3 250 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hur vet man om det finns fysiska pantbrev?
Hjälper en äldre släkting som håller på att "dödstädar" ekonomiskt. Han vill lösa lånet som finns på huset då det bara är 200.000 kr och det finns gott om pengar att betala tillbaka det.
Jag frågade om han har pantbrev och han kommer inte ihåg om det finns fysiska pantbrev. Hur kollar man detta?
Borde det inte vara enklare för arvingarna om det bara finns digitala pantbrev?
Jag frågade om han har pantbrev och han kommer inte ihåg om det finns fysiska pantbrev. Hur kollar man detta?
Borde det inte vara enklare för arvingarna om det bara finns digitala pantbrev?
Jo, där fanns det ju en del info, men inte riktigt vad jag sökte.T tergo skrev:
Man kan beställa utdrag ur pantbrevsregistret här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/hantera-pantbrev/pantsystem/utdrag-ur-pantbrevsregistret/
Får man då även en lista över fysiska pantbrev, eller bara de digitala?
Bästa svaret
Z ZipLock skrev:
Ja, ett utdrag ur pantbrevsregistret visar alla pantbrev och där framgår vilka som är skriftliga. Även ev banker som innehar ev datapantbrev framgår.Z ZipLock skrev:
Du kan även maila lantmäteriet och få ett fastighetsutdrag så framgår det även där om ev skriftliga pantbrev finns.
Ja, det underlättar den dagen fastigheten ska säljas om det bara finns digitala pantbrev. Men framför allt att man ved var de fysiska finns om de finns. Om de är borttappade tar det tid att bli av med dem. Så det kan vara bra att döda dem redan nu i så fall.
Klicka här för att svara