Hej!

Fyller jag på med diesel i det svarta röret och det blir bra så? Den andra, grå röret är för avluftning vid större påfyllningar om jag förstår rätt. Ovanpå det sitter elanslutning som också används vid påfyllning av firma antar jag.

Som info kan jag säga att tanken är tom och pannan därför värmer upp radiatorvattnet med el. Det kommer vara så tills någongång nästa vecka när jag får en LVVP. Har just nu ca 14 grader i huset eftersom elen inte mäktar med riktigt. Tänkte sticka till macken och köpa mig en 50 liter diesel sisådär. Borde det räcka uppemot en vecka?

Något särskilt att tänka på vid egen påfyllning med diesel?

Svarta och grå rör på en vägg, det svarta med kedja och lock, det grå för avluftning bredvid en skylt med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

RoTe
Är det inte smartare att köra pannan direkt från dunken?

• Gilla
Jockebanan och 7 till
  • Laddar…
Ja, går det? Var ansluter jag i så fall?

Elektrisk utrustning med anslutna kablar på en grön maskin, belägen nära ett kopparrör och ett hål i golvet.
Skapa konto
Rostiga rör och ventil ovanpå en gammal grön tank i en källare, används för vatten- eller värmesystemanslutning.
Skapa konto

RoTe
Förslagsvis lossar du slang som kommer från tank och stoppar i dunk.

• Gilla
Jockebanan och 4 till
  • Laddar…
Det är tyvärr inte en slang. Det är en ledning.

• Närbild av en ledning med en ventil. Ledningen är fäst vid en grönmålad vägg och är dammig och sliten.
    Skapa konto
RoTe
Efter första filtret har du massa slang...

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Om det känns jobbigt att transportera och fylla oljan räcker det förmodligen att lyfta ena änden av oljetanken nån tum från golvet med en stor kofot eller ett spett, stoppa sen under en regelstump eller brädbit mellan tank och golv så den kvarvarande villaolja i botten kan sugas upp på vanl vis.

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag ska vara försiktig. Har provat lyfta tanken med domkraft men utan lycka. Kanske behöver ta bort anslutningarna för påfyllning på toppen av tanken bara eftersom de nog hindrar lyftning mer än bara någon cm.

Röd hydraulisk domkraft vid rostig tankbotten på betonggolv.
Skapa konto
Röd tank med röranslutningar och en vattenpass på toppen, står i ett garage med blå och vit vägg.
Skapa konto

RoTe RoTe skrev:
Efter första filtret har du massa slang..
Bara att göra så här? Pannan känner själv av oljan?

• En dunk med svart vätska och en röd kork, ansluten till en pump genom en slang i ett rum med gröna väggar och rör.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för panna med vridreglage och temperaturmätare, används för att ställa in inställningar för olja och värme.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Testa

Det funkar ta mig fan

• Gilla
Peter Westerin och 9 till
  • Laddar…
L LexLux skrev:
Ja, går det? Var ansluter jag i så fall?

[bild][bild]
du har tur då du har en tigerlooop
bara lössa slangen från filtert till höger och i dunken

F fribygg skrev:
Om det känns jobbigt att transportera och fylla oljan räcker det förmodligen att lyfta ena änden av oljetanken nån tum från golvet med en stor kofot eller ett spett, stoppa sen under en regelstump eller brädbit mellan tank och golv så den kvarvarande villaolja i botten kan sugas upp på vanl vis.
då får man med allt vatten, slam och skit så när en dum idee

returen returen skrev:
då får man med allt vatten, slam och skit så när en dum idee
Det har iaf fungerat bra för mig...

TS ska ju dessutom tömma tanken och då är det väl vettigt att elda upp så mycket som möjligt av den dyrbara oljan?

• Haha
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.