10 668 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Kan två familjer köpa en bostadsrätt tillsammans?
H hempularen skrev:
H hempularen skrev:
AndersPS skrev:
ta in en tanke. När man säger att det är enklare att en förälder står för köpet, så tänker man nog oftast riskmässigt att det ska vara en god affär att äga en bostadsrätt. Bostadspriser fortsätter uppåt för alltid och så vidare. Men speciellt om man "tvingas" att sälja vid en specifik tidpunkt, oavsett om det är vid en seperation, att studierna tar slut och man ska flytta vidare eller annat, så finns det alltid en risk att det är en förlustaffär.
Varför skulle den ena föräldern och indirekt personen i paret stå för den risken?
Ja, självklart är det stor risk att förhållandet spricker, men det är också stor chans att det håller. Om det inte håller, så säljer man om det är så, det är väl ingen större skillnad mot att sälja i ett annat läge?
Inget bra upplägg alls, är min åsikt. Det är som upplagt för problem. Teoretiskt kanske det funkar att göra så, men så fort det är människor med olika åsikter inblandade uppstår problem. Ni kanske är överens nu, men kanske inte lika överens om ett år när saker händer i relationen som skapar konflikt även mellan föräldrarna, eller när badrummet måste göras om, eller nåt annat som kräver en investering i lägenheten. Har båda parterna råd att skjuta till ytterligare pengar?B Byggsnyggen skrev:Hej
Sonen och hans tjej planerar att flytta till annan ort för att plugga.
De bor inte ihop idag utan båda bor hemma.
Gissar att jag inte är den första som ha funderingar runt sett så jag hoppas någon här kan hjälpa mig:
Hur ska man lägga upp ett ev. köp av lägenhet och vad ska man tänka på?
De har ju inte de pengar som behövs och de lär inte heller få låna så mycket.
Alternativet är då att den ene familjens, eller båda familjernas, föräldrar köper en lägenhet. Dock så tror jag inte att 100% av pengarna finns utan det blir i så fall aktuellt att låna till en del.
Är det ens möjligt att två olika familjer köper en lägenhet tillsammans? Går det att få lån för resp. familj med detta upplägg? (Jag tror dock att jag har utrymme att låna på vår villa till vår del.)
Finns det några nackdelar med detta?
Finns det bättre lösningar?
Hur ska man hantera en ev. separation och en ev. värdeökning/värdeminskning om den ene kan/ vill bo kvar?
Hur gör man en bra och rättvis överenskommelse om bara den ena familjen köper lägenheten men lånar till åtminstone en del av priset?
Något mer att tänka på? Har jag glömt något?
Tacksam för all tips och råd.
Vad händer om en vill sälja, men inte den andra? Kan landa i en juridisk tvist som kan sluta med tvångsförsäljning.
En bättre lösning är att ungdomarna skaffar studentlägenhet/er.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Det håller jag absolut med om, men på vissa orter kan det vara i princip omöjligt. Men bäst är att börja med hyresrätt. Sedan när man är en bit in i studierna, det verkar klart att man valt rätt (många upptäcker ju efter en halv termin att det här var fel, det går inte), man har fått lite mer klart för sig om man vill ta en utlandstermin osv. Och man har hunnit prova på sambolivet ett tag, förhållandet känns "säkrare" (eller mer skakigt). Då kan det vara vettigt rent ekonomiskt att hoppa på bostadskarriären, om den egna och ev. försäldrars ekonomi tillåter det.V Vanbeasten skrev:
Tack för alla bra och kloka svar. Det var denna hjälp jag ville ha.
En del skrev att detta är curlande och att man inte ska lägga sig i utan låta ungdomarna sköta detta själva.
Jag förstår hur ni tänker men ibland stämmer inte teori och praktik.
Ungdomarna har verkligen tagit tag i detta. De har skrivit in sig i bostadsköer, varit i kontakt med bostadsbolag m.m. men det är svårt för ungdomar att få in en fot. Någon lägenhet de kollade på gick till en som stått 11 år i bostadskö, hyresvärdar vill ha upp till 3 mån i förskottshyra o.s.v.
Att då ha en plan B och även börja fundera på brf är väl inte så konstigt, men då det innebär andra frågor och mycket pengar ville jag stämma av med er kloka människor här hur man i så fall skulle lösa detta.
Även jag tycker givetvis att det bästa vore om de skaffar en hyreslägenhet, alt. en studentlägenhet för två, för att sedan känna sig fram både vad gäller studier, samboliv och läge. Tyvärr är detta inte så enkelt och som någon skrev, att köpa en husvagn åt dem och ställa på någon camping utanför stan är inget alternativ!
Än en gång tack!
En del skrev att detta är curlande och att man inte ska lägga sig i utan låta ungdomarna sköta detta själva.
Jag förstår hur ni tänker men ibland stämmer inte teori och praktik.
Ungdomarna har verkligen tagit tag i detta. De har skrivit in sig i bostadsköer, varit i kontakt med bostadsbolag m.m. men det är svårt för ungdomar att få in en fot. Någon lägenhet de kollade på gick till en som stått 11 år i bostadskö, hyresvärdar vill ha upp till 3 mån i förskottshyra o.s.v.
Att då ha en plan B och även börja fundera på brf är väl inte så konstigt, men då det innebär andra frågor och mycket pengar ville jag stämma av med er kloka människor här hur man i så fall skulle lösa detta.
Även jag tycker givetvis att det bästa vore om de skaffar en hyreslägenhet, alt. en studentlägenhet för två, för att sedan känna sig fram både vad gäller studier, samboliv och läge. Tyvärr är detta inte så enkelt och som någon skrev, att köpa en husvagn åt dem och ställa på någon camping utanför stan är inget alternativ!
Än en gång tack!
Vänta lite, nu!B Byggsnyggen skrev:
Är tre månaders förskottsbetalning ett problem? Då förstår jag varför de inte hittar någonstans att bo.
Ni funderar på att ta banklån för att köpa en lägenhet, samtidigt som tre månaders hyra är ett oöverskridbart hinder?
Lite konstigt, kan jag tycka. 😬
Det kan bli ett väldigt stort problem om det handlar om andrahandsuthyrning. Många som blivit lurade på pengar av bedragare som kräver just tre månadshyror i förskott och sedan går upp i rök.Intet skrev:
Men det stod det inget om här. "Hyresvärdar". Tre månaders förskott verkar inte vara ovanligt. Ändå är det ett hinder för TS.E Eld skrev:
En kompis hyr ut ett antal villor på de premisserna. Tre hyror i förskott och Tre månaders uppsägningstid.
Jag skrev ingenstans att tre månaders förskott är ett oöverskridbart hinder. Jag skrev bara om ett antal försvårande omständigheter för ungdomar som ska hyra lägenhet. Det är inte bara att ringa ett samtal och sedan är alla problem lösta…Intet skrev:
För egen del har jag inga problem med att betala någon månads hyra i förskott men då gäller det att hyresvärden är seriös, och hur vet man det? I alla fall för mig skulle det svida att bli blåst på någonstans 30-40 tkr och det tror jag även att mina ungdomar med 0 kr inkomst, bara CSN-lån, skulle tycka. För dig kanske sådana småsummor inte är något att bråka om och då är det bara att gratulera.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Men om du kan tänka dig att bjussa ungdomarna på en bostadsrättslägenhet, kan du inte lika gärna bjussa på 3 månadshyror i deposition till en hyresvärd?B Byggsnyggen skrev:
Det är upplagt för problem om man vill det ska vara problematiskt.V Vanbeasten skrev:Inget bra upplägg alls, är min åsikt. Det är som upplagt för problem. Teoretiskt kanske det funkar att göra så, men så fort det är människor med olika åsikter inblandade uppstår problem. Ni kanske är överens nu, men kanske inte lika överens om ett år när saker händer i relationen som skapar konflikt även mellan föräldrarna, eller när badrummet måste göras om, eller nåt annat som kräver en investering i lägenheten. Har båda parterna råd att skjuta till ytterligare pengar?
Vad händer om en vill sälja, men inte den andra? Kan landa i en juridisk tvist som kan sluta med tvångsförsäljning.
En bättre lösning är att ungdomarna skaffar studentlägenhet/er.
Jag känner att det är upplagt för problem på så många sätt. Allt från att man inte vågar göra slut utan tvingas vara kvar i ett förhållande för att föräldrarna har tagit stora lån till att en i paret känner att de vill plugga utomlands ett år mm.AndersPS skrev:
Är det på en studentort så borde det vara stor omsättning på studentlägenheter.
Har de ens kommit in på utbildningarna de vill gå?
Det verkar ju vara ett lysande upplägg att kunna hyra ut den till nån student i så fall? Flera månaders hyra i förväg och gott om tid att sälja. Win-win.P Parkeringsvakten skrev:Jag känner att det är upplagt för problem på så många sätt. Allt från att man inte vågar göra slut utan tvingas vara kvar i ett förhållande för att föräldrarna har tagit stora lån till att en i paret känner att de vill plugga utomlands ett år mm.
Är det på en studentort så borde det vara stor omsättning på studentlägenheter.
Har de ens kommit in på utbildningarna de vill gå?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa källarlokal av BRF och införliva i bostadsrätt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Köpa bostadsrätt i 14 steg - checklista
Artikelkommentarer -
Köpa bostadsrätt nära område med byggplaner?
Bostadsrätt -
Friköpa bostadsrätt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa bostadsrätt eller hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.