Hej,

Har precis köpt hus och är helt novis på det mesta men försöker att lära mig.

Ett område som jag upplever är en djungel är hur jag bäst underhåller ventilationssystemet.

Huset är byggt 2008 och ventilationssystemet utgörs av friskluftsventiler i väggarna och mekanisk frånluft i form av en frånluftsvärmepump.

Vi kommer att byta frånluftsvärmepumpen då den som står där idag har gjort sitt. I samband med detta rengörs frånluftskanalerna. Här kommer också min första fråga: hur ofta ska frånluftskanaler rengöras?

Min andra fråga har istället att göra med friskluftsventilerna: vi kommer att byta den del som är på utsidan i samband med att vi målar om och undrar om vi lika gärna ska byta hela donet? Följdfrågan blir då hur ofta samt hur jag går tillväga för att underhålla friskluftsventiler?

Tack på förhand! :)
 

Bästa svaret

Filtret i inkommande frånluft till frånluftsvärmepumpen rengörs/byts lämpligen 2-4ggr/år. Byte efter pollensäsongen och/eller innan vintern.

Frånluftskanalerna behöver man inte rengöra särskilt ofta, kanske tio års intervall.

Friskluftsintagen så är det filterna som byts/rengörs. Hur ofta beror på hur smutsiga dom blir.


Vi har FTX-system, jag rengöra uteluftkanalen och frånluftskanalerna en ggr/år, innan jag byter filter. Kanalerna för avluft (frånluft efter eggregatet) och tilluft ska inte bli skitiga för då fungerar inte filterna som de ska.
Jag har köpt egen rensvajer och egna viskor för rengöring av kanalerna, har även köpt en viska till imkanalen för att kunna rengöra den, som typ inte ska behövas om man sköter köksfläktens fettfilter.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.