10 765 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Fylla oljetank själv med diesel
det beror ju på hur väl tanken är skött dvs besiktigadF fribygg skrev:
att det är skit och vatten är ofrånkomligt och utan vattenseparerade filter kommer brännaren sluta att fungera
Hej och välkommen till Byggahus!Tedaisy skrev:
Nu är det nästa vecka och försent men eftersom jag gjorde liknande ganska nyligen så finns även returslang som ska också ner i dunken annars fyller man tanken. Kan även finnas bränsle kvar i botten på tanken som bör pumpas in i dunken. Jag fick ut typ 60 liter, kvar där från 90 talet sas det, som värmde upp i några helger.
Kul att du oxå kommit på att man kan elda upp det sista bränslet i tanken. Är det bättre att pumpa över det på dunk jämfört med att bara höja andra ändan på tanken och låta ordinarie ledningar och filter fungera som det ursprungligen var tänkt?
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
Jag undrar varför elen inte räcker till när en LLVP ska kunna värma hela huset.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det stora problemet med att fylla på en skvätt i en stor dylik tank som kanske körts "tom" är att nivån inte ökar särskilt mycket med typ 50liter. Så man kanske inte ens får cirkulation och luftfritt på så lite. Därför är det nästan alltid enklare att koppla lös tank och köra på dunk.
Du menar som ts framgångsrikt gjorde i förra veckan?S Stefan1972 skrev:
Jag höjde hörnet för att få ut det sista, fungerade toppen. Fick kapa inkommande rör först bara. Sugröret till pannan låg ca 5cm över nivån så körde tills den inte fick upp något innan jag höjde och hade kanske 40l kvar när värmepumpen installerades.
Härligt. Har också tänkt tanken att kapa inkommande rör eftersom de hindrar en tillräcklig höjning som krävs för att få den eftersträvade effekten. Men nu kommer pumpen i övermorgon och jag har tillräckligt med diesel i dunken till dess. Så jag hoppar det steget. Men bra tips!R rastlos skrev:
Hade jag vart du skulle ja ställt en kupefläkt på full fräs mitt i huset, de e billigare än att elda olja och mycke mindre slabbande. Planerar du att riva tanken och oljan är slut så brukar de finnas runt 50-60l olja kvar i botten på tanken. De e slabbigt o ta vara på men fullt eldningsbart.L LexLux skrev:Hej!
Fyller jag på med diesel i det svarta röret och det blir bra så? Den andra, grå röret är för avluftning vid större påfyllningar om jag förstår rätt. Ovanpå det sitter elanslutning som också används vid påfyllning av firma antar jag.
Som info kan jag säga att tanken är tom och pannan därför värmer upp radiatorvattnet med el. Det kommer vara så tills någongång nästa vecka när jag får en LVVP. Har just nu ca 14 grader i huset eftersom elen inte mäktar med riktigt. Tänkte sticka till macken och köpa mig en 50 liter diesel sisådär. Borde det räcka uppemot en vecka?
Något särskilt att tänka på vid egen påfyllning med diesel?
[bild]