Byggahus.se
A
Osmo kränger en svindyr pensel att applicera deras hårdvaxolja med. Det finns även rollers att köpa från samma tillverkare.

Men vad är egentligen det bästa sättet att applicera hårdvaxoljan på för den som inte är proffs? Finns något kostnadseffektivt sätt som inte kompromissar med slutresultatet?

Trevlig helg gott folk!
 
Jag brukar använda helt vanlig lackpensel.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Du tänker väl inte applicera olja på ett helt golv med en pensel?

Microfiber roller på skaft har man. Köp ett 5pack microfiber dukar så du först kan dra längs med listen då rollern inte kommer hela vägen in.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
A atomlab skrev:
Du tänker väl inte applicera olja på ett helt golv med en pensel?

Microfiber roller på skaft har man. Köp ett 5pack microfiber dukar så du först kan dra längs med listen då rollern inte kommer hela vägen in.
Den kallas visst penselborste. Visas i Osmos instruktionsfilm.

https://welinoco.com/produkt/osmo-penselborste-med-handtag
 
yoloboi skrev:
Osmo kränger en svindyr pensel att applicera deras hårdvaxolja med. Det finns även rollers att köpa från samma tillverkare.

Men vad är egentligen det bästa sättet att applicera hårdvaxoljan på för den som inte är proffs? Finns något kostnadseffektivt sätt som inte kompromissar med slutresultatet?

Trevlig helg gott folk!
Roller fungerar, men det kan bli lite för tjockt och eller ojämnt. Bred hård pensel och applicera så tunt som möjligt fungerar bäst på plankor. Är det slät patrongolv då blir det snyggast att polera in oljan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
J J Vos skrev:
Roller fungerar, men det kan bli lite för tjockt och eller ojämnt. Bred hård pensel och applicera så tunt som möjligt fungerar bäst på plankor. Är det slät patrongolv då blir det snyggast att polera in oljan.
Patrongolv = parkettgolv?

Det är plankor hos mig. Lutar åt att köpa penselborsten då.

Ska jag torka av med trasa efter en stund också? Kan jag gå på det ännu våta golvet, isåfall?
 
J J Vos skrev:
Roller fungerar, men det kan bli lite för tjockt och eller ojämnt. Bred hård pensel och applicera så tunt som möjligt fungerar bäst på plankor. Är det slät patrongolv då blir det snyggast att polera in oljan.
Först roller och sedan drar man i fiberriktningen med en microfibermopp ger bäst resultat tycker jag. Alltid snyggast att polera in är min personliga åsikt men det är ett helt annan arbetssätt som kräver desto mer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Först roller och sedan drar man i fiberriktningen med en microfibermopp ger bäst resultat tycker jag. Alltid snyggast att polera in är min personliga åsikt men det är ett helt annan arbetssätt som kräver desto mer.
Det är där osmos borste kommer in i leken. Med hjälp av denna borste kan man gnugga in vaxoljan och strycka av. På plankgolv är det överkurs att polera in vaxolja. Det är vid fiskben och liknande man tar polermaskinen.
Därmed säger jag inte att ditt sätt är fel, men lite överkurs om inte plankorna är väldigt fin slipade.
Ts: kom ihåg att om du polerar att trasorna kan självantändas så doppa de i vatten eller bränn dem.

Ps: Jag har jobbat med Osmo i minst 10 år och rekommenderar borsten över allt vid plankgolv
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det är där osmos borste kommer in i leken. Med hjälp av denna borste kan man gnugga in vaxoljan och strycka av. På plankgolv är det överkurs att polera in vaxolja. Det är vid fiskben och liknande man tar polermaskinen.
Därmed säger jag inte att ditt sätt är fel, men lite överkurs om inte plankorna är väldigt fin slipade.
Ts: kom ihåg att om du polerar att trasorna kan självantändas så doppa de i vatten eller bränn dem.

Ps: Jag har jobbat med Osmo i minst 10 år och rekommenderar borsten över allt vid plankgolv
Är det denna vi pratar om?
 
  • En bred pensel med trähandtag och grönt fäste, avsett för målning eller lasering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
A atomlab skrev:
Är det denna vi pratar om?
Exakt den!

Planen just nu är att prova med den... och kanske microfibermoppa efter. Långsmalt plankgolv så kommer behöva gå på golvet för att moppa, åtminstone om jag ska dra längs med plankorna.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Exakt den!

Planen just nu är att prova med den... och kanske microfibermoppa efter. Långsmalt plankgolv så kommer behöva gå på golvet för att moppa, åtminstone om jag ska dra längs med plankorna.
Snälla, gjör dig själv en tjänst och moppa inte. Det är bara jobbigt. Gör bara enligt Osmos anvisningar då blir det bra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Snälla, gjör dig själv en tjänst och moppa inte. Det är bara jobbigt. Gör bara enligt Osmos anvisningar då blir det bra.
Håller med. Man drar moppen med långa drag längs med plankorna om något för att ta upp överflödet om man inte ha koll på det vid appliceringen
 
  • En mopp med blått rengöringsduksfäste och grått skaft mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
A
Tusen och åter tusen tack! Älskar internet och detta forum, vilken fantastisk grej det är att kunna utbyta erfarenheter.

Ska försöka återkoppla här med några före-under-efter-bilder. Brukar dock vara fullkomligt kass på att fota.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
A
Jag tar mig friheten att ställa en till fråga! Imorse rev jag ut sista masoniten (med tillhörande matta). Använt som skydd vid spackling och målning.

Till min förskräckelse såg jag en ful skada på en bräda närmast murstocken. Den står väl och guppar lite, tänker jag, så bryts not och spont. Någon som har erfarenhet av att laga liknande? Uppslag i mitt huvud just nu:

- Byt hela brädan. Opepp på detta pga en del jobb, svårt att hitta samma dimension, kommer sannolikt att sticka ut jämfört med andra brädor.

- Försöka fräsa bort och lägga i en liten ny stav.

- Försöka pressa tillbaka det spruckna och limma ihop.

- Reparera med smältvax eller slipdamm+trälim. Får göra en liten "gjutform" så jag inte limmar ihop brädorna.

Behöver inte bli perfekt, men inte se ut som om det varit pysselstund på förskolan heller .
 
  • Renoveringsarbete, omålat trägolv, golvlist, vit vägg, materialrester, sliteri, inomhusscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
yoloboi skrev:
Jag tar mig friheten att ställa en till fråga! Imorse rev jag ut sista masoniten (med tillhörande matta). Använt som skydd vid spackling och målning.

Till min förskräckelse såg jag en ful skada på en bräda närmast murstocken. Den står väl guppar lite, tänker jag, så bryts not och spont. Någon som har erfarenhet av att laga liknande? Uppslag i mitt huvud just nu:

- Byt hela brädan. Opepp på detta pga en del jobb, svårt att hitta samma dimension, kommer sannolikt att sticka ut jämfört med andra brädor.

- Försöka fräsa bort och lägga i en liten ny stav.

- Försöka pressa tillbaka det spruckna och limma ihop.

- Reparera med smältvax eller slipdamm+trälim. Får göra en liten "gjutform" så jag inte kunnat ihop brädorna.

Behöver inte bli perfekt, men inte se ut som om det varit pyssel stund på förskolan heller .
Behåll den. Slipa av så inget sticker upp, bara. Gamla golv kan få ha patina.

Sprickan är väl ändå inte bredare än springorna mellan plankorna, om jag förstår bilden rätt, så därmed borde det inte ha någon praktisk/funktionell betydelse för dig, bara estetisk.

Just nu när du precis upptäckt detta känns sprickan jättejobbig, eftersom resultatet inte kommer bli just som du tänkt dig. Men när du hunnit vänja dig vid tanken och inse att sprickan är en del av husets historia är det inte så farligt längre.
 
  • Gilla
atomlab och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.