Hej,

Har nu rollat mina högtalare byggda i svart mdf med Osmo hårdvaxolja. Tänkte tunt, tunt, tunt när jag la på det. Men idag när jag vaknade så ser det förj*vligt ut - är väldigt mjölkigt.
Har försökt att börja slipa, men verkar sätta igen slipduken (abralon 500) på nolltid.
Tips och idéer?

//Markus

H Hexbugare skrev:
Hej,

Har nu rollat mina högtalare byggda i svart mdf med Osmo hårdvaxolja. Tänkte tunt, tunt, tunt när jag la på det. Men idag när jag vaknade så ser det förj*vligt ut - är väldigt mjölkigt.
Har försökt att börja slipa, men verkar sätta igen slipduken (abralon 500) på nolltid.
Tips och idéer?

//Markus
Har du någon bild?

Och rollade du bara eller strök det tunnare efteråt?
Tror att en roller alltid blir för tjockt om man bara vill ha ett tunt lager olja..

Redigerat:
Jag har oljat köksluckor i valchromat med hårdvaxolja och fick samma resultat. Tycker det har blivit bättre med tiden när olja torkat in, men det blev inte perfekt. Har inte försökt slipa bort det men jag förstår att det sätter igen, det är ju som kåda när det torkar.

Ingen lösning på problemet just nu men min golvslipare drog alltid ut med stålspackel på första lagret, då får man det riktigt tunt. Har själv gjort så på allt jag kört med hårdvaxolja med gott resultat (även MDF)

Ingen lösning på problemet just nu men min golvslipare drog alltid ut med stålspackel på första lagret, då får man det riktigt tunt. Har själv gjort så på allt jag kört med hårdvaxolja med gott resultat (även MDF)
Låter smart att spackla ut det och trycka in det i materialet. Det ska jag testa nästa gång.

Frustrator Frustrator skrev:
Har du någon bild?

Och rollade du bara eller strök det tunnare efteråt?
Tror att en roller alltid blir för tjockt om man bara vill ha ett tunt lager olja..
Ska knäppa en bild ikväll när jag kommer hem. Kört med lite stålull på ett par ytor, och blir bättre, men kommer ta lååång tid att fixa till det.

//M

Detta är rena gissningar! Jag skulle först sickla lite halvförsiktigt, och sen gå på och polera som en tok utan medel, och om det inte hjälpte alls skulle jag ha på lite mer hårdvaxolja (samma löser samma). Alltså polera med något oscillerande verktyg som excenterslip eller hellre polermaskin, med filt eller lammull. Absolut inte skumgummi, för det kommer nog bli varmt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Här kommer en bild på ena högtalaren.

• En högtalare i grått utanför element står på ett mattgolv i ett stökigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken matthetsgrad (matt, halvmatt, sidenmatt, blank) är det du lagt på? Matt på svart blir lätt immigt. Sidenmatt har jag fått det hyfsat på svart valchromat. Inte 100 men betydligt bättre än det där ser ut.

Sen hade jag absolut inte rollat dom. Stryk på så tunt det går med pensel, låt sitta några minuter, ta en trasa eller luddfritt papper o stryk bort överflöd o jämna ut. Byt trasa o upprepa. Avsluta med drag med torr trasa på hela längden för att undvika start o stopmärken.

Om det är jämnt men immigt tror jag det blir betydligt bättre genom att gå upp till blankare hårdvaxolja utan mer arbete. Är det ojämnt i strukturen måste du nog slipa det jämnt innan du kör annan olja.

Ola C Ola C skrev:
Vilken matthetsgrad (matt, halvmatt, sidenmatt, blank) är det du lagt på? Matt på svart blir lätt immigt. Sidenmatt har jag fått det hyfsat på svart valchromat. Inte 100 men betydligt bättre än det där ser ut.

Sen hade jag absolut inte rollat dom. Stryk på så tunt det går med pensel, låt sitta några minuter, ta en trasa eller luddfritt papper o stryk bort överflöd o jämna ut. Byt trasa o upprepa. Avsluta med drag med torr trasa på hela längden för att undvika start o stopmärken.

Om det är jämnt men immigt tror jag det blir betydligt bättre genom att gå upp till blankare hårdvaxolja utan mer arbete. Är det ojämnt i strukturen måste du nog slipa det jämnt innan du kör annan olja.
Tack för alla svar!
Detta är matt.
Jag ska prova idag att lägga på lite, vänta en stund och sedan torka bort och hoppas att det löser upp det gamla.

//Markus

Köp ett gäng sprayburkar istället med svart färg och klarlack. Man kan få till det riktigt bra utan större svårigheter

Nu har jag lagt på ett varv till på en av högtalarna och sedan torkat bort ordentligt med trasa. Långt ifrån perfekt, men bättre som synes. Får göra om samma procedur igen och se om det blir någon ytterligare förbättring.

• Två svarta golvhögtalare i ett rörigt arbetsrum, nymålade och rengjorda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ConnyK och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte provat på mdf/valcromat men när jag applicerar osmo så brukar jag jobba in vaxet med en nylonskurduk och sen torka av överflödigt med polerduk (luddfri trasa).

• Gilla
Hexbugare
  • Laddar…
P
H Hexbugare skrev:
Nu har jag lagt på ett varv till på en av högtalarna och sedan torkat bort ordentligt med trasa. Långt ifrån perfekt, men bättre som synes. Får göra om samma procedur igen och se om det blir någon ytterligare förbättring.
Är det Troels Discovery-MTM?

mowatom skrev:
Är det Troels Discovery-MTM?
Nästan
Är Troels, men SBA 16 MTM.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.