Jag värmer huset med Ved och har panna kopplad till Ackumulatortank som saknar elpatron. Jag har en elkassett som jag funderar på att koppla in och köra den när solcellerna producerar överskotts-el . Min fundering är om jag kan koppla in den parallelt med pannan enligt bild eller om jag då riskerar att få problem med funktion från Ved eller el-panna.
Diagram över värmesystem med panna, ackumulatortankar, elkassett, expansionskärl och radiator, där el ansluts parallellt med pannan.
 
Vad menar du med öveskott på el, ska du sälja när det är mer än el-pannan drar. Sen en elpanna är rätt törstig på max, orkar panelerna med belastningen som blir. Bäst är med patron i tanken. Sätts elpannan utanför behöver du en pump för att få värmen till tanken, samt en backventil efter pannan, lika på röret från ved. Annars går flödet backlänges runt.
 
Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Vad menar du med öveskott på el, ska du sälja när det är mer än el-pannan drar. Sen en elpanna är rätt törstig på max, orkar panelerna med belastningen som blir. Bäst är med patron i tanken. Sätts elpannan utanför behöver du en pump för att få värmen till tanken, samt en backventil efter pannan, lika på röret från ved. Annars går flödet backlänges runt.
Jag kan inget om detta men menar TS inte att när det är överskott på el så slutar man elda och värmer med elen istället?
 
Jag har en relativt stor solproduktion och tänker att jag kan använda el som annars skulle säljas till lågt pris.
Men oavsett solproduktionen så vill jag värma tanken med el ibland och undrar om inkopplingen som ritat kommer att fungera
 

Bästa svaret

Kommer att fungera, se bara till att det blir backventiler och en pump som kan ge flöde, så inte pannan kokar.
 
Tackar för det, då får det bli så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.