Säljer 3st HEB 200 balkar på facebook marketplace.
Blev kontaktad av en person som vill köpa osett och låta UPS hämta upp 3st balkar a’ 250kg samt betala mig kontant.

Det luktar ju scam men undrar vad är deras nästa steg i processen?

• Skärmdump av meddelandeutbyte om köp, möjlig bedrägeri diskuteras, två personer textar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Spännande. Håller helt med om att det luktar blåsning. Antagligen skickar de en lastbil för att hämta balkarna där föraren påstår att han är från "UPS". Han kommer säkert upptäcka att det är något strul med pengarna och om han bara får ta med sig balkarna så ska du få dina pengar senare. Eller så vill de bara ha din adress så de kan hämta balkarna utan att betala dig.

Eller så är de bara helt inkompetenta.

• Gilla
Fri som en fågel och 2 till
  • Laddar…
Det brukar vara en start för att lura av säljaren kortnr eller kanske bank-id.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Alltså…
Postnummer/belopp.

Känns ju som någon som sitter utomlands och klr google translate.

• Skärmdump av en konversation, troligtvis byteshandel eller köp, innefattar förfrågan på personuppgifter och tidpunkt för möte.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Man får ju hitta på lite 🤪.

• Meddelandeutbyte, person begär kontaktinformation för att slutföra en transaktion och upprätta köpekontrakt.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Står massor av de på nätet

[länk]
Tack, då vet vi hur det fortsätter.
Tror jag blockar personen, har inte tid och tramsa med sånt, även om det är lite kul.

• Gilla
Anonymiserad 220941 och 6 till
  • Laddar…
P
F Fredrik- skrev:
Tack, då vet vi hur det fortsätter.
Tror jag blockar personen, har inte tid och tramsa med sånt, även om det är lite kul.
Det är lugnt. Bluffarna har nog ett par tusen profiler överallt :) Bara att ignorera eller om man behöver slå ihjäl lite tid kan man driva lite.

• Gilla
Fredrik- och 1 till
  • Laddar…
C
F Fredrik- skrev:
Nu blir man ju allt lite nyfiken på vad "Brigitte" svarar på det där. Om du får något svar vill säga.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hen plockade bort sig ur ”messenger tråden” så går inte att anmäla kontot till FB.
Tragiskt att FB inte gör större ansträngningar på att motverka allt scam som pågår inom deras ekosystem.

• Gilla
Anonymiserad 220941 och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Klassisk blåsning.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
F Fredrik- skrev:
Hen plockade bort sig ur ”messenger tråden” så går inte att anmäla kontot till FB.
Tragiskt att FB inte gör större ansträngningar på att motverka allt scam som pågår inom deras ekosystem.
Hela facebook är väl ett bedrageri, går ut på att lura av dig så mycket privat information som möjligt som de sedan säljer.

• Gilla
Fredrik- och 4 till
  • Laddar…
Hus tomte
Våga vägra FB

• Gilla
  • Älska
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Det där råkade vi utför för en tid sen. Det ska hämtas med UPS och man skickar en liten summa för frakten. Vi gick inte på den men det är bedrägeri. De borde i vart fall byta bolag från UPS så det inte blir så uppenbart.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan
Jag har anmält en massa fakekonton i olika sammanhang på FB och vill nog påstå att i bästa fall så gör FB något åt de i 2 fall av 10. Resten lämnas trots att det är uppenbart fakekonto, t ex exakt samma namn och bilder som en kändis, där de sedan försöker kontakta godtrogna användare genom kändisens vanliga trådar. Vissa har anmälts flera gånger efter upprepade kontakter, men FB gör ändå inte ett skvatt.

Tidigare (för längesedan) trodde jag bättre om FB, men tyvärr verkar det vara laglöst land.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.