Tjena,
Är det någon som vet vad detta är? Kommer skicka detta på prov men kan den innehålla asbest?

Huset är från 75 och skivan som jag drog ner satt limmad i tvättstugan som skydd för fukt gissar jag, cirka 1 meter bred och 50 cm hög.

• Skiva med blommönster, möjlig fuktskydd, misstänks innehålla asbest, från ett hus byggt 1975, fotograferad i tvättstugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en sönderriven bit av skiva med brun, fiberrik yta och ljusa, ojämna kanter. Fråga om asbestinnehåll.
    Skapa konto
  • En hand håller en tunn skiva av okänt material, fotad från sidan med fokus på tjockleken. Skivan är lossad från en vägg eller yta.
    Skapa konto

Bästa svaret

Ser väl ut som en "perstorpsplatta", limmades ofta med någon form av kontaktlim (utan asbest).

• Gilla
Argastesnickaren och 5 till
  • Laddar…
Ja, absolut.
Trycklaminat, är den korrekta termen. Ingen Asbest men massor av kolväten.
Den mest kända av dom hette Virrvarr" designad av en Bernadotte. Hen ... Nej, skojade bara. -Han tog en linjal och en penna också var det klart.

Vit och grå virrvarr-mönster på laminatskiva designad av Bernadotte, utan asbest, med linjemönster inspirerat av penna och linjal.

• Gilla
Argastesnickaren och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Lyckades skicka iväg det på prov, återkommer med resultat (vilket borde vara negativt).

Momo Mib Momo Mib skrev:
Tack för snabba svar. Lyckades skicka iväg det på prov, återkommer med resultat (vilket borde vara negativt).
Framförallt för din plånbok.

• Gilla
skyisthelimit och 3 till
  • Laddar…
Momo Mib Momo Mib skrev:
Var skickade du iväg dina prover? Funderar på att göra samma sak.

F FluxVortex skrev:
Var skickade du iväg dina prover? Funderar på att göra samma sak.
Evema.

Btw provsvaret kom tillbaka negativt och jag är några hundra fattigare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.