1 591 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
FTX - Ventillation
Huset byggt 1982, med ett Metsovent FTX.
Fanns inget att göra än att slänga ut detta.annat
- Nuvarande FTX i huvudsak som aktiv del i mitt ventillationssystem, ja så funkar det hos mig.
Inte alls som värmesystem.
Pysslat en hel del med mitt HERU 100.
Med en väns Tryckdifferensmätare Compuflow SXD-5t och tillhörande Plandelt-rör, lite eget, samt muntlig handledning i handhavandet så har jag justerat och mätt in lämpliga luftflöden och till följd av detta även lämpligt undertryck till just mitt hus.
Tyvärr har vännen gått bort.
Av inledningen så kanske det framgick att aggregatet används först och främst för att fixa en god luftmiljö.
Systemet är inte alls tänkt för att vara huvudsaklig eller del av uppvärmning.
Till det har jag annat.
Så FTX-elementet har aldrig varit inkopplat.
Nån som behöver ett?
Nåväl, säkerligen upprörande gör vissa förståsigpåare.
Temperaturer:
Ut från bostaden in i FTX 10 grader.
Frånluft Ut från FTX - 3 grader.
In till FTX från husets gavel -9 grader.
Från FTX in i bostaden 9 grader.
82 % verkningsgrad i själva FTX.
Det var väl bra?
Ja jösses det kund ha varit kallare utan FTX.
Kommentarer.
Fanns inget att göra än att slänga ut detta.annat
- Nuvarande FTX i huvudsak som aktiv del i mitt ventillationssystem, ja så funkar det hos mig.
Inte alls som värmesystem.
Pysslat en hel del med mitt HERU 100.
Med en väns Tryckdifferensmätare Compuflow SXD-5t och tillhörande Plandelt-rör, lite eget, samt muntlig handledning i handhavandet så har jag justerat och mätt in lämpliga luftflöden och till följd av detta även lämpligt undertryck till just mitt hus.
Tyvärr har vännen gått bort.
Av inledningen så kanske det framgick att aggregatet används först och främst för att fixa en god luftmiljö.
Systemet är inte alls tänkt för att vara huvudsaklig eller del av uppvärmning.
Till det har jag annat.
Så FTX-elementet har aldrig varit inkopplat.
Nån som behöver ett?
Nåväl, säkerligen upprörande gör vissa förståsigpåare.
Temperaturer:
Ut från bostaden in i FTX 10 grader.
Frånluft Ut från FTX - 3 grader.
In till FTX från husets gavel -9 grader.
Från FTX in i bostaden 9 grader.
82 % verkningsgrad i själva FTX.
Det var väl bra?
Ja jösses det kund ha varit kallare utan FTX.
Kommentarer.
Redigerat:
Kommande kommentarer, gissningsvis:
Herregud har du ingen isolering på lufttuberna och ljuddämparna.
Har fler än 6 st dämpare.
Blir det inte dyrt?
Är det inte helt onödigt?
Går det inte montera hela FTX på husets skymda sida i en lite påbyggnad, så att lyfttuberna bara blir typ 1.4 meter långa inklusive tre ljuddämpare?
Ja, nån kanske förstod varför?
Herregud har du ingen isolering på lufttuberna och ljuddämparna.
Har fler än 6 st dämpare.
Blir det inte dyrt?
Är det inte helt onödigt?
Går det inte montera hela FTX på husets skymda sida i en lite påbyggnad, så att lyfttuberna bara blir typ 1.4 meter långa inklusive tre ljuddämpare?
Ja, nån kanske förstod varför?
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ursäkta, men fattar ingenting av dina inlägg.
Vilka frågor vill du ha svar på?
Ha ha ha...
Härliga kommentarer! Ja jag söker egentliga inga svar för egen del...
Mer eller mindre ett konstaterande hur det funkar just hos mig.
Men visst, vad kan vara anledningen, anledningarna till att jag har såpass låg temp på luften in i bostaden?
Nja, blåser kallt vet jag väl inte... Såvida jag inte sätter handen just vid utloppsventilerna.
Dock inte så att luggen drar mot stora kaminen, som är go o varm dagen lång.
Ni som kan detta med eldstad mitt i kåken... Luftströmmarna från denna rör sig ut mot fönstren (väggarna) och blandas med de från FTX.
Så ned mot golvet, intill kaminen...
Härliga kommentarer! Ja jag söker egentliga inga svar för egen del...
Mer eller mindre ett konstaterande hur det funkar just hos mig.
Men visst, vad kan vara anledningen, anledningarna till att jag har såpass låg temp på luften in i bostaden?
Nja, blåser kallt vet jag väl inte... Såvida jag inte sätter handen just vid utloppsventilerna.
Dock inte så att luggen drar mot stora kaminen, som är go o varm dagen lång.
Ni som kan detta med eldstad mitt i kåken... Luftströmmarna från denna rör sig ut mot fönstren (väggarna) och blandas med de från FTX.
Så ned mot golvet, intill kaminen...
Redigerat:
82 % verkningsgrad ungefär vad som står i reklamen.
Då borde luften från tilluftsventilerna hålla 35 grader (vid frånluftsdonen i taket) x 0.82 = 28 grader, eller?
Annars är det väl ingen ide?
Jo, då FTX funkar utmärkt.
Då borde luften från tilluftsventilerna hålla 35 grader (vid frånluftsdonen i taket) x 0.82 = 28 grader, eller?
Annars är det väl ingen ide?
Jo, då FTX funkar utmärkt.
Redigerat:
Bästa svaret
Att du har kall luft in beror kanske på att du har klent med isolering på rören som går ute i den kalla luften.H Hybro skrev:Ha ha ha...
Härliga kommentarer! Ja jag söker egentliga inga svar för egen del...
Mer eller mindre ett konstaterande hur det funkar just hos mig.
Men visst, vad kan vara anledningen, anledningarna till att jag har såpass låg temp på luften in i bostaden?
Nja, blåser kallt vet jag väl inte... Såvida jag inte sätter handen just vid utloppsventilerna.
Dock inte så att luggen drar mot stora kaminen, som är go o varm dagen lång.
Ni som kan detta med eldstad mitt i kåken... Luftströmmarna från denna rör sig ut mot fönstren (väggarna) och blandas med de från FTX.
Så ned mot golvet, intill kaminen...
FTX ska i utgångspunkt inte användas för att värma upp bostaden. Den ska ta tillvara på den varma luften som annars bara pyser ut.
Vanlig frånluftsventilation är väl billigare i så fall.
Min vsr 300 tappar 2.7grader vid 4grader uteH Hybro skrev:
https://www.byggahus.se/k/5043242/?m=image&u=479050
Har inte rören inbäddade i husets takisolation, som det tydligen är i dag.
Ligger så att säga ovanpå husets tjocka isolering.
Dock väl isolerade med tjock isolation.
Men det handlar om att det är långa luftrör överlag.
Ligger så att säga ovanpå husets tjocka isolering.
Dock väl isolerade med tjock isolation.
Men det handlar om att det är långa luftrör överlag.
Klicka här för att svara