Fairlane
Hej,

Handtaget på mammas garageport har gått sönder och det enda jag hittat som ser likadant ut är detta:
Svart handtag på vit yta, fyra skruvar, enkel, funktionell, dörr eller lådfäste, plast eller metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den hittade jag på Fruugo.se när jag sökte på Google. 799 kr plus frakt samt att det inte finns i lager. Det måste väl vara möjligt att hitta något liknande?! Avståndet mellan skruvarna är 145 mm och det vore såklart trevligt om det går att återanvända hålet. Om inte, är det problem att borra igenom porten (dvs borra kan jag göra, men vill inte att den ska ta skada). Helst som det är nu med genomgående skruv.

Så här ser mammas ut nu (utsidan):

Svart trasig cykelhandtag vid en vit vägg och metalltröskel. Nedfallna löv och smuts syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Porten är grymt tung också eftersom endast den ena vajern till fjädern är spänd, den andra hänger och gör ingen nytta, så om ni har något bra tips hur man åtgärdar det så tar jag tacksamt emot det, men handtaget är viktigast då det är omöjligt nästan att öppna nu med trasigt handtag i kombination vikten.

Har du något fabrikat på den?

Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Handtag, [länk]

Vajern, hur ser det ut på insidan? Bilder?
Den där ser helt rätt ut. Hittade ingen text på för att lista ut fabrikat, men den där är lovande.

Vajer måste jag fixa bilder på. Jag ser att de går till varsin stor fjäder, men den ena vajern bara hänger så den fjädern gör ingen nytta.
Måste ta mig till mamma för att fota.

Det ser exakt ut som handtaget till de Wisniowski SNP jag installerade här för några månader sedan, se vid 14:50 i denna instruktionsfilm: https://garageexperten.com/bfd_download/6809/
När jag mätte är centrumavståndet dock 150mm för skruvhålen, men ca 145mm "kortaste" måttet ifall det är så du mätte? De borde ju ha reservdelar någonstans kan man tycka då det verkar vara en av de mest populära budgetportarna.

Fairlane
J Jensa86 skrev:
Det ser exakt ut som handtaget till de Wisniowski SNP jag installerade här för några månader sedan, se vid 14:50 i denna instruktionsfilm: [länk]
När jag mätte är centrumavståndet dock 150mm för skruvhålen, men ca 145mm "kortaste" måttet ifall det är så du mätte? De borde ju ha reservdelar någonstans kan man tycka då det verkar vara en av de mest populära budgetportarna.
Grymt bra. Måttet kändes igen, ja, lite svårt att mäta 100% och minnet är ännu sämre

Fairlane
Uppdatering nu när handtaget anlänt. Orginalhandtagen hängde ihop i ett par där det ena hade hål för skruvar och det andra var som en mutter som skruven fästes i. Det nya var bara delen med hål. Givetvis var delen med mutter den som var trasig. Jag hade inte med mig muttrar till mamma, så jag löste det temporärt genom att byta utsida mot insida så den trasiga delen sitter på insidan. Nu kan man iallafall öppna så tar jag med mig muttrar till nästa gång.

Jag skapar en ny tråd angående hur man kan spänna vajrarna som går till fjädrarna för att göra det lättare att öppna porten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.