20 257 läst ·
159 svar
20k läst
159 svar
Ny diskmaskin betalar sig själv på 2år
Gör inte det, fyll den maskin du har och använd den tills den är slut.Attitudeswe skrev:
3år annars är det ju ett konstruktionsfel som kan reklameras om den använts i ett privat hushåll.
Kan ju köpa ny miele med autodoserig av diskmedel (sparar 50öre till per disk jfr tabletter om jag fyller på patronen själv) + att den tar 2 extra kuvert och har en ergonomisk bestickhylla. Då kostar den iofs 10k och inte 4k...
Bästa svaret
I se3 blir det mer besparing senare i 2022. Besparingar exkl moms:Attitudeswe skrev:
Jan 24kr (bugg rättad för att titta förbi midnatt)
Feb 22kr
Mars 29kr
April 19kr
Maj 31kr
Juni 33kr
Dvs ser ut som användning av enbart fördröjd start kan spara 700kr/år om det funnits på min maskim som kör 65graders program dagligen. Mindre än jag trott...
Redigerat:
Nja så enkelt är det inte.Attitudeswe skrev:
egentligen är det bara att de har satt inloppsventilen utanför diskmaskinen istf inuti
den enda gången detta hjälper är när maskinen inte är igång och du inte stängt av kranen på blandaren samt att en råtta äter av inloppslangen.
när du kör maskinen så skiljer det inget från en maskin med ventilen monterad på insidan!
det finns inloppslangar med slangbrottsventil och de stänger när flödet blir för högt men det har inte miele
Aquastop har faktiskt en sensor som stänger av tillflödet om läcka upptäcks när maskimen är i drift också. Ser ut som min miele har samma aquastop som min boschelectroluxaren skrev:Nja så enkelt är det inte.
egentligen är det bara att de har satt inloppsventilen utanför diskmaskinen istf inuti
den enda gången detta hjälper är när maskinen inte är igång och du inte stängt av kranen på blandaren samt att en råtta äter av inloppslangen.
när du kör maskinen så skiljer det inget från en maskin med ventilen monterad på insidan!
det finns inloppslangar med slangbrottsventil och de stänger när flödet blir för högt men det har inte miele
Med den maskinparken tror jag du kan spara en massa pengar på andra saker istället för diskmaskinen... (Vad har du för värmesystem?)Attitudeswe skrev:
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.
Har 11kW till elbilen som jag litar på inte skall spontana tända om jag inte kört över en refug
Har en 15år VVB som jag litar på inte spricker när som eller får en övertrycksventill somfastnar i öppet läge
Har en 25år toastol med plaströr till som jag litar på inte springer läck
Har 1kg butangas i LLVP som jag litar på inte exploderar
Har 8 ipads /iphones i orginalladdare som laddar varje natt
Har 1st fläktlös dator som surrar med 60 grader CPU temp dugnet runt
Har 2 badrum med elgolvvärme i direkt kontakt med spånskiva
Har en begagnad bucklig frys i garaget som jag köpte för 2år sedan
Har 5 brandlarm och hemförsäkring. Tycker jag tar acceptabla risker om jag tvättar/diskar med timer
Den kostar två kronor timmen.... Stäng av den när du diskar så sparar du in merkostnaden för mielen.
Sänk värmen en grad i badrummen och du har sparat in diskningen
Det finns garanterat fler sätt att spara tusenlappar i ditt hem.
Nä där har du blivit riktigt grundlurad för så är det inte alls.Attitudeswe skrev:
Det är en helt vanlig ventil som sitter i början på inloppslangen istf slutet.
alla ventiler i alla maskiner stängs när det kommer vatten på botten imaskinen, men om det beror på att en råtta gnagt på slangen är de med utanpåliggande ventil bättre.
mielen har inte samma aquastop som boschen men funktionen är lika även om priset på mielens är 3.000.- och boschens 900.-
Värmer primärt med LLVP.Cheesen skrev:
Med den maskinparken tror jag du kan spara en massa pengar på andra saker istället för diskmaskinen... (Vad har du för värmesystem?)
Den kostar två kronor timmen.... Stäng av den när du diskar så sparar du in merkostnaden för mielen.
Sänk värmen en grad i badrummen och du har sparat in diskningen
Det finns garanterat fler sätt att spara tusenlappar i ditt hem.
Mailservern drar runt 35W. Då drar routern med sina 40W mer...
Årsförbrukning innan elbil 16000kWh på 205 uppvärmda kvm + 70 avfuktade kvmmed elbil tillkommer 4000kWh
5pers i hushållet SE3 göteborg
Produkter som diskuteras: "avfuktade"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Men om du värmer med luft luft så måste du ta med i kalkylen att diskmaskinen värmer upp huset när den går. Du får inte 1,7 KW värme men säkert 1 KW... Känn efter hur varm bänkskivan blir av diskmaskinen.Attitudeswe skrev:
Det går ju alltid att göra kalkyler mer noggranna. När det gäller frågan om man har nytta av spillvärmen är svaret som vanligt att man har det under en del av året. Men just i fallet diskmaskin så kommer den mesta spillvärmen att spolas ut i avloppet. Så argumentet är ovanligt dåligt i det fallet.Cheesen skrev:
spillvatten värmeåtervinning är lösningen på alla dessa problem/möjligheterA Avemo skrev:
Jag är säker på att du har bättre koll än jag på vilka tekniska lösningar som finns här. Men jag kommenterade påståendet att energin som TS gamla diskmaskin gör av med kommer rummet tillgodo. Jag vågar påstå att alla diskmaskiner pumpar ut vatten i avloppet som är varmare än inkommande vatten i huset. Alltså kommer inte all energi rummet tillgodo.electroluxaren skrev:
jomenvisst har du helt rätt i detta, men om ts vill spara peningar så kan hon ha fixa återvinning av värme från allt spillvattenA Avemo skrev:Jag är säker på att du har bättre koll än jag på vilka tekniska lösningar som finns här. Men jag kommenterade påståendet att energin som TS gamla diskmaskin gör av med kommer rummet tillgodo. Jag vågar påstå att alla diskmaskiner pumpar ut vatten i avloppet som är varmare än inkommande vatten i huset. Alltså kommer inte all energi rummet tillgodo.
Hett vatten fås sällan från urtappade bad, troligare i små mängder ur tvätt och diskmaskiner så på det viset spelar det nog mindre roll om man låter badvattnet svalna 10-15grader innan man tappar ur karet.EddieHansson skrev:
Den stora energibesparingen är väl om man kan ersätta karbadet med en snabb dusch