T
Hej,

Jag söker köptips på klinga till min Festool TSC55 (160x1,8x20 mm) för att såga i MDF på hobbybas. Den klinga från Festool som följde med sågen är visserligen lämplig för MDF men vill gärna undvika att köra med samma klinga i alla material.

Tack på förhand!

Bästa svaret

T tomasjo skrev:
Hej,

Jag söker köptips på klinga till min Festool TSC55 (160x1,8x20 mm) för att såga i MDF på hobbybas. Den klinga från Festool som följde med sågen är visserligen lämplig för MDF men vill gärna undvika att köra med samma klinga i alla material.

Tack på förhand!
Varför?
Vad snickrar du, om du inte vill blanda träslag med samma klinga?
Köp en likadan som medföljde annars och använd ena för MDF andra till resten?

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Varför?
Vad snickrar du, om du inte vill blanda träslag med samma klinga?
Köp en likadan som medföljde annars och använd ena för MDF andra till resten?
Bra fråga. Jag fick för mig att MDF skulle slita mer än trä och att det därför skulle vara värt att använda en ”slitklinga” till det, men har nu förstått att det snarare kan handla om rester som borde kunna rensas bort. Som du säger, om något kanske det är värt att ha två likadana.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
2 klingor har man för att den ena är på slipning medan den andra används, men det är klart för hobby kan man ha en och göra något annat medan klingan slipas.
Protte

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
K
Finns en poäng med att ha flera klingor, åtminstone om man håller på i både massivträ och skivmaterial. Vill inte köra samma klinga i fin ek/valnöt som i mdf/plywood. Och jag har en med många tänder för fina kap, och en med färre tänder för långa kluvenhet. Så jag har flera av de anledningarna. Och som tidigare sagts så kan det vara bra med flera för att kunna fortsätta snickra när ens klingan är på slipning. Men just för ditt ändamål med mdf så spelar det mindre roll. Köp en likadan till om du är nöjd med den.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Bra fråga. Jag fick för mig att MDF skulle slita mer än trä och att det därför skulle vara värt att använda en ”slitklinga” till det, men har nu förstått att det snarare kan handla om rester som borde kunna rensas bort. Som du säger, om något kanske det är värt att ha två likadana.
Om du är nöjd med den så är det ju ett alternativ, eller köper du en mer fin eller grovtandad.
Det är ju som du och flera varit inne på inte fel att ha fler än en klinga. Ofta kommer man långt med en noggrann rengöring men visst slits dom.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.