Bästa svaret

Men herregud va dåliga råd du får...
Kolla på Beijers hemsida vem som är filialchef alt. Säljchef och ring till dem, svarar de inte direkt så prova igen senare.
Förklara ärendet, ange ordernummer samt vad Beijers kundtjänst uppgett. Diskutera vad som är rimligare, att de tar på sig att komma ut och åtgärda staketet eller ett prisavdrag på materialet alt. fri frakt.
Ang. fraktpriser så gissar jag att zon 4 innebär att ni bor långt från varuhuset?

Ett tips för framtiden, beställ aldrig på nätet utan ring och besök helst en byggsäljare, be först om offert på ett projekt i storleksklass "trädäck". Gissar på att du åtminstone kan få ner priset 10-20% lite beroende på varor. Just trall är ju ganska pressat men det går alltid att göra något på det och på beslagen, infästningen m.m.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Beijer Karlshamn använder sig av MKT som sköter transporterna.
 
B
Vad är det för klåpare? Haha..

Men slängde han av trallen för hand?

Normalt brukar man ha en kranbil som lyfter av travar med trall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
@
Intet Intet skrev:
Det har de definitivt med att göra. Det är med Beijer du har ett avtal. Inte med någon slumpmässig (random😁) transportfirma.
Okej? Så om du beställer något via en webbutik och posten kör sönder staketet. Vem hade du klagat hos då?

Eller om det nu är ett vykort från svärmor. Här svärmor då legat illa till? 🙄
 
  • Arg
  • Gilla
1718 och 1 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Vad är det för klåpare? Haha..

Men slängde han av trallen för hand?

Normalt brukar man ha en kranbil som lyfter av travar med trall.
Han hade en liten kran på flaket.

Materialet kom i sektioner. När han skulle börja lasta av satte han sina spännband runt sektionerna, men han försökte ta allt/för mycket på en gång och en bräda sprack av trycket.

Han hade ingen kontroll när han lastade av heller utan slog i vårt garage flera gånger (dock gammalt slitet garage som ska rivas, så inga direkta skador).
 
  • Sprucken bräda på en stapel av träsektioner, liggande på marken med gräs och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Beijer är skyldiga enligt lag att återställa ditt staket så att du hålls skadelös. Det innebär sannolikt i det här fallet att de måsta dra ut en grävare för att lyfta bort plinten som gick sönder samt gjuta ny plint och montera nytt staket. Det är en dyr historia så var inte snäll mot dem. Det kan vara klokt att ringa någon byggfirma och förklara läget och be om en prisindikation. När de inte ska lämna en offert till dig utan bara ge en prisindikation för skadevärderingen så kan de göra det direkt på telefon. Min gissning är att det kostar typ 20 000 att få det ordnat eftersom du måste få dit en grävmaskin för att lyfta upp den skadade plinten och då springer priset iväg riktigt fort.

Kom även ihåg att allt material som är skadat i leveransen ska du begära omleverans av, och alltså inte prisavdrag. För om du i slutet av bygget saknar de brädorna som är trasiga så kommer du ju vara tvungen att få nya utkörda för ytterligare 4500. Då spelar det ingen roll att du fick tillbaka de 200 kronorna som själva brädorna kostade.
 
  • Gilla
Nybyggerska och 7 till
  • Laddar…
B
M malle90 skrev:
Han hade en liten kran på flaket.

Materialet kom i sektioner. När han skulle börja lasta av satte han sina spännband runt sektionerna, men han försökte ta allt/för mycket på en gång och en bräda sprack av trycket.

Han hade ingen kontroll när han lastade av heller utan slog i vårt garage flera gånger (dock gammalt slitet garage som ska rivas, så inga direkta skador).
Så jävla trist..

Här kommer en film hur min leverans såg ut som kostade 995..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Beijer är skyldiga enligt lag att återställa ditt staket så att du hålls skadelös. Det innebär sannolikt i det här fallet att de måsta dra ut en grävare för att lyfta bort plinten som gick sönder samt gjuta ny plint och montera nytt staket. Det är en dyr historia så var inte snäll mot dem. Det kan vara klokt att ringa någon byggfirma och förklara läget och be om en prisindikation. När de inte ska lämna en offert till dig utan bara ge en prisindikation för skadevärderingen så kan de göra det direkt på telefon. Min gissning är att det kostar typ 20 000 att få det ordnat eftersom du måste få dit en grävmaskin för att lyfta upp den skadade plinten och då springer priset iväg riktigt fort.

Kom även ihåg att allt material som är skadat i leveransen ska du begära omleverans av, och alltså inte prisavdrag. För om du i slutet av bygget saknar de brädorna som är trasiga så kommer du ju vara tvungen att få nya utkörda för ytterligare 4500. Då spelar det ingen roll att du fick tillbaka de 200 kronorna som själva brädorna kostade.
Hej! Nej, Beijer är inte skyldiga enligt lag att återställa, men de är skadeståndskyldiga för den ekonomiska skadan som vållats. Oftast löser man det dock i praktiken genom att skadevållaren fixar skadan om det är hantverkare eller så, men TS har enligt lag rätt till pengar motsvarande skadan. 😊 Har man otur är det skadade gammalt och ett avdrag ska ske så man inte hamnar i en bättre sits pga skadan. Men oftast löser Beijers eller transportföretagets ansvarsförsäkring detta med TS direkt. Att ta in offerter är ett bra tips! 👌
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E EI30-SaC skrev:
Men herregud va dåliga råd du får...
Kolla på Beijers hemsida vem som är filialchef alt. Säljchef och ring till dem, svarar de inte direkt så prova igen senare.
Följde detta råd och fick prata med en supertrevlig lagerchef nu precis. Han var väldigt förstående och skulle be transportchefen återkomma till mig asap.

Som någon här misstänkte så har de inga egna transportbilar utan hyr in för leverans.

Gällande avstånd och rimlig fraktkostnad mm så har vi ca 7 mil till Beijer i Karlshamn. Det var 144 delar trall av olika storlekar som levererades.

Vi valde Beijer för att de hade alla delar vi behövde i lager och för omgående leverans. Andra bygghandlare saknade delar så vi hade fått dela upp och köpa på olika ställen, och vissa hade inte möjlighet att leverera allt vi behövde hem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M malle90 skrev:
Nästa projekt efter nytt trädäck får väl bli att bredda den!
Har inte Beijer redan breddat den åt dig? 😱
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stefan Malmqvist skrev:
Det är väl bara att räta upp stolpen . Hur jävla svårt ska det va 🤣🤣
Det var väl du som körde Stefan?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
I grunden är det ju bilens trafikförsäkring som står för skadan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan Malmqvist skrev:
Det är väl bara att räta upp stolpen . Hur jävla svårt ska det va 🤣🤣

Nope då hade jag kört ner hela staketet på en gång 😮‍💨
Aha, men det var förmodligen ditt åkeri
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Malmqvist skrev:
Det är väl bara att räta upp stolpen . Hur jävla svårt ska det va 🤣🤣
Lite svårare än så då stolpen är av i botten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M malle90 skrev:
Vi fick en leverans av trall från Beijer i Karlshamn 25/3. När föraren skulle backa ut körde han på vårt staket och fastnade. Sambon + en granne fick spendera 30 minuter för att få loss honom. Efteråt bad vi honom be Beijer kontakta oss. Det gjordes inte så vi tog själva kontakt med deras kundservice. De vidarebefordrade ärendet till Beijer i Karlshamn men vi har fortfarande inte hört något från dem.

Nu är det inget fancy staket vi pratar om, som ni ser på fotona, men det är fortfarande sönder och nu handlar det väl mer om principen att de ska ha 4500 kr för leverans och de har inte återkopplat till oss.

Hur skulle ni gå vidare i detta fall?
Nu tar väl inte Beijer 4500kr för att leverera material? Ge dem lite tid att svara, de bör absolut återkoppla såklart, kan ju vara mycket att göra. Inget försvar för att de inte återkopplat såklart men ändå, give them the benefit of a doubt. Och gå inte via kundtjänst, den är central, kontakta butiken direkt istället👌🏻
I all välmening
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.