Hej, vi ska bygga hus och arkitekten som hjälper oss med bygglovet undrar om vi ska söka för ett fritidshus (friare regler) eller permanentboende.
Vi vet att vi i framtiden ska bo där- fram till det att vi kan flytta in har vi ett förstahands hyreskontrakt.
för att kunna rita ett friare och lite billigare hus- kan vi då söka bygglov för ett fritidshus för att sedan när det är klart att flytta in, göra det till vårt permanenta boende?
Vi vet att vi i framtiden ska bo där- fram till det att vi kan flytta in har vi ett förstahands hyreskontrakt.
för att kunna rita ett friare och lite billigare hus- kan vi då söka bygglov för ett fritidshus för att sedan när det är klart att flytta in, göra det till vårt permanenta boende?
Hej Josth, tack för svarJ Josth skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 328 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 328 inlägg
Hur länge vill du kunna bo kvar, t.ex även om en i familjen råkar ut för t.ex. en bilolycka och behöver en rullstol eller om någon av er får rörelseproblem vid 70+ och får svårt att gå i trappor?S Sofia Sofia skrev:Hej Josth, tack för svarvi ska bygga ett väl isolerat halmbalshus så kataloghus är inte aktuellt för oss. Tror att det som lockar mest för oss här är friheten i byggandet av ett ”fritidshus”- storlek på sovrum och badrum samt nivåskillnader i planlösningen- där ett ”permanentboende” har en del krav.
Är det okej att om någon i familjen bryter ett ben så får den personen bo någon annanstans under en månad och ni får själva fixa det boendet?
Hej Birgit, jag skulle önska att jag kunde bygga ett hus för min nuvarande situation: frisk å kry- huset ska byggas i ett ett plan ca 60kvm. hamnar jag i rullstol är mina 7hektar alldeles för otillgängliga ändå oavsett om huset är helgarderat och jag får hitta mig en annan livsstil
och ja för en period kan jag eller min man bo någon annanstans om ett ben eller två bryts
Har du läst Boverkets hemsida efter det du söker?
jag har sökt där men inte hittat svar
och jag kan heller inte läsa mig fram till hur ”viktigt det är”. Vilken betydelse det eg har.
Vill göra rätt bara
(på ett enkelt sätt)
Vill göra rätt bara
Sök som fritidshus men försök anpassa huset så gott det går. Detta har inget med saken att göra om ni bosätter er permanent i framtiden. Ni behöver alltså inte anpassa huset i efterhand.S Sofia Sofia skrev:Hej, vi ska bygga hus och arkitekten som hjälper oss med bygglovet undrar om vi ska söka för ett fritidshus (friare regler) eller permanentboende.
Tack! det var något sån här jag hoppades höra
blir det byggda fritidshuset då ett permanenthus av att vi bor där permanent eller ska vi ha ut en från kommunen som kontrollerar något för att göra om det till ”permanent” - eller blir det att vi bor permanent i ett fritidshus?Jonatan79 skrev:
Inget behöver göras eller registreras förutom att ni folkbokför er på adressen. Mycket enkelt.S Sofia Sofia skrev:
Om huset ligger i Norge är det ungefär så det går till. Under förutsättning att ni innan fått tillstånd att bo permanent i det som byggts som fritidshus. Vilket inte alls är säkert. 😢S Sofia Sofia skrev:
Nja, om ni bygger det som ett fritidshus och sedan vill använda det som en permanentbostad måste ni göra en anmälan om ändrad användning. Om ni har tur så godkänner nämnden det utan att några fysiska ändringar behöver göras, men det finns också en risk att ni måste renovera huset så att det uppfyller alla krav för ändrad användning för att få slutbesked, dvs tillåtelse att flytta in och bruka huset som ett permanent boende.Jonatan79 skrev:
Bästa svaret
Boverket säger:
Dock kan de kräva att regler om t.ex tillgänglighet uppfylls om ni i framtiden vill bygga om på ett sätt som kräver bygglov
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/Om ett fritidshus börjar användas som permanentbostad och något av kraven för permanentbostäder, till exempel tillgänglighet eller energihushållning, inte är uppfyllt kan byggnadsnämnden kräva att detta krav uppfylls. Det kan innebära att byggnaden måste ändras för att uppfylla kraven. Det är dock inte kraven som gäller vid uppförande av en ny byggnad som gäller utan reglerna vid ändring av byggnad.
Fel. Freddean har rätt.HittaDorisk skrev:
Nja, om ni bygger det som ett fritidshus och sedan vill använda det som en permanentbostad måste ni göra en anmälan om ändrad användning. Om ni har tur så godkänner nämnden det utan att några fysiska ändringar behöver göras, men det finns också en risk att ni måste renovera huset så att det uppfyller alla krav för ändrad användning för att få slutbesked, dvs tillåtelse att flytta in och bruka huset som ett permanent boende.