Nu är ju ebola en blödarsjuka. Kan inte se någon vätska som kommer från pumpen. Liknar mer gikt eller artros kan jag tycka.
men nu är ju inte diagnostik av pumpar mitt specialområde. Jag håller mig mer till varmblodiga varelser.

• Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Typiskt lagerhaveri på den typen av pumpar, havererar efter 3-7 år.
Det är keramikkulan som pumphjulet hänger på som slits.

Cirkulationspump med trasigt lager och avtagna delar, liggande på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köp ny pump men byt bara motor och pumphjul.
Eller ännu bättre köp mer "traditionell" cirkulationspump och bygg om vid golvvärmeshunten.

https://www.byggahus.se/forum/threads/grundfos-pump-boerjat-lata-konstigt.560423/post-6374987

https://www.byggahus.se/forum/threads/skrikande-cirkulationspump-golvvaerme.395253/

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Typiskt lagerhaveri på den typen av pumpar, havererar efter 3-7 år.
Det är keramikkulan som pumphjulet hänger på som slits.

[bild]

Köp ny pump men byt bara motor och pumphjul.
Eller ännu bättre köp mer "traditionell" cirkulationspump och bygg om vid golvvärmeshunten.

[länk]

[länk]
Tack Demmpa! Ja den är 9 år så det var väl "på tiden" då. Ska göra nytt badrum nästa år, och sen en tillbyggnad. Kommer behöva en större shunt då, så köper nog en sån direkt istället. Kollar på en LK VS2. Iofs hade nuvarande shunt räck till nya badet också, men att köpa till grenrör och nu även ny pump blir ju bortkastat.

U Upp skrev:
men nu är ju inte diagnostik av pumpar mitt specialområde. Jag håller mig mer till varmblodiga varelser.
Man kan ju vara kardiolog 🤷‍♂️

Foliehatten3
U Upp skrev:
Nu är ju ebola en blödarsjuka. Kan inte se någon vätska som kommer från pumpen. Liknar mer gikt eller artros kan jag tycka.
Är iallafall en kronisk sjukdom

Fick hem en ny drivsida, från Tyskland. 1400 kr inkl frakt. Tog bara en månad 🤌
Såg mycket bättre ut invändigt än föregångaren också. Glömde tyvärr ta bild innan jag skruvade på den. Också har den en tuff grön lysdiod. Nyinstallerad drivsida med grön lysdiod kopplad till ledningar, monterad mot vägg ovanför röda klinkerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.