Hej!

har en avkalkningsmaskin som harr fått fullt av vatten i saltbehållaren. Lite salt finns i botten, sen vatten hela vägen nästan ända upp. Vad är orsaken till det och hur åtgärdar vi detta för att få den att fungera som vanligt? Några kloka tips och råd?
Salt har nog inte fyllts på enligt plan hela tiden.

Det är en ”bra vatten” avkalkare.

se också bilder.

• Översvämmad saltbehållare i en avkalkningsmaskin med lite synligt salt i botten och vatten upp till kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avkalkningsmaskin med kontrollpanel och saltbehållare märkt ”Bra Vatten”.
    Skapa konto
Nu är jag ingen expert på dessa avhärdare/avkalkare, men är det inte normalt att det står vatten i saltmagasinet?
Har något ändrat sig? Brukar det vara torrt där?

Jag tror inte det är någor problem, men eventuellt finns en flottör som reglerar vattennivån, du kan ju se om du hittar den.

Se även denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-i-avhaerdaren.437489/

Avhärdaren är väl en jonbytare. Den regenereras med en saltlösning. Den bildas i saltbehållaren. Så det är sannolikt så det ska vara.

Anders243 Anders243 skrev:
Nu är jag ingen expert på dessa avhärdare/avkalkare, men är det inte normalt att det står vatten i saltmagasinet?
Har något ändrat sig? Brukar det vara torrt där?

Jag tror inte det är någor problem, men eventuellt finns en flottör som reglerar vattennivån, du kan ju se om du hittar den.

Se även denna tråden:
[länk]
Hej och tack!
Vattennivån steg plötsligt över så som det varit förut, så det är nytt och det hände i samband med regenerering, det rann även över då.
Har nu tömt på vatten så att vattennivån är strax ovanför saltet. Försöker kolla flottören, antar att den finns i vita röret. Iaf så ser jag en stång i det vita röret (flottörstång??) och det ser ut att vara någon slags liten vit rund cylinder som sitter fast i stången, till vänster om ”stången” på bilden. Är det flottören? Den vita sitter iaf 10 cm under vattenytan och verkar sitta fast.
försökte ta en bild ner i det hålet, kanske lite svårt att se.

Om det är flottören som ”fastnat på botten” borde det vara rotorsaken, hur löser man isåfall det? Eller kan det vara något annat?

• Insida av en brunn med en vit flottörstång och en liten vit cylinder under vattenytan.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det är troligen flottören som måste göras rent.
Gör en manuell backspolning för att se så den suger i sig vatten. Det kan vara så att den bara återfyller men inte suger in, då måste injektorn göras rent.

Det skall vara vatten på botten ca 20cm, saltet löser sig tills vattnet har samma salthalt som saltet och är då mättat. Det är den mättade saltlösningen man måste ha för att kalken ska släppa från filtermassan.

För lite salt så överbelastar man filtret och förstör filtermassan. Det skall alltid finnas salt över vattennivån. Saltvatten och sötvatten skiktar sig och det är då för låg salthalt för att få kalken att släppa.

Ett bra tips är att fylla på 1dl citronsyra till 25kg salt, detta hjälper till att hålla rent i automatiken som annars sätter igen sig med kalciumkarbonat.

Jobbar du så att det går att ringa till dig måndag. Vi verkar ha fått mangan utfällningar efter zeusfiltreret i hydroforen. Tömmer den på en skvätt vatten varje dag och det kommer lite klegg hela tiden.
I övrigt är vattnet bra.

M mogge_73 skrev:
Gör en manuell backspolning för att se så den suger i sig vatten. Det kan vara så att den bara återfyller men inte suger in, då måste injektorn göras rent.

Det skall vara vatten på botten ca 20cm, saltet löser sig tills vattnet har samma salthalt som saltet och är då mättat. Det är den mättade saltlösningen man måste ha för att kalken ska släppa från filtermassan.

För lite salt så överbelastar man filtret och förstör filtermassan. Det skall alltid finnas salt över vattennivån. Saltvatten och sötvatten skiktar sig och det är då för låg salthalt för att få kalken att släppa.

Ett bra tips är att fylla på 1dl citronsyra till 25kg salt, detta hjälper till att hålla rent i automatiken som annars sätter igen sig med kalciumkarbonat.

S saltet skrev:
Jobbar du så att det går att ringa till dig måndag. Vi verkar ha fått mangan utfällningar efter zeusfiltreret i hydroforen. Tömmer den på en skvätt vatten varje dag och det kommer lite klegg hela tiden.
I övrigt är vattnet bra.
Jag är åter torsdag v.31.
Spola ur HF ordentligt, även låga värden kan bli ett problem på sikt. Kör även en extra backspolningar morgon och kväll i två dagar. Jag tänker att det kanske är lite högt humustal när det regnar och då kan just mangan enklare smita med igenom. Redan vid 0,15 i mangan bygger det på i HF på sikt.

• Gilla
saltet
  • Laddar…
tack för svaret. Gör som du föreslår och ringer när du är tillbaka på jobbet.

M mogge_73 skrev:
Jag är åter torsdag v.31.
Spola ur HF ordentligt, även låga värden kan bli ett problem på sikt. Kör även en extra backspolningar morgon och kväll i två dagar. Jag tänker att det kanske är lite högt humustal när det regnar och då kan just mangan enklare smita med igenom. Redan vid 0,15 i mangan bygger det på i HF på sikt.

M mogge_73 skrev:

Hej!
Flottören är alltså den där runda vita på sista bilden?
Var hittar jag injektorn? Hur gör man rent dessa? Citronsyra, eller ”mekaniskt”?

Injektorn sitter på inkommande från/till salttanken. Skruva isär och gör rent. Ta ur flottören (pinnen i röret i salttanken) och gör rent. Vissa filter fyller på en viss tid, vissa stänger av sig med en flottör,
Ta ur, blås och sug för att se att den stänger och öppnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.