samma vinkel som Foto1)

Frågor:
1. Ser det ut som att man kan byta klinkers utan att göra åverkan på golvvärmen?
2. Kan man tro att klinkers idag ligger fogad rakt på den där skivan, eller hur ser det egentligen ut under? Det finns inga bättre/ytterligare foton, men i verkligheten så finns ju inte den där tjocka golvlisten i överkant på bilden. Där ligger det sömlöst klinkers in i yttre delen av hallen.
3. Knackar/bänder man själv bort nuvarande klinkers med något slags järn?
4. (Bör man ändå fundera på att ersätta golvvärmen med nya "slangar" eftersom det var ett tag sedan den lades? Uponor-shunt/styrdon sitter i centralen i källaren. Termostaten sitter inte i hallen, utan borta i köket.)

Tacksam för alla reflektioner.

Med vänlig hälsning,
Rikard

• Bild av vattenburen golvvärme under golvbjälklag, med isolering synlig mellan rör och metallplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen golvvärme i hallens inre del, rör och metallnät monterade på vit yta.
    Skapa konto
  • En platt skiva ovanpå vattenburen golvvärme i hall och gäst-WC.
    Skapa konto
  • Gäst-WC med klinkergolv, toalett och handfat. Väggen har ett ljust mönster, och det finns en avloppsrör vid sidan av toaletten.
    Skapa konto

Bästa svaret

I den äldre delen ser det ut som att de har lagt slangen i spårade plattor med en golvspånskiva över. Men i den utbyggda delen gissar jag på att slangarna är ingjutna med tanke på att slangen ligger fixerad mot armeringsnät och jag kan inte se någon vettig anledning till att använda armeringsnät om man inte ska gjuta. Men hur man får bort klinkerplattorna har jag ingen koll på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.