Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Hypotetisk fråga ( än så länge) - jag har en granne som är ganska aggresiv tidvis. Han kommer med knepiga anklagelser och är helt omöjlig att diskutera med…. Emellanåt kastar han ur sig mer eller mindre tydliga hot om att han ska bränna ner hus osv… numera startar vi alltid inspelning på mobilen när han kör igång…
Men, hur är det med olaga hot? Tas det på allvar om man polisanmäler honom - om han nu är explicit med hoten och inte bara luddar in det? Givet att man har det på inspelning? Eller hanteras det som andra dussinbrott som cykelstölder och bilinbrott - nerlagt med vändande post.
Har någon här någon erfarenhet?
Men, hur är det med olaga hot? Tas det på allvar om man polisanmäler honom - om han nu är explicit med hoten och inte bara luddar in det? Givet att man har det på inspelning? Eller hanteras det som andra dussinbrott som cykelstölder och bilinbrott - nerlagt med vändande post.
Känner ni er allvarligt hotade med fruktan för er säkerhet?
”Olaga hot
Du skriver att grannens partner uttryckte att hon ville kväva dig med en kudde och slå dig på käften, medan grannen hytter med näven åt dig. Detta skulle kunna utgöra olaga hot enligt 4 kap 5 § brottsbalken. Detta brott kräver att någon lyfter vapen eller hotar med brottslig gärning som är menat att framkalla allvarlig rädsla. Att kväva någon eller att slå någon är en brottslig gärning. För att brottet ska bli aktuellt ska dock du ha känt en allvarlig fruktan för din egen säkerhet. Olaga hot kan leda till böter eller fängelse i högst ett år.”
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/problem-med-granne/
”Olaga hot
Du skriver att grannens partner uttryckte att hon ville kväva dig med en kudde och slå dig på käften, medan grannen hytter med näven åt dig. Detta skulle kunna utgöra olaga hot enligt 4 kap 5 § brottsbalken. Detta brott kräver att någon lyfter vapen eller hotar med brottslig gärning som är menat att framkalla allvarlig rädsla. Att kväva någon eller att slå någon är en brottslig gärning. För att brottet ska bli aktuellt ska dock du ha känt en allvarlig fruktan för din egen säkerhet. Olaga hot kan leda till böter eller fängelse i högst ett år.”
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/problem-med-granne/
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
…jo,vi är nog åtminstone inte säkra på att han INTE skulle få för sig att tända på … och han är så pass aggressiv så vi undviker den delen av vår tomt som är åt hans håll - åtminstone när han är inne i ett ”skov” ….
Men om vi juridiskt är allvarligt hotade - det är nog en bedömningssport….
Men om vi juridiskt är allvarligt hotade - det är nog en bedömningssport….
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Jo, jag är med på det - och blir det ett tydligt hot på band så kommer vi anmäla.
… men är ändå nyfiken på vad man ska ha för förväntan på en ev anmälan…
Jag vet att grannen kallat på polisen vid flera tillfällen när han kommer in i deras trädgård och de inte blir av med honom… vi är flera grannar som ”hjälpt honom” därifrån också…
Jag vet att grannen kallat på polisen vid flera tillfällen när han kommer in i deras trädgård och de inte blir av med honom… vi är flera grannar som ”hjälpt honom” därifrån också…
I de fall som jag hört talas om IRL där anhöriga och bekanta har anmält olaga hot, har jag nästan förvånats just över hur seriöst deras anmälningar blivit tagna. Vet t ex ett fall där jaktvapenlicenser drogs in pga uttalade hot som inte egentligen alls inbegrep skjutvapen. Av det jag själv sett, har det behandlats över förväntan, helt enkelt. Men det skiljer kanske ...
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Jag skulle precis som ovan talare säga att om det finns bevis och det inte är uppenbart på skämt eller liknande brukar det tas på stort allvar. Tanken är att man inte ska få gå runt och hota folk med stryk eller skadegörelse, helt enkelt...G Gallianoman skrev:Jo, jag är med på det - och blir det ett tydligt hot på band så kommer vi anmäla.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
OM du har någorlunda konkreta bevis, så tror jag att polisen tar det på allvar, därmed inte sagt att det räcker för några påföljder.
Och man behöver fundera lite över vad som händer sedan. Kommer han att steppa upp hoten och eventuella "åtgärder" mot er som anmäler, eller blir han rädd och undviker att utsätta er.
Att anmäla kommer han att se som en eskalering. Frågan är då om det finns någon liten gnutta vett, så han inser vart han är på väg. Eller om han bara själv då eskalerar, och går från hot till handling.
För även OM han blir åtalad och fälld, så lär han ju inte bli internerad på obestämd tid, han kan inte ens tvingas flytta från området.
Jag var utsatt av en släkting med psykiska problem, jag valde att inte polisanmäla. Trots att det var rätt allvarligt. Nu har släktingen gått bort på naturlig väg.
I mitt fall var jag övertygad om att det skulle gå från hot till handling om jag polisanmälde. Och det gällde bla. mordhot mot mina barn.
Och man behöver fundera lite över vad som händer sedan. Kommer han att steppa upp hoten och eventuella "åtgärder" mot er som anmäler, eller blir han rädd och undviker att utsätta er.
Att anmäla kommer han att se som en eskalering. Frågan är då om det finns någon liten gnutta vett, så han inser vart han är på väg. Eller om han bara själv då eskalerar, och går från hot till handling.
För även OM han blir åtalad och fälld, så lär han ju inte bli internerad på obestämd tid, han kan inte ens tvingas flytta från området.
Jag var utsatt av en släkting med psykiska problem, jag valde att inte polisanmäla. Trots att det var rätt allvarligt. Nu har släktingen gått bort på naturlig väg.
I mitt fall var jag övertygad om att det skulle gå från hot till handling om jag polisanmälde. Och det gällde bla. mordhot mot mina barn.
Bipolär?G Gallianoman skrev:
Vi har haft en granne som har psykopatiska drag. Han hade vid flera tillfällen hotat när ingen har varit i närheten som vittne.G Gallianoman skrev:Hypotetisk fråga ( än så länge) - jag har en granne som är ganska aggresiv tidvis. Han kommer med knepiga anklagelser och är helt omöjlig att diskutera med…. Emellanåt kastar han ur sig mer eller mindre tydliga hot om att han ska bränna ner hus osv… numera startar vi alltid inspelning på mobilen när han kör igång…
Vi gick till polisen med anmälan, men de sa på en gång att det inte var någon idé.
Tyvärr tror jag att det måste gå så långt att våldet blir en realitet och man ringer 112 innan polisen gör något.
Samma sak när vi blev påkörda av en ”ungdom på glid”, vi hade film på hela förloppet och ändå valde polisen att avskriva ärendet. En klen tröst är ju att vi slapp självrisken i och med tydliga bevis.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Jag blev tidigare hotad/utpressad av en person jag hade samtliga personuppgifter och information om vid tre tillfällen gällande att han ville få mig att lämna ut uppgifter om en annan person. Inte nödvändigtvis ordagranna citat nedan, skickat via hans eget messengerkonto.
"Jag vet var du bor, och hur du ser ut (skickade bild), jag ska komma hem och knulla dig" m.m.
- Ej ofredande eller olaga hot enligt Polisen
"Om du inte skickar hans uppgifter kommer jag att kontakta folk du känner och skriva diverse saker för att förstöra ditt rykte"
- Ej olaga ofredande eller utpressning enligt Polisen
"Du vet väl vad som händer i Södertälje? Jag kan bara anställa någon för att lägga dig under jord"
- Inte längre lagligt enligt Polisen, däremot omgående nedlagt då Polisen uppenbart inte kan utreda då gärningsmannen är okänd (Polisen hade personnummer...)
Jag överklagade, och hade skickat in en ansökan om enskilt åtal om åklagaren la ner ärendet. Lyckligtvis arbetade Polisen motvilligt med ärendet så småningom, gärningsmannen erkände omgående brottet, domen blev 60 dagsböter och 10,000:- i skadestånd till mig. Hela ärendet har dock varit kafkaartat, Polisen brydde sig inte överhuvudtaget, slarvade bort bevis, helt uppenbart felaktiga anledningar till nedläggningen, men domen med ett skadestånd på 10,000:- visade att domstolen såg det hela som allvarligt.
"Jag vet var du bor, och hur du ser ut (skickade bild), jag ska komma hem och knulla dig" m.m.
- Ej ofredande eller olaga hot enligt Polisen
"Om du inte skickar hans uppgifter kommer jag att kontakta folk du känner och skriva diverse saker för att förstöra ditt rykte"
- Ej olaga ofredande eller utpressning enligt Polisen
"Du vet väl vad som händer i Södertälje? Jag kan bara anställa någon för att lägga dig under jord"
- Inte längre lagligt enligt Polisen, däremot omgående nedlagt då Polisen uppenbart inte kan utreda då gärningsmannen är okänd (Polisen hade personnummer...)
Jag överklagade, och hade skickat in en ansökan om enskilt åtal om åklagaren la ner ärendet. Lyckligtvis arbetade Polisen motvilligt med ärendet så småningom, gärningsmannen erkände omgående brottet, domen blev 60 dagsböter och 10,000:- i skadestånd till mig. Hela ärendet har dock varit kafkaartat, Polisen brydde sig inte överhuvudtaget, slarvade bort bevis, helt uppenbart felaktiga anledningar till nedläggningen, men domen med ett skadestånd på 10,000:- visade att domstolen såg det hela som allvarligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Ja, jag tror att det ligger demens eller annan sjukdom bakom också…. Han har alltid varit aggressiv och helt omöjlig att diskutera med, men det har eskalerat de sista åren….H hempularen skrev:OM du har någorlunda konkreta bevis, så tror jag att polisen tar det på allvar, därmed inte sagt att det räcker för några påföljder.
Han är 76 … när polisen var här på midsommar och pratade med honom överhörde jag att de ringde hans dotter och försökte få henne att ta tag i saken så att han får hjälp, men inget har hänt. Jag tror inte han har någon vidare kontakt med sina barn….
Ja, det verkar vara nåt sånt…jag har läst att demens kan göra bipolär sjukdom värre…. Eller växelverka…pacman42 skrev:
Rent förnuftsmässigt är jag inte särskilt orolig… han är trots allt över 75 och inte särskilt fysiskt imponerande, men ändå ligger det liksom och stör och jag blir stressad av situationen…
Tipsen brukar oftast vara något slags lågaffektivt bemötande och det är så jag gör, men man undrar ju hur mycket man som granne ska behöva stå ut med… det finns inte mycket man kan göra känns det som.
Bästa svaret
Vi har en granne som är utåtagerande. Det har inte förekommit hot, men det väl dagliga trakasserier hela sommaren. Hen står och skriker vid tomtgränsen men låtsas som hen pratar i telefon. Det verkar som hen vill säga en massa saker till oss, men använder den metoden för att förmedla det. Vi har också blivit anmälda för olovlig byggnation. Väldigt irriterande och väldigt obehagligt. Ingen i familjen ville vara ute på tomten till slut.
Jag har rådfrågat tre vänner som arbetar inom polisen på olika sätt samt en brottsmålsadvokat.
Poliserna var mer eller mindre samstämmiga i sina råd. Är det ett brott, anmäl. Som anmälare kommer man vara det första vittnet och man kan tydligen välja själv om man vill att det ska gå till åtal (sen kanske anmälan inte leder till åtal ändå, men om man inte vill det ska det inte automatiskt behöva bli så). Det betyder således att man kan anmäla i syfte att det skall finnas där om det faktiskt eskalerar ytterligare.
Brottsmålsadvokaten menade att hen kunde hjälpa oss grannar att göra en gruppanmälan, något som hen trodde skulle öka chanserna att det skulle utredas.
Från samtliga håll fick vi rådet att samla dokumentation och bevis. Vi för dagbok över alla interaktioner och försöker spela in bevis. Det är inte tillåtet att rigga en fast anläggning i syfte att spela in ljud, som är mest aktuellt i vårt fall. Däremot verkar det vara tillåtet att filma med mobilen och därmed också ta upp ljud.
Jag pratade med 11414 ett par gånger och fick väldigt bra svar på mina funderingar också. Det kanske kan vara ett bra första steg? Där är man ”anonym” också då inget diarieförs om man inte gör en anmälan explicit.
Vi har inte gjort vår anmälan än. Allt det här tar väldigt mycket energi och nu när hösten kommer blir det naturligt mindre interaktion. Inspektionen om våra byggnationer avklarades utan anmärkning från kommunen så vår oro har lagt sig lite.
Blir det likadant till våren, kanske vi tar upp detta igen, men oron att en eventuell dom skulle eskalera det till något annat talar emot det.
Jag har rådfrågat tre vänner som arbetar inom polisen på olika sätt samt en brottsmålsadvokat.
Poliserna var mer eller mindre samstämmiga i sina råd. Är det ett brott, anmäl. Som anmälare kommer man vara det första vittnet och man kan tydligen välja själv om man vill att det ska gå till åtal (sen kanske anmälan inte leder till åtal ändå, men om man inte vill det ska det inte automatiskt behöva bli så). Det betyder således att man kan anmäla i syfte att det skall finnas där om det faktiskt eskalerar ytterligare.
Brottsmålsadvokaten menade att hen kunde hjälpa oss grannar att göra en gruppanmälan, något som hen trodde skulle öka chanserna att det skulle utredas.
Från samtliga håll fick vi rådet att samla dokumentation och bevis. Vi för dagbok över alla interaktioner och försöker spela in bevis. Det är inte tillåtet att rigga en fast anläggning i syfte att spela in ljud, som är mest aktuellt i vårt fall. Däremot verkar det vara tillåtet att filma med mobilen och därmed också ta upp ljud.
Jag pratade med 11414 ett par gånger och fick väldigt bra svar på mina funderingar också. Det kanske kan vara ett bra första steg? Där är man ”anonym” också då inget diarieförs om man inte gör en anmälan explicit.
Vi har inte gjort vår anmälan än. Allt det här tar väldigt mycket energi och nu när hösten kommer blir det naturligt mindre interaktion. Inspektionen om våra byggnationer avklarades utan anmärkning från kommunen så vår oro har lagt sig lite.
Blir det likadant till våren, kanske vi tar upp detta igen, men oron att en eventuell dom skulle eskalera det till något annat talar emot det.