Hej! Köpte ett hus för lite drygt ett år sen. Byggt 73 med kallvind. Tidigare ägare har låtit installera mekanisk frånluft som konstant suger luft från badrum och tvättstuga. Jag har kompletterat detta med en frånluftsventil i köket som sitter på samma system.
Detta gör att vi har ett bra undertryck i huset och det är ett tydligt drag in i huset via friskluftsventilerna.
Nu till det som förbryllar mig. Det finns en mögelpåväxt på vinden. Det såg vi vid besiktningen men tidigare ägare hävdade att den stannat upp sen ventilationen installerats vilket styrktes av referensbrädor som satts upp samtidig och dessa var helt fria från synliga angrepp.
Nu vid kallt väder kan man dock se att det byggs ordentligt med rimfrost på vinden samt runt ventilationsgallren under nocken. Jag såg också att luften rörde sig där ventilationsrören går upp i takkåpan. Läckage tänkte jag.
Kollade lite mer noga och såg att både ventilationsröret och avloppsluftning slutar under kåpan utan att ledas ut. Själva kåpan är försedd med ventilationsgaller på sidorna men ser ut att vara tät uppifrån. Detta känns för mig som ett byggfel som gör att en vis del av frånluften studsar tillbaka ner på kallvinden med kondens som följd.
Min fråga är: Ska man göra så här?
Detta gör att vi har ett bra undertryck i huset och det är ett tydligt drag in i huset via friskluftsventilerna.
Nu till det som förbryllar mig. Det finns en mögelpåväxt på vinden. Det såg vi vid besiktningen men tidigare ägare hävdade att den stannat upp sen ventilationen installerats vilket styrktes av referensbrädor som satts upp samtidig och dessa var helt fria från synliga angrepp.
Nu vid kallt väder kan man dock se att det byggs ordentligt med rimfrost på vinden samt runt ventilationsgallren under nocken. Jag såg också att luften rörde sig där ventilationsrören går upp i takkåpan. Läckage tänkte jag.
Kollade lite mer noga och såg att både ventilationsröret och avloppsluftning slutar under kåpan utan att ledas ut. Själva kåpan är försedd med ventilationsgaller på sidorna men ser ut att vara tät uppifrån. Detta känns för mig som ett byggfel som gör att en vis del av frånluften studsar tillbaka ner på kallvinden med kondens som följd.
Min fråga är: Ska man göra så här?
Bästa svaret
Vi har samma konstruktion. Gissningsvis hade vårt hus självdrag och då fungerade det men när man sätter en fläkt så trycks luft ner på vinden. Min lösning var en 90graders krök på spiro röret uppe i huven och ett hål i sidan på huven så att luften trycks ut. Självdraget på vinden fungerar genom de gamla gallren på sidorna.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag tänker mig en liknande lösning. Finns det ingen risk att det blir kondens i kröken som sommars i ventilationsröret eller har du isolerat hela vägen?T tgr_se skrev:
märkte du någon skillnad på klimatet på vinden sen du ledde ut frånluften på rätt sätt?
En 90 graders krök blir nog svårt i mitt fall då det verkar sitta en regel mitt för dom befintliga ventilationshålen.
min plan nu är att klippa upp ett hål i plåten uppifrån och sätta en takkupa.
vad behöver man ha för anslutningsdetaljer för att få hålet helt tätt mellan rör och plåt?
min plan nu är att klippa upp ett hål i plåten uppifrån och sätta en takkupa.
vad behöver man ha för anslutningsdetaljer för att få hålet helt tätt mellan rör och plåt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har tips på hur detta görs på bästa sätt så det blir tätt?R KNoro skrev:
*Gör ett hål i plåten, i precis samma storlek som spiroröret.R KNoro skrev:
*Förläng spiroröret så det slutar precis i liv med plåten.
*Ta två planavstick "ILU" och håll ihop dem med plansidorna mot varandra. Du har nu en detalj med gumminippel i båda ändar och en fläns på mitten.
*Tryck ned det dubbla avsticket i röret och skruva flänsen mot plåten.
*Använd tätningsmassa i alla skarvar som kan läcka.
*Montera en kinahatt eller liknande på den uppåtvända nippeln.
Redigerat:
Nu är problemet löst. Jag tog upp ett hål i sidan på den gamla skorstenskupan och anslöt en gavelventil till det befintliga röret med en kortböj. Så klart isolerat med brandmatta hela vägen. Tätat med diverse smet och klet men kommer behöva bättra på när det blir varmare (var -10 när jag höll på).
Resultatet då? Mycket mindre fukt på vinden. Jag har inte mätt men rimfrosten försvann nästan direkt och har inte kommit tillbaka med undantag för lite längst ner mot takfoten. Istappar och avsmältning från takets utsida har också minskat. Nu ligger snön kvar på skorstenskupan till skillnad från förut.
till våren blir det att inspektera vinden för att se om möglet som uppstått ska tvättas bort eller bara få självdö.
Resultatet då? Mycket mindre fukt på vinden. Jag har inte mätt men rimfrosten försvann nästan direkt och har inte kommit tillbaka med undantag för lite längst ner mot takfoten. Istappar och avsmältning från takets utsida har också minskat. Nu ligger snön kvar på skorstenskupan till skillnad från förut.
till våren blir det att inspektera vinden för att se om möglet som uppstått ska tvättas bort eller bara få självdö.
Väcker denna tråd, hoppas ni kan svara.
Har en skorsten med 3 rör, varav 1 är imkanal.
Har en firma som ska fixa mekanisk frånluft från självdrag, de har installerat ec fläkt ovanpå skorsten.
Skorstenen har de gjort helt tät utifrån med plåt, förutom att imkanal går igenom i separat pipe ut samt att ec fläkten sitter ovanpå så klart.
Är detta korrekt procedur?
Skapas inte ett undertryck i vinden då?
Skapas inte kondens i vinden då?
Det är eternit rör.
Exempel på hur det ser ut (fast min har en pipe i samma skorsten som sticker ut) https://static.byggahus.se/attachments/images/large/449/449291-3bbdd6a76efd85ab1eb0cb0ff647b181.jpg
Har en firma som ska fixa mekanisk frånluft från självdrag, de har installerat ec fläkt ovanpå skorsten.
Skorstenen har de gjort helt tät utifrån med plåt, förutom att imkanal går igenom i separat pipe ut samt att ec fläkten sitter ovanpå så klart.
Det är eternit rör.
Exempel på hur det ser ut (fast min har en pipe i samma skorsten som sticker ut) https://static.byggahus.se/attachments/images/large/449/449291-3bbdd6a76efd85ab1eb0cb0ff647b181.jpg
Takfläkt ger undertryck i de rum som motsvarande de två kanalerna mynnar ut i så antar att vind ej ingår i dessa. Ser både snyggt ut och korrekt. Har köket egen fläkt eller ingår de i takfläkt?Skalman9 skrev:
Det är eternit rör.
Exempel på hur det ser ut (fast min har en pipe i samma skorsten som sticker ut) [länk]
Först och främst är jag inte expert på detta. Men har själv ett gammalt hus.Skalman9 skrev:
Det är eternit rör.
Exempel på hur det ser ut (fast min har en pipe i samma skorsten som sticker ut) [länk]
Nu för tiden används ju oftast våtrum på ett annat sätt än förr. Därför är ett vanligt sätt att sätta fläktar som suger ut luft direkt ur dem samt kök. Då slipper den fuktiga luften passera resten av rummen, utan frisk luft dras då in via dem istället. Så en viktig fråga är väl vilka utrymmen i huset som år anslutna till IM-kanalen? En annan fråga är om fläkten på taket även fixar utdrag av rökgaser om ni tänkt använda skorstenen till någon eldstad?
Köket har egen fläkt, och separat kanal, påverkas ej av takfläkt.H Håbbe01 skrev:
Men jag förstår inte riktigt hur rören som är i skorstenen kan gå till en och samma fläkt. Liksom skarvar man ihop rören och mynnar ut de i takfläkten?
Eller ska fläkten bara skapa ett undertryck i skorstenen som resulterar i sug från badrum och annat?
Inga utrymmen förutom kök är anslutna till imkanal.L Lilllen skrev:Först och främst är jag inte expert på detta. Men har själv ett gammalt hus.
Nu för tiden används ju oftast våtrum på ett annat sätt än förr. Därför är ett vanligt sätt att sätta fläktar som suger ut luft direkt ur dem samt kök. Då slipper den fuktiga luften passera resten av rummen, utan frisk luft dras då in via dem istället. Så en viktig fråga är väl vilka utrymmen i huset som år anslutna till IM-kanalen? En annan fråga är om fläkten på taket även fixar utdrag av rökgaser om ni tänkt använda skorstenen till någon eldstad?
Har ej eldstad.
Vill även tillägga, det är eternitrör (asbest) om det nu spelar roll.