30 456 läst ·
85 svar
30k läst
85 svar
Påkört staket vid leverans av material
Bästa svaret
Men herregud va dåliga råd du får...
Kolla på Beijers hemsida vem som är filialchef alt. Säljchef och ring till dem, svarar de inte direkt så prova igen senare.
Förklara ärendet, ange ordernummer samt vad Beijers kundtjänst uppgett. Diskutera vad som är rimligare, att de tar på sig att komma ut och åtgärda staketet eller ett prisavdrag på materialet alt. fri frakt.
Ang. fraktpriser så gissar jag att zon 4 innebär att ni bor långt från varuhuset?
Ett tips för framtiden, beställ aldrig på nätet utan ring och besök helst en byggsäljare, be först om offert på ett projekt i storleksklass "trädäck". Gissar på att du åtminstone kan få ner priset 10-20% lite beroende på varor. Just trall är ju ganska pressat men det går alltid att göra något på det och på beslagen, infästningen m.m.
Kolla på Beijers hemsida vem som är filialchef alt. Säljchef och ring till dem, svarar de inte direkt så prova igen senare.
Förklara ärendet, ange ordernummer samt vad Beijers kundtjänst uppgett. Diskutera vad som är rimligare, att de tar på sig att komma ut och åtgärda staketet eller ett prisavdrag på materialet alt. fri frakt.
Ang. fraktpriser så gissar jag att zon 4 innebär att ni bor långt från varuhuset?
Ett tips för framtiden, beställ aldrig på nätet utan ring och besök helst en byggsäljare, be först om offert på ett projekt i storleksklass "trädäck". Gissar på att du åtminstone kan få ner priset 10-20% lite beroende på varor. Just trall är ju ganska pressat men det går alltid att göra något på det och på beslagen, infästningen m.m.
Okej? Så om du beställer något via en webbutik och posten kör sönder staketet. Vem hade du klagat hos då?Intet skrev:
Eller om det nu är ett vykort från svärmor. Här svärmor då legat illa till? 🙄
Han hade en liten kran på flaket.B Bannerb skrev:
Materialet kom i sektioner. När han skulle börja lasta av satte han sina spännband runt sektionerna, men han försökte ta allt/för mycket på en gång och en bräda sprack av trycket.
Han hade ingen kontroll när han lastade av heller utan slog i vårt garage flera gånger (dock gammalt slitet garage som ska rivas, så inga direkta skador).
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Beijer är skyldiga enligt lag att återställa ditt staket så att du hålls skadelös. Det innebär sannolikt i det här fallet att de måsta dra ut en grävare för att lyfta bort plinten som gick sönder samt gjuta ny plint och montera nytt staket. Det är en dyr historia så var inte snäll mot dem. Det kan vara klokt att ringa någon byggfirma och förklara läget och be om en prisindikation. När de inte ska lämna en offert till dig utan bara ge en prisindikation för skadevärderingen så kan de göra det direkt på telefon. Min gissning är att det kostar typ 20 000 att få det ordnat eftersom du måste få dit en grävmaskin för att lyfta upp den skadade plinten och då springer priset iväg riktigt fort.
Kom även ihåg att allt material som är skadat i leveransen ska du begära omleverans av, och alltså inte prisavdrag. För om du i slutet av bygget saknar de brädorna som är trasiga så kommer du ju vara tvungen att få nya utkörda för ytterligare 4500. Då spelar det ingen roll att du fick tillbaka de 200 kronorna som själva brädorna kostade.
Kom även ihåg att allt material som är skadat i leveransen ska du begära omleverans av, och alltså inte prisavdrag. För om du i slutet av bygget saknar de brädorna som är trasiga så kommer du ju vara tvungen att få nya utkörda för ytterligare 4500. Då spelar det ingen roll att du fick tillbaka de 200 kronorna som själva brädorna kostade.
Så jävla trist..M malle90 skrev:Han hade en liten kran på flaket.
Materialet kom i sektioner. När han skulle börja lasta av satte han sina spännband runt sektionerna, men han försökte ta allt/för mycket på en gång och en bräda sprack av trycket.
Han hade ingen kontroll när han lastade av heller utan slog i vårt garage flera gånger (dock gammalt slitet garage som ska rivas, så inga direkta skador).
Här kommer en film hur min leverans såg ut som kostade 995..
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Hej! Nej, Beijer är inte skyldiga enligt lag att återställa, men de är skadeståndskyldiga för den ekonomiska skadan som vållats. Oftast löser man det dock i praktiken genom att skadevållaren fixar skadan om det är hantverkare eller så, men TS har enligt lag rätt till pengar motsvarande skadan. 😊 Har man otur är det skadade gammalt och ett avdrag ska ske så man inte hamnar i en bättre sits pga skadan. Men oftast löser Beijers eller transportföretagets ansvarsförsäkring detta med TS direkt. Att ta in offerter är ett bra tips! 👌Janus82 skrev:
Beijer är skyldiga enligt lag att återställa ditt staket så att du hålls skadelös. Det innebär sannolikt i det här fallet att de måsta dra ut en grävare för att lyfta bort plinten som gick sönder samt gjuta ny plint och montera nytt staket. Det är en dyr historia så var inte snäll mot dem. Det kan vara klokt att ringa någon byggfirma och förklara läget och be om en prisindikation. När de inte ska lämna en offert till dig utan bara ge en prisindikation för skadevärderingen så kan de göra det direkt på telefon. Min gissning är att det kostar typ 20 000 att få det ordnat eftersom du måste få dit en grävmaskin för att lyfta upp den skadade plinten och då springer priset iväg riktigt fort.
Kom även ihåg att allt material som är skadat i leveransen ska du begära omleverans av, och alltså inte prisavdrag. För om du i slutet av bygget saknar de brädorna som är trasiga så kommer du ju vara tvungen att få nya utkörda för ytterligare 4500. Då spelar det ingen roll att du fick tillbaka de 200 kronorna som själva brädorna kostade.
Följde detta råd och fick prata med en supertrevlig lagerchef nu precis. Han var väldigt förstående och skulle be transportchefen återkomma till mig asap.E EI30-SaC skrev:
Som någon här misstänkte så har de inga egna transportbilar utan hyr in för leverans.
Gällande avstånd och rimlig fraktkostnad mm så har vi ca 7 mil till Beijer i Karlshamn. Det var 144 delar trall av olika storlekar som levererades.
Vi valde Beijer för att de hade alla delar vi behövde i lager och för omgående leverans. Andra bygghandlare saknade delar så vi hade fått dela upp och köpa på olika ställen, och vissa hade inte möjlighet att leverera allt vi behövde hem.
Nu tar väl inte Beijer 4500kr för att leverera material? Ge dem lite tid att svara, de bör absolut återkoppla såklart, kan ju vara mycket att göra. Inget försvar för att de inte återkopplat såklart men ändå, give them the benefit of a doubt. Och gå inte via kundtjänst, den är central, kontakta butiken direkt istället👌🏻M malle90 skrev:Vi fick en leverans av trall från Beijer i Karlshamn 25/3. När föraren skulle backa ut körde han på vårt staket och fastnade. Sambon + en granne fick spendera 30 minuter för att få loss honom. Efteråt bad vi honom be Beijer kontakta oss. Det gjordes inte så vi tog själva kontakt med deras kundservice. De vidarebefordrade ärendet till Beijer i Karlshamn men vi har fortfarande inte hört något från dem.
Nu är det inget fancy staket vi pratar om, som ni ser på fotona, men det är fortfarande sönder och nu handlar det väl mer om principen att de ska ha 4500 kr för leverans och de har inte återkopplat till oss.
Hur skulle ni gå vidare i detta fall?
I all välmening
