Hejsan,

jag är i startgroparna att snickra ihop en hylla på eget bevåg. Jag ämnar att figursåga hyllkonsoler i allmogestil, och funderar på vilket virke jag ska inhandla på Bauhaus.

Kan en regel funka, eller ska jag söka efter något annat nyckelord?
Exempel på regel: https://www.bauhaus.se/regel-vida-45x145mm-4-2m

Tack på förhand! ☺️

O oppelainen skrev:
Hejsan,

jag är i startgroparna att snickra ihop en hylla på eget bevåg. Jag ämnar att figursåga hyllkonsoler i allmogestil, och funderar på vilket virke jag ska inhandla på Bauhaus.

Kan en regel funka, eller ska jag söka efter något annat nyckelord?
Exempel på regel: [länk]

Tack på förhand! ☺️
Har du möjlighet att hyvla virke?
Om du vill ha virke som inte slår sig, och inte kan hyvla det själv om det slår sig, så föreslår jag att du åker till valfri bygghandel och kollar vad de har på lager, inomhus.
Klart det blir bättre med 'finvirke' som är riktigt torkat och hyvlat men det är också dyrare och lite meckigare att få tag i.

Frustrator Frustrator skrev:
Har du möjlighet att hyvla virke?
Om du vill ha virke som inte slår sig, och inte kan hyvla det själv om det slår sig, så föreslår jag att du åker till valfri bygghandel och kollar vad de har på lager, inomhus.
Klart det blir bättre med 'finvirke' som är riktigt torkat och hyvlat men det är också dyrare och lite meckigare att få tag i.
Jag har tillgång till handhyvel och arbetsbänk, duger det?

Hittar inte mycket finvirke på Bauhaus. Möjligen då denna? https://www.bauhaus.se/hyllplan-fur...59671&indexName=nordic_production_sv_products

Bästa svaret

O oppelainen skrev:
Jag har tillgång till handhyvel och arbetsbänk, duger det?

Hittar inte mycket finvirke på Bauhaus. Möjligen då denna? [länk]
Nä, finvirke får man gå till ett snickeri eller en 'riktig' försäljare (tyvärr vill de inte alltid sälja till privatpersoner).
För allmoge-stil funkar det oftast fint med virke från lokala bygghandeln.

Handhyvel och arbetsbänk dög i ca 1000 år innan madkinhyveln kom så klar det funkar. Handhyvling är trevligt men kanske lite svårare än en maskin. (Jag föredrar handhyvling).

Om det inte är tusen konsoler du ska bygga så är mitt förslag att du åker till bygghandeln, kollar vad som står under tak/inomhus och köper en planka och testar. Blir det dåligt har du bränsle till påskbrasan.

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Hyllplan eller hobbyskiva funkar bra. Kan vara vettigt att prisjämföra mot tex Biltema, Jula och Clas Ohlson också.

• Gilla
oppelainen
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Hyllplan eller hobbyskiva funkar bra. Kan vara vettigt att prisjämföra mot tex Biltema, Jula och Clas Ohlson också.
@oppelainen Svantes svar är kanske ett bättre alternativ om du vill vara säker på formstabilt trä. Med nackdelen att hobbyskivorna oftast är stavlimmade, men ska du ändå måla det så är det ju inget någon ser..

Det brukar gå att beställa virke på de något större byggvaruhusen inklusive torrt ädelträ. Fast allmoge är bruksföremål som gjorts av lokala träslag så en regel som får torka tillräckligt borde inte vara några konstigheter.

Har du några inspirationsbilder? Blir lättare att guida dig om vi vet målet.

K kioskdavid skrev:
Har du några inspirationsbilder? Blir lättare att guida dig om vi vet målet.
Jag tänkte sno Carl Larsson mer eller mindre rakt av: https://carllarsson.se/shop/product/konsol-matsal/

Trästycket har fibrerna diagonalt. Är det möjligen för att öka bärighet?

Ska den målas? I så fall instämmer jag i att en limträskiva är bästa utgångsmaterialet.

T
O oppelainen skrev:
Jag tänkte sno Carl Larsson mer eller mindre rakt av: [länk]

Trästycket har fibrerna diagonalt. Är det möjligen för att öka bärighet?
Ja, man har lagt fibrerna diagonalt för att det ska hålla bättre. Trä är starkt längs fibrerna men inte så starkt tvärs fibrerna.
En konsol som har fibrerna vertikalt eller horisontellt riskerar att spricka mellan fibrerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.