Byggahus.se
På rekommendation av forumet och färgaffären så köpte jag Osmo 3041 för att behandla en ekskiva. Vad jag förstod så skulle detta göra att den råa ekfärgen behölls. Men trots det vita pigmentet i så blir det märkbart gulare.
Ljus trä-laminatgolv bredvid en grå vägg, med synliga skarvar och träådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster är slipad obehandlad ek och till höger ett lager 3041.

Bild av trägolv med olika nyanser; mot ljusbrun matta; nytt, rent utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan och underkant är obehandlade.

Hur gör jag för att behålla denna ljusa ekfärg? Vad ska användas istället? Hjälper ett lager till?
 
J jockebq skrev:
På rekommendation av forumet och färgaffären så köpte jag Osmo 3041 för att behandla en ekskiva. Vad jag förstod så skulle detta göra att den råa ekfärgen behölls. Men trots det vita pigmentet i så blir det märkbart gulare.
[bild]
Till vänster är slipad obehandlad ek och till höger ett lager 3041.

[bild]
Ovan och underkant är obehandlade.

Hur gör jag för att behålla denna ljusa ekfärg? Vad ska användas istället? Hjälper ett lager till?
Har du köpt rätt 3041 då? Finns i flera färger.
 
T Tompafix skrev:
Har du köpt rätt 3041 då? Finns i flera färger.
Är inte 3041 den unika färgen?
 
Burk med Osmo hårdvaxolja på träbänk, modell Natur matt, för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde jag testa att köra med något dekorvax först?
 
Vill du behålla träets nyans skulle jag gå på transparent Osmo 3062 matt eller 3032 sidenmatt som är lite blankare.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Borde jag testa att köra med något dekorvax först?
Finns som sagt olika. Den du köpt har inga vita pigment i sig och kommer att se ut som den nu gör. Om du går till en välsorterad färghandlare som har osmo så brukar de ha provbitar där man kan se hur det blir på olika träslag.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vill du behålla träets nyans skulle jag gå på transparent Osmo 3062 matt eller 3032 sidenmatt som är lite blankare.
Är du säker på det? Vad jag förstår så är det omöjligt att behålla den ljusa nyansen med ofärgade Osmo?

T Tompafix skrev:
Finns som sagt olika. Den du köpt har inga vita pigment i sig och kommer att se ut som den nu gör. Om du går till en välsorterad färghandlare som har osmo så brukar de ha provbitar där man kan se hur det blir på olika träslag.
Det låter ju helt galet? Jag kollade provbitar, denna var mycket ljusare än vanlig ofärgad Osmo. Kan du visa vilken 3041 som har vitt pigment i sig?

Hur löser jag detta bäst? Köpa vitt dekorvax som jag börjar med och sen 3041?
Eller köpa helt ny hårdvaxolja?
 
Alternativt Osmo Top Oil vit (3037)?
 
Tror det är 3040 som är vitpigmenterad. Men som sagt kolla i affären.
 
3040 är pigmenterad vax och 3041 är ett effektvax
 
Ja ser det nu att 3041 ska ge ett vitt intryck med skimrande mörka kvistar.
Har du rört om oljan innan?
 
  • Text om Osmo hårdvaxolja med effekter för trä, innehåller användningsområden och finishalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A atomlab skrev:
3040 är pigmenterad vax och 3041 är ett effektvax
Okej, så köra på 3040 så borde jag få rätt resultat?
 
T Tompafix skrev:
Ja ser det nu att 3041 ska ge ett vitt intryck med skimrande mörka kvistar.
Har du rört om oljan innan?
Rört om väldigt väl!
 
J jockebq skrev:
Är du säker på det? Vad jag förstår så är det omöjligt att behålla den ljusa nyansen med ofärgade Osmo?
Det kan ju diskuteras. Min erfarenhet är att all ek blir gulare med tiden oavsett vilken lack eller olja som används och även om det finns UV-stabilisatorer i ytskiktet.

I vilket fall som helst så kan du kolla på två ekskivor som jag slipade om och vaxade med 3062 för inte så länge sen. Jag tycker det ser naturligt ut och inte för gult.
Träbord förgrunden, stol med snideri och vit duk bakgrunden, gardin genomskinlig synlig, inomhusbelysning, minimalistisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett trägolv med synlig ådring och plankornamentik, en del av en stolsben syns nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Med reservation för vad mobilkameran hittar på med vitbalansen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.