Byggahus.se
Hej, vi har köpt ett förbehandlat bord från Jysk i massiv Ek. Det har fått främst klagomål på att behandlingen är dålig och folk har föreslagit Hårdvaxolja.

Min fråga är om man kan dra på hårdvaxoljan direkt på ett nytt olje behandlat bord eller om man även då bör slipa ner det?

Eller har ni några andra tankar, bör jag kanske låta det vara som det är och slipa o fixa om det behövs när det väl blivit slitet? Garantier osv...
 
J Johol89 skrev:
Hej, vi har köpt ett förbehandlat bord från Jysk i massiv Ek. Det har fått främst klagomål på att behandlingen är dålig och folk har föreslagit Hårdvaxolja.

Min fråga är om man kan dra på hårdvaxoljan direkt på ett nytt olje behandlat bord eller om man även då bör slipa ner det?

Eller har ni några andra tankar, bör jag kanske låta det vara som det är och slipa o fixa om det behövs när det väl blivit slitet? Garantier osv...
Vad heter bordet?
 
J Johol89 skrev:
Hej,

Vi köpte detta bordet från Jysk som heter Roskilde. Kändes "prisvärt" och kände att jag kunde ta risken med att behöva fixa lite själv.

[länk]
Älskar EK möbler :)... Tycker oftast de är rätt torra när man får hem dem så jag oljade de vi köpte.
Vet inte om du en behöver slipa ner nämnvärt, känns lite onödigt. Bara gör som vanligt dvs slipa lite på ytan med fint sandpapper så det suger bättre. Kom ihåg att olja undersidan :)..

Har dock aldrig använt hårdvax olja utan bara vanlig
"https://tibergsmobler.se/ovrigt/mobelvard/wax-oil-vaxolja-for-tramobler"
Kör på matbord som vi torkar dagligen med diskmedel, håller ca 6 månader.
Det skyddar mot fläckar och vätska men inte mot fysisk åverkan
 
boihus123 boihus123 skrev:
Vad heter bordet?
Hej,

Vi köpte detta bordet från Jysk som heter Roskilde. Kändes "prisvärt" och kände att jag kunde ta risken med att behöva fixa lite själ
boihus123 boihus123 skrev:
Vad heter bordet?
Tack; jag tror det blir hårdvax och hoppas det blir bra. Ska dubbelkolla lite med nån bra butik men känns nog bra att sandpappra ner det lite som du säger.

Blir det mycket mörkare oavsett olja eller finns det väldigt neutrala?
 
J Johol89 skrev:
Hej,

Vi köpte detta bordet från Jysk som heter Roskilde. Kändes "prisvärt" och kände att jag kunde ta risken med att behöva fixa lite själ

Tack; jag tror det blir hårdvax och hoppas det blir bra. Ska dubbelkolla lite med nån bra butik men känns nog bra att sandpappra ner det lite som du säger.

Blir det mycket mörkare oavsett olja eller finns det väldigt neutrala?
Ska man ha de ljusare får man nog ha med pigment i, annars blir de mörkare
 
  • Gilla
Johol89
  • Laddar…
H
Jag skulle använda paraffinolja till bord, alt. en olja som är livsmedelsgodkänd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har kört linolja baserad verka vara den mest natruliga har kört med samma i 10 år, visst får nog olja in en 2-3 gånger om året. Men känns bra med naturliga råvaror vax+linolja, dvs ätbart på ett matbord :D. Dessutom avger tyngre oljor div xVOC
 
Tack för alla svar, får kolla runt lite vad jag kör på!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.