Säljer 3st HEB 200 balkar på facebook marketplace.
Blev kontaktad av en person som vill köpa osett och låta UPS hämta upp 3st balkar a’ 250kg samt betala mig kontant.
Det luktar ju scam men undrar vad är deras nästa steg i processen?
Blev kontaktad av en person som vill köpa osett och låta UPS hämta upp 3st balkar a’ 250kg samt betala mig kontant.
Det luktar ju scam men undrar vad är deras nästa steg i processen?
Spännande. Håller helt med om att det luktar blåsning. Antagligen skickar de en lastbil för att hämta balkarna där föraren påstår att han är från "UPS". Han kommer säkert upptäcka att det är något strul med pengarna och om han bara får ta med sig balkarna så ska du få dina pengar senare. Eller så vill de bara ha din adress så de kan hämta balkarna utan att betala dig.
Eller så är de bara helt inkompetenta.
Eller så är de bara helt inkompetenta.
Bästa svaret
Står massor av de på nätet
https://sakerhetskollen.se/aktuella-brott/bedragare-vid-forsaljning-pa-facebook-marketplace
https://sakerhetskollen.se/aktuella-brott/bedragare-vid-forsaljning-pa-facebook-marketplace
Hela facebook är väl ett bedrageri, går ut på att lura av dig så mycket privat information som möjligt som de sedan säljer.F Fredrik- skrev:
Det där råkade vi utför för en tid sen. Det ska hämtas med UPS och man skickar en liten summa för frakten. Vi gick inte på den men det är bedrägeri. De borde i vart fall byta bolag från UPS så det inte blir så uppenbart.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
Jag har anmält en massa fakekonton i olika sammanhang på FB och vill nog påstå att i bästa fall så gör FB något åt de i 2 fall av 10. Resten lämnas trots att det är uppenbart fakekonto, t ex exakt samma namn och bilder som en kändis, där de sedan försöker kontakta godtrogna användare genom kändisens vanliga trådar. Vissa har anmälts flera gånger efter upprepade kontakter, men FB gör ändå inte ett skvatt.
Tidigare (för längesedan) trodde jag bättre om FB, men tyvärr verkar det vara laglöst land.
Tidigare (för längesedan) trodde jag bättre om FB, men tyvärr verkar det vara laglöst land.