Byggahus.se
Testar för första gången hårdvaxolja och försöker bli vän med den och hitta rätt sätt att jobba med den.

Håller på och bygger köksskåp och luckor i Valchromat (fantastiska genomfärgade skivor som liknar MDF men har lite bättre egenskaper). Tänkte då behandla dem med hårdvaxolja vilket jag hört andra varit nöjda med.

Nu försöker jag hitta verktyg och metod som både ger ett bra resultat men även är någorlunda lättjobbat (så man sen kan använda det till lite fler små projekt). Har försökt pensla ut det tunt och sen polerat ytan med maskin för att sen torka av med papper. Blir rätt bra men lite flammigt. Ska testa en omgång till för att se om det blir bättre.

Det som ställer till det lite är att polerrondellen som är i skumgummi suger upp en hel del olja. Det går både åt mer olja, svårare att fördela ut det samt att det blir mer att skölja ut med lacknafta. För det är väl lacknafta som gäller? De sa det i alla fall i butiken men de lät inte helt övertygade. Försöker hitta en tunnare polerduk med kardborre (125mm) men hittar inget. Tänker mig något ”scotchbriteaktigt”.

Någon som har erfarenhet, tips och förslag?
 
D divander skrev:
Testar för första gången hårdvaxolja och försöker bli vän med den och hitta rätt sätt att jobba med den.

Håller på och bygger köksskåp och luckor i Valchromat (fantastiska genomfärgade skivor som liknar MDF men har lite bättre egenskaper). Tänkte då behandla dem med hårdvaxolja vilket jag hört andra varit nöjda med.

Nu försöker jag hitta verktyg och metod som både ger ett bra resultat men även är någorlunda lättjobbat (så man sen kan använda det till lite fler små projekt). Har försökt pensla ut det tunt och sen polerat ytan med maskin för att sen torka av med papper. Blir rätt bra men lite flammigt. Ska testa en omgång till för att se om det blir bättre.

Det som ställer till det lite är att polerrondellen som är i skumgummi suger upp en hel del olja. Det går både åt mer olja, svårare att fördela ut det samt att det blir mer att skölja ut med lacknafta. För det är väl lacknafta som gäller? De sa det i alla fall i butiken men de lät inte helt övertygade. Försöker hitta en tunnare polerduk med kardborre (125mm) men hittar inget. Tänker mig något ”scotchbriteaktigt”.

Någon som har erfarenhet, tips och förslag?
Vilken hårdvaxolja är det? Bild? Ofta är de ju vattenbaserade ä..
 
U Utdelning skrev:
Vilken hårdvaxolja är det? Bild? Ofta är de ju vattenbaserade ä..
Osmo.
 
  • Verkstadsarbetsbänk med slipmaskin och hårdvaxolja, precisionssåg i bakgrunden. Byggprojekt eller förberedelse för träbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D divander skrev:
Osmo.
Ja, lacknafta är det som gäller. Kan inte svara varför det blir flammigt..
 
Jag har använt Osmos hårdvaxolja på väldigt mycket i huset, dock mest Ek-trä, fungerar bra för mig men jag kör inte med maskin.

Låter du oljan torka tillräckligt länge innan du polerar?

Jag har applicerat oljan med en trasa, sen låter jag trät suga in oljan en stund (30-60min), torkar av överflödig olja med torr del av samma trasa, en dag senare polerar jag för hand med en torr trasa och/eller vit scotchbrite-duk, fungerar bra.
 
rickardg rickardg skrev:
Jag har använt Osmos hårdvaxolja på väldigt mycket i huset, dock mest Ek-trä, fungerar bra för mig men jag kör inte med maskin.

Låter du oljan torka tillräckligt länge innan du polerar?


Jag har applicerat oljan med en trasa, sen låter jag trät suga in oljan en stund (30-60min), torkar av överflödig olja med torr del av samma trasa, en dag senare polerar jag för hand med en torr trasa och/eller vit scotchbrite-duk, fungerar bra.
Jag har strykt ut oljan och kanska snart gått på med polermaskinen för att jobba ned det i materialet (som jag tror i alla fall), fördela det jämnt samt få bort lite överflödigt. Har direkt efter det torkat av överflödigt med papper.
 
O
Ska verkligen Osmo eller Saico torkas av och eller poleras? Jag har alltid penslat ut så tunt som möjligt, eller på golv rollat med Osmos lilla rollerhylsa. Sen låtit det torka - klart.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Ja, lacknafta är det som gäller. Kan inte svara varför det blir flammigt..
Brukar mest använda linoljefärg och vattenbaserat så har ofta sluppit lacknaftan och klarat mig med vatten och såpa. Känns ju sisådär. Nu släppte även kardborren från polersvampen så lacknaftan löser ju även upp sånt man inte önskar.
 
  • Gilla
divander och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.