Hej!

Mjukfogen i duschen har börjat bli sliten och få svartmögel så jag beslutade om att ta bort den och ersätta med ny. Nu när jag tagit bort mjukfogen hittar jag hårdfog under som ser OK ut förutom en liten del. På denna del har hårdfogen (se bild, mittendelen) spruckit pga svartmögel(?) eller så har det alltid varit sådär.

Min fråga: behöver jag fylla sprickan med hårdfog först innan jag lägger på mjukfogen eller ska jag bara fylla med mjukfog direkt?

Min logiska tanke är att köra hårdfog först och sen på med mjukfog - men vad tror ni? Snabb hjälp uppskattas! behöver fixa detta idag

(Har sprayat Mögel-Fri över natten så det svarta på andra hårdfogdelar kommer försvinna)

Tack!
/Samantha

• Närbild på spricka mellan svarta kakelplattor och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Eller bara skippa mjukfogen och kör med hårdfog direkt. Blir det en liten spricka är det inte hela världen.

• Gilla
samal073 och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Ja det är ett alternativ jag inte tänkt på. Jag kör nog på det

K
Om du skulle mjukfoga, varför vill du lägga hårdfog under? Går ju fint att bara spruta in mjukfog.

En sprucken mjukfog är inte lika bra på att hålla ute väta och fukt som en osprucken. Men i praktiken så har en mindre spricka inte så stor påverkan ändå. Kaklet och fogens uppgift är ju att skydda tätskiktet, och tätskiktet är ju faktiskt det som ska stoppa väta från konstruktionen.

• Gilla
samal073
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.