T
Tänkt ersätta massorna intill husgrunden och passa på att dränera om det låter sig göras, då det är fuktigt i grunden trots att huset verkar stå högt och mest på berg. Del av marken runt huset har blottat berg och där står de huggna stenblocken anpassade direkt på berget, men osäker om huset står direkt på berg runtom, tror inte det. Provgrävde på ena långsidan idag och där låg berget visserligen bara 50cm under marknivå, men där va det småsten som stöttade grundstensblocket emellan ned mot berget. Hur långt avstånd bör man hålla till grunden för att inte riskera sättningar? Skillnad om det är berg nära under som på bild, eller om det inte finns berg nära under, ifråga om att hålla avstånd?

• Provgrävningshål intill husgrund som visar en del av berggrunden och stenblock nära markytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutar marken ut/bort från huset?
Fungerar takavvattningen på avsett vis?

T
F fribygg skrev:
Lutar marken ut/bort från huset?
Fungerar takavvattningen på avsett vis?
Markytans lutning varierar. För en sektion längs ena långsidan av huset är det fyllt med matjord en gång i tiden och skulle säga att det inte lutar ifrån där utan ligger i våg, för att 25m ifrån, slutta mot huset med berg som ligger lite högre bortanför i sin tur 100m före det blir lägre än huset igen längre bort. Det är denna sida jag är nyfiken på och där jag provgrävt. Berget lutar rejält från huset där det provgrävts, och för husets andra 3 sidor lutar mark eller i de fall berg är blottat, ifrån huset. Takavvattning leds bort till lägre delar av tomten, 2st mynnar på berg, 1st i stenkista klart lägre än huset, det fjärde inte optimalt då det mynnar ut på gräsmatta 1m ut från hörn, men mark lutar åtminstone ifrån huset där.

T
bump

Hur ser det ut mot grundstenen på insidan av den sida som inte vilar direkt på berg? Jag antar att du frågar om vad som händer om du skulle gräva ur längs sidan som inte står direkt på berg? Sättningar blir det inte däremot kan grundmuren eller materialet under grundstenen kalva utåt om det finns jord som trycker på inifrån, då du i det skedet tagit bort mothållet från utsidan. Alltid bäst att försöka skissa upp en sektion för förståelsen.

T
D DanNau skrev:
Hur ser det ut mot grundstenen på insidan av den sida som inte vilar direkt på berg? Jag antar att du frågar om vad som händer om du skulle gräva ur längs sidan som inte står direkt på berg? Sättningar blir det inte däremot kan grundmuren eller materialet under grundstenen kalva utåt om det finns jord som trycker på inifrån, då du i det skedet tagit bort mothållet från utsidan. Alltid bäst att försöka skissa upp en sektion för förståelsen.
Förstår inte första frågan. Fråga 2, nja, förstår att de stora, tunga grundstensblocken kan ge sig iväg utåt om stenarna som stöttar dom under, förlorar sin bäring om man gräver djupt och precis intill grundmuren=sättningar i grundmuren. Förstår inte hur massor inne i grunden skulle kunna pressa ut grundstenar, snarare scenariot ovan. Nej, frågan är hur nära de stenar som stöttar de stora huggna grundstenarna man bör arbeta när man gräver djupare än grundstenarna, när de inte står direkt mot berg

T Träkåk skrev:
Förstår inte första frågan. Fråga 2, nja, förstår att de stora, tunga grundstensblocken kan ge sig iväg utåt om stenarna som stöttar dom under, förlorar sin bäring om man gräver djupt och precis intill grundmuren=sättningar i grundmuren. Förstår inte hur massor inne i grunden skulle kunna pressa ut grundstenar, snarare scenariot ovan. Nej, frågan är hur nära de stenar som stöttar de stora huggna grundstenarna man bör arbeta när man gräver djupare än grundstenarna, när de inte står direkt mot berg
det är just det jag försökte beskriva. När du gräver framför muren så äventyras det jämviktstillstånd som tidigare rådde och du riskerar ett geomekaniskt brott till följd av horisontellt jordtryck från insidan som nu saknar mothåll (beroende på hur förhållandena där inne är). Det är alltså samma sak som det du benämner ”… om stenarna som stöttar dom under, förlorar sin bäring om man gräver djupt och precis intill grundmuren”. Det är ingen sättning även om jag förstår att skillnaden är mer språklig för lekmän.

för att svara på din fråga så är det mycket svårt att bedöma vilket avstånd som är vettigt med så knapphändig information. Jag skulle inte gräva där alls innan det klarlagts mer exakt vad det undre materialet består av på fler platser längs huset.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
D DanNau skrev:
det är just det jag försökte beskriva. När du gräver framför muren så äventyras det jämviktstillstånd som tidigare rådde och du riskerar ett geomekaniskt brott till följd av horisontellt jordtryck från insidan som nu saknar mothåll (beroende på hur förhållandena där inne är). Det är alltså samma sak som det du benämner ”… om stenarna som stöttar dom under, förlorar sin bäring om man gräver djupt och precis intill grundmuren”. Det är ingen sättning även om jag förstår att skillnaden är mer språklig för lekmän.

för att svara på din fråga så är det mycket svårt att bedöma vilket avstånd som är vettigt med så knapphändig information. Jag skulle inte gräva där alls innan det klarlagts mer exakt vad det undre materialet består av på fler platser längs huset.
Tänkte att det är husets tyngd samt de stora grundstenarnas tyngd som är det primära, men förstår att det är flera parametrar som påverkar då. Vad för förhållande inne i grunden är det du avser, så kanske jag kan ge mer info om det? Nivån på marken därinne ligger i nivå med underkant de stora grundstensblocken, som alla är anpassade perfekt till varandra runtom husets sträckning. Stora delar av huset grundstenar inklusive de mindre som stöttar de stora blocken vilar sannolikt direkt mot berg, men osäkert om samtliga gör så. Jorden består av fin sand. Vad gör informationen knapphändig, så kanske jag komplettera?

• Gilla
Småfixren
  • Laddar…
T
Bump. Verkade vara ett komplext område där extremt få vågar ge råd. Borde finnas kompetens här tycker jag

Kompetensen kanske innebär att inte ge andra råd än vad som redan givits?

Bästa svaret

wildeside
Kompetens finns definitivt på forumet men det är svårt/omöjligt att bedöma förutsättningarna för att gräva bredvid din grund genom att titta på några bilder och läsa din beskrivning om förhållandena runt din grund.
Att göra jobbet rätt och inte äventyra din grund är ett jobb som behöver utredas på plats av erfaren entreprenör och/eller geotekniker.
Som tumregel brukar man utgå från att gräva med en släntlutning på 45 grader lutning men det förutsätter att materialet inte är rasbenäget vilket åter behöver bedömas på plats.
Lite kvällslektyr
https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/ovrigt/pdf/schakta_sakert_2015.pdf

• Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Kompetens finns definitivt på forumet men det är svårt/omöjligt att bedöma förutsättningarna för att gräva bredvid din grund genom att titta på några bilder och läsa din beskrivning om förhållandena runt din grund.
Att göra jobbet rätt och inte äventyra din grund är ett jobb som behöver utredas på plats av erfaren entreprenör och/eller geotekniker.
Som tumregel brukar man utgå från att gräva med en släntlutning på 45 grader lutning men det förutsätter att materialet inte är rasbenäget vilket åter behöver bedömas på plats.
Lite kvällslektyr
[länk]

T
wildeside wildeside skrev:
Lite kvällslektyr
[länk]
Lite matnyttig läsning var det. Hittade 1986_6_handledning_for_geotekniska_berakningar.pdf också så nu är kvällen räddad haha

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.