3 239 läst ·
44 svar
3k läst
44 svar
Hur mkt kostar det att göra om enkammarbrunn för krav BDT rening
Hej!
Jag är intresserad av att köpa ett torp med följande förutsättningar:
Mina frågor är:
Är det värt att chansa och köpa torpet, eller bör man avstå?
Tacksam för alla tips och erfarenheter – både om vatten, avlopp och förhandling!
Annars tycker det är galet att man vill ha så mycket betalt för ett torp utan att uppge någon information om dess skick. Är detta standard av säljare och mäklare i försäljning av torp?
Mvh Ida
- Vatten: Det finns en borrad brunn med året-runt-vatten. Vatten är indraget i huset.
- Vattenanalys: Ingen vattenanalys är gjord av nuvarande ägare.
- Avlopp: Det finns en enkammarbrunn som i dagsläget inte är godkänd. Kommunen har dock inte ställt några krav på åtgärd sen det uppdagades 2016, pga låg användning, (denna info är ifrån kommunen, inte säljaren)
- Status: Ägaren säljer huset i befintligt skick och vill inte delta med några utredningar eller åtgärder.
- Egen undersökning: Jag har kontaktat kommunen och kollat brunnen själv (borrad brunn) – den ser okej ut men är inte nyligen använd. Vattnet är brunt (förmodligen pga stillastående vatten) men luktar inte.
Mina frågor är:
- Hur stor är risken att vattnet är dåligt?
– Går det att utgå ifrån något (brunt men luktfritt vatten)?
– Vad kostar en vattenanalys, och vad händer om vattnet visar sig otjänligt? - Kan man själv bygga om en enkammarbrunn till tvåkammarbrunn?
– T.ex. genom att gjuta en skiljevägg och koppla på ett efterföljande filter?
– Är det ens tillåtet att göra själv?
– Vad kan det kosta om man anlitar hjälp? - bygga om en enkammarbrunn till tvåkammarbrunn?
– Vad kan det kosta om man anlitar hjälp? - Ekonomi:
– Hur mycket kan vara rimligt att pruta på priset med tanke på okänd vattenkvalitet och ogiltigt avlopp?
– Finns det någon som gjort en billig lösning för att få sin avloppsanläggning godkänd?
Tacksam för alla tips och erfarenheter – både om vatten, avlopp och förhandling!
Annars tycker det är galet att man vill ha så mycket betalt för ett torp utan att uppge någon information om dess skick. Är detta standard av säljare och mäklare i försäljning av torp?
Mvh Ida
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
De stora frågorna
1. Vad händer med avloppsvattnet efter enkammarbrunnen? Jag gissar att det bara går rakt ut i ett dike eller liknande.
2. Är det avlopp för toalett, eller bara för tvättvatten/köksvatten s.k. BDT-avlopp?
Det är idag inte tillåtet att låta avloppsvatten gå ut i naturen direkt efter brunnen, utan du behöver någon form av infiltration eller minireningsverk. Du behöver alltså antagligen ta dit en firma som gräver ny infiltration och då gräver de också med en ny trekammarbrunn. Kostnad är någonstans mellan 100 000 och 200 000 beroende på dina förutsättningar.
BDT-avlopp kan vara billigare att anlägga, då kraven inte är lika höga.
1. Vad händer med avloppsvattnet efter enkammarbrunnen? Jag gissar att det bara går rakt ut i ett dike eller liknande.
2. Är det avlopp för toalett, eller bara för tvättvatten/köksvatten s.k. BDT-avlopp?
Det är idag inte tillåtet att låta avloppsvatten gå ut i naturen direkt efter brunnen, utan du behöver någon form av infiltration eller minireningsverk. Du behöver alltså antagligen ta dit en firma som gräver ny infiltration och då gräver de också med en ny trekammarbrunn. Kostnad är någonstans mellan 100 000 och 200 000 beroende på dina förutsättningar.
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Jag vet att det har gjorts sådana ombyggnader, öven med skiljevögg av tryckimpregnerat trä. har ingen aning om hur man ser på det vid en inspektion.Lennsson skrev:
Men skall du betala en hantverkare för attbygga om brunnen så blir det troligen avsevärt billigare att köpa en ny brunn istäållet.
Men börjar du i rätt ände?
Trolgen måste du ha en ny infiltratoion också, och i så fall är själva brunnen en mindre kostnad.
Men första frågan är ju hur kraven ser ut i kommunen och specifikt för ditt område. Du skriver att du vill bygga om brunnen till tvåkammarbrunn. Är en tvåkammarbrunn någonsin OK idag? Brukar krävas minst trekammarbrunn, tror jag. Men beroende på lokala färutsättningar kan det krävas minireningsverk,
Hur är det med toalett? Eller kör du utedass där?
Hej, det finns ingen toalett och jag tänker köra med utedasset / installera något typ av mull/förbränningstoa. Funderingen med en till - två kammarbrunn var mer för att brunnen finns där... och jag funderar på om det går att hålla nere kostnader, alternativt kan jag inte köpa huset. Skulle det kosta, som internet säger 80-150.000 kr för att ha dricksvatten och dusch då ska jag nog inte köpa torpet.H hempularen skrev:Jag vet att det har gjorts sådana ombyggnader, öven med skiljevögg av tryckimpregnerat trä. har ingen aning om hur man ser på det vid en inspektion.
Men skall du betala en hantverkare för attbygga om brunnen så blir det troligen avsevärt billigare att köpa en ny brunn istäållet.
Men börjar du i rätt ände?
Trolgen måste du ha en ny infiltratoion också, och i så fall är själva brunnen en mindre kostnad.
Men första frågan är ju hur kraven ser ut i kommunen och specifikt för ditt område. Du skriver att du vill bygga om brunnen till tvåkammarbrunn. Är en tvåkammarbrunn någonsin OK idag? Brukar krävas minst trekammarbrunn, tror jag. Men beroende på lokala färutsättningar kan det krävas minireningsverk,
Hur är det med toalett? Eller kör du utedass där?
Kraven har jag bara kvasikollat, men tror man måste ha två/eller trekammare plus filter/reningsverk
Kul! Alla vill ha ett torp. Men ta med vatten och skit i en tunna. Lev problemfritt. Gråvattnet är ringa volym och kan hanteras lokalt. Urinen separeras och används som gödningsmedel.Lennsson skrev:
Hej!
- Vatten: Det finns en borrad brunn med året-runt-vatten. Vatten är indraget i huset.
- Vattenanalys: Ingen vattenanalys är gjord av nuvarande ägare.
- Avlopp: Det finns en enkammarbrunn som i dagsläget inte är godkänd. Kommunen har dock inte ställt några krav på åtgärd sen det uppdagades 2016, pga låg användning, (denna info är ifrån kommunen, inte säljaren)
- Status: Ägaren säljer huset i befintligt skick och vill inte delta med några utredningar eller åtgärder.
- Egen undersökning: Jag har kontaktat kommunen och kollat brunnen själv (borrad brunn) – den ser okej ut men är inte nyligen använd. Vattnet är brunt (förmodligen pga stillastående vatten) men luktar inte.
Mina frågor är:
- Hur stor är risken att vattnet är dåligt?
– Går det att utgå ifrån något (brunt men luktfritt vatten)?
– Vad kostar en vattenanalys, och vad händer om vattnet visar sig otjänligt?- Kan man själv bygga om en enkammarbrunn till tvåkammarbrunn?
– Vad kan det kosta om man anlitar hjälp?- bygga om en enkammarbrunn till tvåkammarbrunn?
– Vad kan det kosta om man anlitar hjälp?- Ekonomi:
– Hur mycket kan vara rimligt att pruta på priset med tanke på okänd vattenkvalitet och ogiltigt avlopp?
– Finns det någon som gjort en billig lösning för att få sin avloppsanläggning godkänd?
Mvh Ida
När din brunn är tömd några gånger tar du ett vattenprov och skickar på analys. Det är säkert acceptabelt för dryck redan nu, men man vill känna sig säker, inte sant?
Hej, Tack! jaHenningelvis skrev:
De stora frågorna
1. det går bara ut i hagen där brunnen är (tror jag, varken kommunen eller ägare vet detta).
2. avloppet är bara för BDT. Tänker man kan ev gräva själv (hyra nån grävmaskin) men vissa saker kan man nog inte göra för att få det godkänt?
Min ide var att gjuta en avskiljare i befintlig brunn och köpa filter som man gräver ner själv.
Blir kostnaden 150-200.000 plus, då är verkligen inte torpet värt de pengarna. Men jag tror heller inte huset är värt pengarna om man inte har varken vatten eller avlopp...
Jag har tänkt att mer eller mindre bo där, så en del investering är ok, men jag är fattig så alla pengar finns inte.
Skön inställning. Tanken är att jag vill mer eller mindre bo där. Fattig konstnär som alltid velat bo på landet ska förvärkligas i miniatyr. Så jag är inte kräsen. Dock vill jag vara realistisk, ex bara vad allt detta betyder i relation till värdet av huset vid ev försäljning (lånade pengar). Samt om jag kommer ha råd att fixa sånt som ev kommer krävas av kommunen för att få duscha, finns ingen sjö. Standarden är låg på huset, men jag är ganska ombytlig och lösningsorienterad. Dock är kanske inte kommunen det o heller inte min plånbokH hovapettson skrev:Kul! Alla vill ha ett torp. Men ta med vatten och skit i en tunna. Lev problemfritt. Gråvattnet är ringa volym och kan hanteras lokalt. Urinen separeras och används som gödningsmedel.
När din brunn är tömd några gånger tar du ett vattenprov och skickar på analys. Det är säkert acceptabelt för dryck redan nu, men man vill känna sig säker, inte sant?
Bästa svaret
Om jag förstår dig rätt så har torpets BDT-avlopp fått ett förbud att användas. Därmed så behöver du anlägga ett nytt BDT-avlopp. Detta kräver inte ett avloppstillstånd men det kräver en anmälan till kommunens miljönämnd. Miljönämnden kan svara på den anmälan med att de inte har något att erinra eller de kan förelägga dig att följa vissa skyddsåtgärder gällande avloppets anläggande och användning eller förbjuda dig att anlägga ditt anmälda avlopp.
Det är smått hopplöst att veta hur just din kommun kommer att bedöma ditt BDT-avlopp. Det finns inga nationella standarder, t ex "godkända" och inte "inte godkända" lösningar. Men det finns allmänna råd från HaV att förhålla sig till och en rik flora domar från MMD och MÖD som ger en praxis hur miljöbalkens (flummiga) krav ska tolkas.
Men typiskt sett så borde du anlägga en slamavskiljare för BDT (minst 700 L och en produkt som är certifierad för detta) följt av en infiltration i marken (om marken kan hantera det) eller en s. k. markbädd, vilket är ett annat namn på ett filter som är en stor sandbädd i eller ovanpå marken. I vissa fall kan kommuner acceptera små billiga BDT-avloppsfilter, en plastlåda med lite skumsvampar i - men då ska man ha tur med sin kommun.
Pris? Ja några hundratusen om du inte kan hitta en lokal person som gör det som halvhobby eller gör saker själv. Små BDT-avloppsfilter, om du kan övertyga din kommuns handläggare, gör att priset sjunker till under 100 000 kr om du fixar själv.
Är man proffs och funderar på detta så börjar man att fundera på vilken belastning du har (en standard från allmänna råd är att du ska anlägga för 5 personekvivalenter, alltså en anläggning som kan hantera kring 400-650 l vatten per dag). Sen funderar man på om det råder normalt eller högt krav för smittskyddet på fastigheten. Sen funderar man på om det råder normalt eller högt krav för miljöskyddet. Sen tittar man på fastighetens lokala förutsättningar, hur den ligger, vilken marken är, hur fallet är och vad det finns i närområdet som kan påverkas. En nyckel här är om du tänker göra utsläpp i ett vattenområde, t ex ett vattendrag, en sjö eller ett dike som leder till vatten. Utsläpp i vatten är aldrig bra.
Det är smått hopplöst att veta hur just din kommun kommer att bedöma ditt BDT-avlopp. Det finns inga nationella standarder, t ex "godkända" och inte "inte godkända" lösningar. Men det finns allmänna råd från HaV att förhålla sig till och en rik flora domar från MMD och MÖD som ger en praxis hur miljöbalkens (flummiga) krav ska tolkas.
Men typiskt sett så borde du anlägga en slamavskiljare för BDT (minst 700 L och en produkt som är certifierad för detta) följt av en infiltration i marken (om marken kan hantera det) eller en s. k. markbädd, vilket är ett annat namn på ett filter som är en stor sandbädd i eller ovanpå marken. I vissa fall kan kommuner acceptera små billiga BDT-avloppsfilter, en plastlåda med lite skumsvampar i - men då ska man ha tur med sin kommun.
Pris? Ja några hundratusen om du inte kan hitta en lokal person som gör det som halvhobby eller gör saker själv. Små BDT-avloppsfilter, om du kan övertyga din kommuns handläggare, gör att priset sjunker till under 100 000 kr om du fixar själv.
Är man proffs och funderar på detta så börjar man att fundera på vilken belastning du har (en standard från allmänna råd är att du ska anlägga för 5 personekvivalenter, alltså en anläggning som kan hantera kring 400-650 l vatten per dag). Sen funderar man på om det råder normalt eller högt krav för smittskyddet på fastigheten. Sen funderar man på om det råder normalt eller högt krav för miljöskyddet. Sen tittar man på fastighetens lokala förutsättningar, hur den ligger, vilken marken är, hur fallet är och vad det finns i närområdet som kan påverkas. En nyckel här är om du tänker göra utsläpp i ett vattenområde, t ex ett vattendrag, en sjö eller ett dike som leder till vatten. Utsläpp i vatten är aldrig bra.
Redigerat:
Här kan du läsa om mitt BDT-avlopp som jag anlade själv som hobbyprojekt: https://www.byggahus.se/forum/threads/bdt-avlopp-slamavskiljare-kompakt-markbaedd.266435/
Har precis börjat byta ut min enkammar till en trekammar med modulinfiltration efter. Köpte färdigt avloppspaket för ca45k på en av grosisterna online och lånar in en grannes grävare för jobbet sedan.
Hade planer på att uppdatera den befintliga enkammarbrunnen i betong med skiljeväggar i betong eller trä, men kommunen sa att har brunnen ingen CE-märkning så är den inte godkänd att använda efter nedslag på en inspektion utan den behöver bytas ut.
Jag funderar på att behålla den gamla betongbrunnen i backen och koppla dagvattent till den istället då gamla och nya infiltrationen kommer ligga på olika platser.
Hade planer på att uppdatera den befintliga enkammarbrunnen i betong med skiljeväggar i betong eller trä, men kommunen sa att har brunnen ingen CE-märkning så är den inte godkänd att använda efter nedslag på en inspektion utan den behöver bytas ut.
Jag funderar på att behålla den gamla betongbrunnen i backen och koppla dagvattent till den istället då gamla och nya infiltrationen kommer ligga på olika platser.
Hej, tusen tack för utförlig och begriplig beskrivningClaes Sörmland skrev:
Om jag förstår dig rätt så har torpets BDT-avlopp fått ett förbud att användas. Därmed så behöver du anlägga ett nytt BDT-avlopp. Detta kräver inte ett avloppstillstånd men det kräver en anmälan till kommunens miljönämnd. Miljönämnden kan svara på den anmälan med att de inte har något att erinra eller de kan förelägga dig att följa vissa skyddsåtgärder gällande avloppets anläggande och användning eller förbjuda dig att anlägga ditt anmälda avlopp.
Det är smått hopplöst att veta hur just din kommun kommer att bedöma ditt BDT-avlopp. Det finns inga nationella standarder, t ex "godkänd" och inte "inte godkända" lösningar. Men det finns allmänna råd från HaV att förhålla sig till och en rik flora domar från MMD och MÖD som ger en praxis hur miljöbalkens (flummiga) krav ska tolkas.
Beslastningen är ju en person i ett 60kvm torp, ev liten tvättmaskin, ingen diskmaskin, dusch. Men jag kan tänka mig att kraven är satta högre, när krav kommer. Avloppet, enkammarbrunnen som finns idag, är inte innanför tomtgränsen, och oklart om ett nytt avlopp får plats på tomtgränsen i förhållande till lutning och brunn osv. Jag läste någonstans att brunnen ska vara 50 meter från huset, så lång är nog inte tomtgränsen, då behöver man servitut från "Bonden", ett sånt servitut finns inte med i beskrivningen av Fastigheten. Sjö och vattendrag finns (tyvärr) inte i området. Däremot oändligt med åkrar (Östgötaschlätten).
Ja detta krävs en funderare, vad har jag faktiskt råd med, och hur mycket ska man chansa. Man kan lätt köpa sig ett heltidsjobb med höga kostnader är min känsla. Jag kan måla och snickra men äger inte byggmaskiner osv...
Om miljönämndens tillsyn inte förbjöd avloppet eller förelade fastighetsägaren att åtgärda det så uppfyller det miljöbalkens krav. Först när ett sådant beslut om förbud eller föreläggande är fattat och vinner laga kraft är avloppet inte tillåtet. Hade kommunen bedömt att miljöbalkens krav inte uppfylldes så hade de varit tvungna att agera med ett beslut.Lennsson skrev:
Hej, tusen tack för utförlig och begriplig beskrivning. BDT-avloppet har inte fått förbud, men i 2016 gjordes en bedömning att anläggningen inte uppfyller kraven, men pga låg användning ställdes inga krav på åtgärder. Så kanske det inte måste fixas omgående, men förmodligen inom en snar framtid (gissar).
Det är nog snarare så att miljönämndens medarbetare gav rådet att om avloppets belastning skulle ökas så duger det inte. Jag har för mig att ändrad belastning av BDT-avlopp är anmälningspliktigt, d v s flyttar det in mer än en person och kopplas på dusch, disk- och tvättmaskiner så ska det anmälas. Nu kommer miljönämnden sannolikt att svara med ett föreläggande (eller förbud) om att uppdatera avloppet före du ökar belastningen.
Det vanliga är att du ska ha ett avlopp för 5 PE trots att du bor ensam där. Man tänker sig nya ägare, uthyrning, gäster på besök o s v från myndigheternas håll.Lennsson skrev:
Det där brukar man kunna kompromissa med. Det viktigaste är avstånd till dricksvattenbrunnar, dels för anläggningen (om den skulle läcka) men framförallt för utsläppspunkten. Utsläppspunkten kan flyttas i princip hur långt som helst genom långa avloppsrör.Lennsson skrev:
Avloppet, enkammarbrunnen som finns idag, är inte innanför tomtgränsen, och oklart om ett nytt avlopp får plats på tomtgränsen i förhållande till lutning och brunn osv. Jag läste någonstans att brunnen ska vara 50 meter från huset, så lång är nog inte tomtgränsen, då behöver man servitut från "Bonden", ett sånt servitut finns inte med i beskrivningen av Fastigheten.
Jag kan inte Östgötaslätten men är inte det vattenområde? Alla diken leder ju antingen till Östersjön eller till Vättern, båda känsliga områden. Ofta är det väl sand i backen där? Det är toppen jämfört med lera eller berg för då går det att infiltrera vatten.Lennsson skrev:
Ja VA kostar sina hundratusentals kronor. Svårt att komma undan om inte tidigare ägare har tagit kostnaden. Och avloppet håller ju inte för evigt.Lennsson skrev:
Har du tur så räcker det att du ordnar den efterföljande reningen, t ex skaffar en modul-biobädd, dom tar mindre plats än en traditionell bädd.
Tänk på att e.v förbättringar du gör efter köpet är värdehöjande t ex avloppsreningen e.v filter till vattenbrunnen och så nu när du vet vilka förbättringar som kan behövas.
Tänk på att e.v förbättringar du gör efter köpet är värdehöjande t ex avloppsreningen e.v filter till vattenbrunnen och så nu när du vet vilka förbättringar som kan behövas.
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Låter som det fäörsta du borde göra i funderingen över om du skall köpa eller inte, är att undersöka förhållandet med grannen. Finns det servitut för den bef. anläggningen på grannens fastighet, och hur är det i så fall formulerat, kan det blir problem att få dit en infiltration?
Det där med 50m från huset tror jag är ovanligt att man håller.
Hej! Ja det låter klokt. Den där grannen är markägaren med namn Bonden, oklart vem det är... men bonden äger marken runtomkring, som används till ingenting / hage för djur men inte bondens egna. Men det är kanske någonting att fråga iaf. Det är ju flera saker tillhörande huset som ligger på Bondens mark, är en muntlig överenskommelse.H hempularen skrev:Låter som det fäörsta du borde göra i funderingen över om du skall köpa eller inte, är att undersöka förhållandet med grannen. Finns det servitut för den bef. anläggningen på grannens fastighet, och hur är det i så fall formulerat, kan det blir problem att få dit en infiltration?
Ja 50 meter är rätt mycket när man har liten tomt, ok allt kanske inte är bestämmelser utan rekommendationer för bra vatten och avlopp.