7 456 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Olaga hot - värt att anmäla?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Det där låter precis som vår granne - han får skov och han har vissa hangups- just nu hävdar han att vår friggebod (som han godkände läget på skriftligt 2011) ligger över gränsen, ett tag var det förbjudet att parkera flera bilar bredvid varandra pga brandrisk och ett annat favoritämne är sophantering. Sen blir det alltid värre fredag och lördag kväll, antagligen efter kvällsgroggen….
Han är helt klart sjuk och jag önskade verkligen att det fanns något sätt som man kunde få det att sluta.
Vi spelar in så snart han vevar igång, men är precis som ni oroliga för att det eskalerar om man går vidare….
Han är helt klart sjuk och jag önskade verkligen att det fanns något sätt som man kunde få det att sluta.
Vi spelar in så snart han vevar igång, men är precis som ni oroliga för att det eskalerar om man går vidare….
Vår granne har också huvudfokus på en friggebod, men har synpunkter på det mesta.
Vi fick tipset att läsa på lite om kverulansparanoia. För oss var det som att läsa om grannen.
Om er granne också har drag av kverulansparanoia kan det ofta yttra sig i att hen gång på gång klagar, skriver anmälningar, bråkar om småsaker eller försöker ”driva process” mot grannar eller myndigheter. Det kan bli en väldigt påfrestande situation för omgivningen.
Råden vi fick från ChatGPT var:
Vi har valt att ha noll konfrontation med vår granne.
Det är ett tillstånd som är väldigt svårbehandlat då personen upplever att den har rätt.
En intressant sak jag har lärt mig under den här perioden är att alla kontakter en person gör till tex kommunen är en så kallad allmän handling. Den är offentlig, även om det finns sekretessbelagda delar. Jag kunde alltså begära ut allt vår granne anmält om oss. Det var ganska intressant även om det egentligen inte var så stor tröst i situationen.
För att återknyta till vad ditt fall handlade om från början, olaga hot, var det faktiskt så att personen jag pratade med 11414 blev väldigt intresserad av en händelse där min granne hotade mina barn för att de hade skjutit över en boll till dennes tomt. Hot verkar ses mer allvarligt är trakasserier, men det kanske hade att göra med att det var mot barnen.
Vi fick tipset att läsa på lite om kverulansparanoia. För oss var det som att läsa om grannen.
Om er granne också har drag av kverulansparanoia kan det ofta yttra sig i att hen gång på gång klagar, skriver anmälningar, bråkar om småsaker eller försöker ”driva process” mot grannar eller myndigheter. Det kan bli en väldigt påfrestande situation för omgivningen.
Råden vi fick från ChatGPT var:
- Undvik onödiga konflikter – försök att inte dras in i argumentation, eftersom det ofta triggar mer.
- Dokumentera allt – spara brev, mejl, ljud/film om det sker kränkningar eller hot. Det är viktigt om ni behöver vända er till myndigheter.
- Håll er sakliga – bemöt i korthet och utan känsloladdning om ni måste svara.
- Var uppmärksamma på eskalation – om ni märker att det börjar komma hot, aggressivt beteende eller försök att skrämma er, är det viktigt att ta det på allvar.
- Kontakta myndigheter vid behov – polisanmäl om det förekommer hot, ofredande eller trakasserier. Socialtjänst eller psykiatrin kan ibland kopplas in, men det är svårt eftersom personen ofta inte själv upplever att den är sjuk.
Vi har valt att ha noll konfrontation med vår granne.
Det är ett tillstånd som är väldigt svårbehandlat då personen upplever att den har rätt.
En intressant sak jag har lärt mig under den här perioden är att alla kontakter en person gör till tex kommunen är en så kallad allmän handling. Den är offentlig, även om det finns sekretessbelagda delar. Jag kunde alltså begära ut allt vår granne anmält om oss. Det var ganska intressant även om det egentligen inte var så stor tröst i situationen.
För att återknyta till vad ditt fall handlade om från början, olaga hot, var det faktiskt så att personen jag pratade med 11414 blev väldigt intresserad av en händelse där min granne hotade mina barn för att de hade skjutit över en boll till dennes tomt. Hot verkar ses mer allvarligt är trakasserier, men det kanske hade att göra med att det var mot barnen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det där går ju åt båda håll. Den som anmäler hot och andra traksserier riskerar att gärningsmannen får ut precis allt ur förundersökningen när den läggs ned. Förundersökningen blir en offentlig handling.M Minerats skrev:En intressant sak jag har lärt mig under den här perioden är att alla kontakter en person gör till tex kommunen är en så kallad allmän handling. Den är offentlig, även om det finns sekretessbelagda delar. Jag kunde alltså begära ut allt vår granne anmält om oss. Det var ganska intressant även om det egentligen inte var så stor tröst i situationen.
I fallet med min släkting som jag skrev om högre upp, så anmälde en annan släkting som också utsattes för hot. Polisen tog anmälan på (oväntat) stort allvar, men bevisen vara för tunna. Det lades ned. Då begärde släktingen (gärningsmannen) ut förundersökningen, polisen blev orolig och hemligstämplade förundersökningen. Släktingen överklagade hemligstämplingen till länsrätten som behöll hemligstämpeln. Överklagades till kammarrätten som hävde hemligstämpeln på allt utom en mening i förundersökningen. Då kontaktade polisen släktingen och berättade att de skulle förhala redigeringen där den hemliga texten doldes, men att det inte skulle fungera i längden, det var domstolstrots. Men där gav "gärningsmannen" upp. Förundersökningen lämnades aldrig ut.
Polisen är fruktansvärt nonchalanta för hot även rena dödshot enligt min erfarenhet.G Gallianoman skrev:Hypotetisk fråga ( än så länge) - jag har en granne som är ganska aggresiv tidvis. Han kommer med knepiga anklagelser och är helt omöjlig att diskutera med…. Emellanåt kastar han ur sig mer eller mindre tydliga hot om att han ska bränna ner hus osv… numera startar vi alltid inspelning på mobilen när han kör igång…
Men, hur är det med olaga hot? Tas det på allvar om man polisanmäler honom - om han nu är explicit med hoten och inte bara luddar in det? Givet att man har det på inspelning? Eller hanteras det som andra dussinbrott som cykelstölder och bilinbrott - nerlagt med vändande post.
Har någon här någon erfarenhet?
Därmed inte sagt att det är bortkastat att anmäla hot för alla anmälningar bildar en beviskedja som styrker ett återkommande mönster om hoten upprepas över tid vilket kommer stärka din sak i domstol om det går så långt.
Det ska mycket till för att polisen ska angegera sig, antingen får du vara politiker eller annan framstående person som polisen anser är extra skyddsvärd eller så får du driva hoten själv i civilrättslig process vilket kan bli kostsamt om du förlorar men har du inspelningar så är chansen god.
Du kommer behöva starka bevis som inspelningar eller vittnen för att domstol ska ta hoten på allvar.
Troligt är att du då kommer få skadestånd för kränkning och evt utdelas ett straff som böter eller villkorligt.
Så anmäl hoten men förvänta dig inte att polis kommer göra nånting åt saken.
Det krävs inte för olaga hot. Det räcker att hota med "brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid,". Våld behöver inte vara inblandat.TRJBerg skrev:
Avsåg inte juridiska problem.Alfredo skrev:
Ibland kan "juridisk" passivitet vara lösningen för att inte eskalera konflikten till farliga nivåer.
Ibland är framtida farligt våld troligt och då måste man eskalera massivt trots faran som finns i den riktningen.
Är du död kan du inte känna tillfredsställelse föe att du hade "rätt". (För att ev överdriva en aning.)
Klicka här för att svara
