Hej!
Installerat ny radiator med Danfoss RA-K-VB sats från Rinkaby. Drog åt radiatorkopplingarna sådär lagom hårt som jag brukar (angivet är 30-40 nm men har ingen momentnyckel). Efter någon dag såg jag en droppe uppe vid tilloppsmuttern. Drog då åt den lite extra. Upplever dock att det inte hjälpte utan droppet fortsätter. Det är verkligen inget stor läck, typ en droppe var 5 minut. Vågar jag dra åt mer? Använder bara nycklar, inga rörtänger el dyl. Kan det vara ide att lossa och smörja på rörpasta trots att det ej är föreskrivet i monteringsanvisning?

Har bytt en hel del termostatventiler förr och har inte fått läck på en enda tidigare.

• Radiatoranslutning med Danfoss RA-K-VB ventil, närbild visar metallkopplingar som läcker något, med synlig droppe vid tilloppsmuttern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
Dessa kopplingar bör man smörja, trots allt!

Du har svårt att få kopplingen att dra ihop som den ska utan att använda locherpasta.
Torr dragning så nyper den i förtid.

Men det kommer från erfarenhet, inte gissningar.

På projekten så köper vi radiatorerna med förmonterade koppel direkt från leverantör.
Många läcker för dom dragit dessa "torra" i precis denna skarven.

Metallkoppling med gängor och gummipackning, markerad med grön pil, för radiatorer; viktig att smörja för att undvika läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
TommyC
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Dessa kopplingar bör man smörja, trots allt!

Du har svårt att få kopplingen att dra ihop som den ska utan att använda locherpasta.
Torr dragning så nyper den i förtid.

Men det kommer från erfarenhet, inte gissningar.

På projekten så köper vi radiatorerna med förmonterade koppel direkt från leverantör.
Många läcker för dom dragit dessa "torra" i precis denna skarven.

[bild]
Gjorde som föreslaget. Tappade ur, lossade, smörjde och drog åt. Verkar gjort susen, tack. Underligt att de ska vara så anti att smörja då problemet verkar så frekvent förekommande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.