1 149 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Fel grus - vägen okörbar
Ett par äldre släktingar hade en uppfart i dåligt skick: grusväg med decimeterdjupa hjulspår, uppförsbacke, ca 100 m. De ville förbättra vägen inför försäljning av huset. De ringde en grusleverantör som kom dit och la på två decimeter singel 10-20, vilket tyvärr blev som ett rullande kullager. Det går inte längre att köra uppför backen. Jag har inte sett vägen på plats, bara fått denna beskrivning på telefon, men det låter onekligen ganska illa.
Frågan är hur man lämpligast löser detta. Gräva bort några decimeter och lägga geotextil plus bärlager 0-32 plus slitlager 0-16? Eller finns det något enklare sätt?
Jag funderade på om man helt enkelt kan lägga på en finare fraktion, som får sila ned i singlet och fixera det bättre. Någon som haft liknande problem?
Jag tror att markförhållandena i övrigt är ganska bra, vägen har legat där i många decennier med minimalt underhåll och fungerat bra ändå. Det var bara de där hjulspåren de ville bli av med.
Frågan är hur man lämpligast löser detta. Gräva bort några decimeter och lägga geotextil plus bärlager 0-32 plus slitlager 0-16? Eller finns det något enklare sätt?
Jag funderade på om man helt enkelt kan lägga på en finare fraktion, som får sila ned i singlet och fixera det bättre. Någon som haft liknande problem?
Jag tror att markförhållandena i övrigt är ganska bra, vägen har legat där i många decennier med minimalt underhåll och fungerat bra ändå. Det var bara de där hjulspåren de ville bli av med.
Bästa svaret
Om det är singel, alltså riktigt runt och mjukt naturgrus så får man ta bort det. Sådant ska bara ligga som ett elegant ytlager ovanpå en kompakt yta.
Har man istället lagt ut makadam 8-16 mm så går det att rädda. Makadamet är kantigt och går att låsa. Man beställer bara hem 0-8 mm samkross och lägger ut i ett 10 cm lager. Sedan vattnar man ymnigt eller hoppas på regn (bra att göra på senhösten) så rinner denna fina samkross ned i den grova makadamen och låser den.
Det senare fungerar med singel också men blir aldrig 100% bra.
Har man istället lagt ut makadam 8-16 mm så går det att rädda. Makadamet är kantigt och går att låsa. Man beställer bara hem 0-8 mm samkross och lägger ut i ett 10 cm lager. Sedan vattnar man ymnigt eller hoppas på regn (bra att göra på senhösten) så rinner denna fina samkross ned i den grova makadamen och låser den.
Tack för synpunkter! Nu är det löst. Firman som la ut gruset kom ut en gång till och lade på mer finkornigt material, som diskuterades ovan. Lyckligtvis har det regnat också och nu är vägen körbar och ser bra ut.Claes Sörmland skrev:
Om det är singel, alltså riktigt runt och mjukt naturgrus så får man ta bort det. Sådant ska bara ligga som ett elegant ytlager ovanpå en kompakt yta.
Jag vet inte säkert exakt vad som lades där från början, beskrivningen jag fick var ”singel 1 till 2 cm” men det är ju muntlig andrahandsinformation, kan mycket väl ha varit makadam 8-16. Hursomhelst: slutet gott, allting gott!
Klicka här för att svara