Byggahus.se
harry73
Jag är ingen jurist, men jag skulle utreda om det kanske ändå kan räknas som fastighetsöverlåtelse eftersom syftes med hela överlåtelsen just är att ta över fastigheten.
Skulle det vara så, då uppfylls troligtvis inte formkraven för en fastighetsöverlåtelse och kan hela överlåtelsen vara ogiltig.
Men som jag skrev tidigare, är det viktigt att vara säker på att du har rätt att dra dig ur affären för att undvika skadeståndskrav.

Hur är det, har säljaren redan startat ett bolag som äger fastigheten? Och har bolaget redan lagfarten över fastigheten?

Att överlåta komersiella byggnader i form av AB är vanligt för fastighetsbolagen. Blandannat för att slippa lagfartsavgiften, som är drygt 4% vid försäljning till ett AB. Så på det viset är detta inget udda. Men om man som privatperson köper på det viset, behöver man sätta sig in i vad man köper och vilka villkor som gäller.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Jag är ingen jurist, men jag skulle utreda om det kanske ändå kan räknas som fastighetsöverlåtelse eftersom syftes med hela överlåtelsen just är att ta över fastigheten.
Skulle det vara så, då uppfylls troligtvis inte formkraven för en fastighetsöverlåtelse och kan hela överlåtelsen vara ogiltig.
Men som jag skrev tidigare, är det viktigt att vara säker på att du har rätt att dra dig ur affären för att undvika skadeståndskrav.

Hur är det, har säljaren redan startat ett bolag som äger fastigheten? Och har bolaget redan lagfarten över fastigheten?
Hej, ja det är ett bolag som äger fastigheten, så nu "avknoppar"de den, men vill sälja det som ett bolag. För skattens skull, vidare förstår jag mig inte på det.

M
H hempularen skrev:
Att överlåta komersiella byggnader i form av AB är vanligt för fastighetsbolagen. Blandannat för att slippa lagfartsavgiften, som är drygt 4% vid försäljning till ett AB. Så på det viset är detta inget udda. Men om man som privatperson köper på det viset, behöver man sätta sig in i vad man köper och vilka villkor som gäller.
Jag är väl lite naiv då....:sweat: De sa att AB är bra.

C
M MoveMe skrev:
Beror ju på omständigheterna. Är det t.ex. ett hyreshus och du skall bedriva uthyrning i någon ilte större omfattning kan det ju vara bra.
Skall du utnyttja den som egen bostad finns nog egentligen bara nackdelar.
Storleken på handpenningen får mig att fundera på vad det handlar om för sorts fastighet egentligen?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A
M MoveMe skrev:
Säljare och köpare är överens om att fastigheten OOOO ska överlåtas genom bolagsaffär. Köparen ska erlägga en handpenning om 60 000 kr som ska betalas till säljarens konto OOO.
.
Detta är ju hemskt skrivet. Här utgår det två privatpersoner som skriver att man ska göra en fastighetsaffär genom bolag som inte finns.

M MoveMe skrev:
Efter att handpenningen är erlagd, förbinder säljaren sig att starta ett nytt bolag samt överlåta fastigheten till det nystartade bolaget för en köpeskilling motsvarande bokfört värde.
Här sätter sig säljaren i en sits att överlåta en fastighet till ett bolag med alla risker det innebär. Om personen inte äger bolaget nu eller om bolaget ägs av flera personer blir detta ett fint dilemma för köparen. Kan vara detta som drar ut på tiden.

M MoveMe skrev:
Efter att fastigheten har överlåtits till det nystartade bolaget förbinder säljaren sig att överlåta bolaget till köparen genom att ett aktieöverlåtelseavtal tecknas, vilket beräknas ske 2022-06-01. Överenskommet fastighetsvärde är OOO. Totalt att erlägga för köparen vid aktieöverlåtelsen är därmed OOO, handpenning avgår från beloppet, dvs totalt OOO skall erläggas. Fastigheten överlåtes obelånad.
Att fastigheten överlämnas obelånad beskriver inget kring i vilket skick företaget är i. Företaget kan ju ha massiva skulder som säljaren skapar genom olika transaktioner.

M MoveMe skrev:
Om köparen inte fullföljer bolagsköpet kommer handpenningen inte att återbetalas, samma belopp ska köparen erhålla om inte säljaren fullgör sina förpliktelser.
Ja, detta kan tolkas på två sätt. Att om köpet inte går igenom pga säljaren inte sköter sig kan man tolka det som att köparen ska få 60 + 60 (tillbaka 60 ) + 60 som kompensation samma som köparen skulle förlora.

Jag håller med tidigare inlägg, vänd dig omgående till en jurist och häv avtalet. Det här kan sluta illa.

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Ja, en jurist bör snarast tillskriva säljaren med en uppmaning att fullfölja avtalet inom en begränsad tidsfrist. Om så inte sker kan avtalet anses hävt, och handpenning skall omgående återbetalas.
Det finns ju alltid en risk att de struntar i det så att ni tvingas stämma dem. 60000 kan ju snabbt försvinna i juridiska kostnader. Nu borde väl läget vara så att ni borde kunna vinna, inkl juridiska kostnader, men sen finns ju nästa risk att de inte har några tillgångar. Fastigheten finns ju visserligen, men den kan vara belånad. Eller såld till någon annan.

• Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Risken finns även att det är ett bedrägeri. Agera fort nu! Har du kollat vilket bolag som är lagfaren ägare av fastigheten idag?

• Gilla
Öckeröhus och 6 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Efter att fastigheten har överlåtits till det nystartade bolaget förbinder säljaren sig att överlåta bolaget till köparen genom att ett aktieöverlåtelseavtal
...
Fastigheten överlåtes obelånad.
Fastigheten överlåtes mellan bolagen, inte till dig.
Dvs det finns inget i avtalet som hindrar säljaren från att efter överlåtelsen belåna fastigheten i bolag #2.

Eller att i bolag #2 att dra på sig div andra skulder.

Affären kan vara legit, men om det är något mindre nystartat bolag (typ "Kalles bygg") hade i alla fall jag försökt dra mig ur, även om det kostar 60k. (vilket f.ö. kan vara betydligt mindre än värdeminskningen, beroende på fastighet)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Lite naiv?
Vet du överhuvudtsget vad du gett dig in på? Vad hade du för ambition från början, köpa ett hus eller starta ett företag. Man startar liksom inte bara ett företag, om man inte vet vad det innebär. Man bör även veta vilka bolagsformer som finns, samt dess för- och nackdelar.
Kontrakt angånde huset är nu inte särskilt intressant. Utan nu handlar kontraktet snarast om företagsjuridik. Det är en än värre "djungel" än jurudik kring husköp.
Jag råder dig därför att kontakta en företagsjurist eller annan kunnig inom området. Det känns ändå som om du kommer att behöva en revisor, om du låter köpet gå igenom.

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 6 till
  • Laddar…
M
Jag har kollat upp att det stämmer. De har flera andra bolag med höga omsättningar.
Hittills har jag väl inte känt att de rent av luras, men de kör över mig för att de känner sig stora? De säger att de har varken tid att vänta på en besiktningsman eller låta mig få extra tid till att rådfråga folk. Onödigt att slänga pengar i sjön säger de. De säger det står inte i avtalet att jag ska besikta innan överlåtelsen, men det skulle liksom inte gå så pass lång tid emellan heller. Inte en enda gång har det gått att ställa krav mot dom. Men Jag vill dock inte vara allt för motsättande förens jag vet om avtalet är till min fördel eller nackdel. Andra här har ju nämt att man kan åka på det de eventuellt förlorar när de säljer till nästa köpare också fast de gång på gång sagt att lokalen är billig, finns fler som står på tur. Jag hoppas att lagen inte är på deras sida....men hoppas att lokalen är värd sitt pris. Bokat tid för rådgivning. Är jätte nervös och stressad.:cry:

M MoveMe skrev:
Jag har kollat upp att det stämmer. De har flera andra bolag med höga omsättningar.
Hittills har jag väl inte känt att de rent av luras, men de kör över mig för att de känner sig stora? De säger att de har varken tid att vänta på en besiktningsman eller låta mig få extra tid till att rådfråga folk. Onödigt att slänga pengar i sjön säger de. De säger det står inte i avtalet att jag ska besikta innan överlåtelsen, men det skulle liksom inte gå så pass lång tid emellan heller. Inte en enda gång har det gått att ställa krav mot dom. Men Jag vill dock inte vara allt för motsättande förens jag vet om avtalet är till min fördel eller nackdel. Andra här har ju nämt att man kan åka på det de eventuellt förlorar när de säljer till nästa köpare också fast de gång på gång sagt att lokalen är billig, finns fler som står på tur. Jag hoppas att lagen inte är på deras sida....men hoppas att lokalen är värd sitt pris. Bokat tid för rådgivning. Är jätte nervös och stressad.:cry:
Vadå de inte vill ge dig mera tid? De har redan skjutit på tillträdet ett halvår, det är snarare du som gett dem en massa extra tid!

Bra att du bokat tid för rådgivning, hoppas det är hos en jurist!

I väntan på mötet hos rådgivaren, fundera över varför säljarna gör just såhär? Och till vems fördel är det?
Varför har de inte bara sålt fastigheten till dig direkt, antingen till dig som privatperson/enskild företagare eller sålt till ett AB som du startat och äger? De bör ha som största intresse att få bra betalt för fastigheten, och egentligen inte bry sig om vilken bolagsform köparen har. Det finns inget som hindrar att ett AB säljer en fastighet till en privatperson!
Risken är stor att det är något fuffens med bolaget som ska köpa fastigheten, och de ska sälja till dig. Det är jag inte den första som misstänker.

Ta det lugnt nu, inget har tydligen hänt på ett halvår. En jurist kan hjälpa dig att häva avtalet, eventuellt kan du också få tillbaka handpenningen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vadå de inte vill ge dig mera tid? De har redan skjutit på tillträdet ett halvår, det är snarare du som gett dem en massa extra tid!

Bra att du bokat tid för rådgivning, hoppas det är hos en jurist!

I väntan på mötet hos rådgivaren, fundera över varför säljarna gör just såhär? Och till vems fördel är det?
Varför har de inte bara sålt fastigheten till dig direkt, antingen till dig som privatperson/enskild företagare eller sålt till ett AB som du startat och äger? De bör ha som största intresse att få bra betalt för fastigheten, och egentligen inte bry sig om vilken bolagsform köparen har. Det finns inget som hindrar att ett AB säljer en fastighet till en privatperson!
Risken är stor att det är något fuffens med bolaget som ska köpa fastigheten, och de ska sälja till dig. Det är jag inte den första som misstänker.

Ta det lugnt nu, inget har tydligen hänt på ett halvår. En jurist kan hjälpa dig att häva avtalet, eventuellt kan du också få tillbaka handpenningen.
De vill sälja fastigheten till NYAB inom samma koncern. Då kan de göra det utan att utlösa skatt (underprisöverlåtelse), Sedan säljer de bolaget till marknadspris och behöver inte skatta för vinsten. Helt koscher och fullt normalt i branschen.

Normalt är då att köparen får rabatt för latent skatteskuld men i det här fallet är det oklart om priset tar hänsyn till det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
De vill sälja fastigheten till NYAB inom samma koncern. Då kan de göra det utan att utlösa skatt (underprisöverlåtelse), Sedan säljer de bolaget till marknadspris och behöver inte skatta för vinsten. Helt koscher och fullt normalt i branschen.

Normalt är då att köparen får rabatt för latent skatteskuld men i det här fallet är det oklart om priset tar hänsyn till det.
OK, det är så det fungerar alltså! Då har man lärt sig något nytt.
(Har ingen egen erfarenhet av att driva AB, däremot enskild firma.)

M
K KMNelhas skrev:

Jag tror att det lutar åt det hållet som de försöker lura på mig o hela tiden säger att fastigheten är billig. (den är inte så billig)
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.