Du läser det på motorns märkskylt. Se bara upp med att det på de vanligaste typerna dvs trefas asynkron finns angivet två spänningar med tillhörande ström. Välj då normalt sett den ström som är parad mot 400 V.

Finns lite andra fall även här men så täcker du det mesta åtminstone vid direktstart.
 
GK100 GK100 skrev:
Du läser det på motorns märkskylt. Se bara upp med att det på de vanligaste typerna dvs trefas asynkron finns angivet två spänningar med tillhörande ström. Välj då normalt sett den ström som är parad mot 400 V.

Finns lite andra fall även här men så täcker du det mesta åtminstone vid direktstart.
Ok står 5.2 vid 400v, ställer jag den då på 5A? Tack för snabbt svar :D
 
GK100 GK100 skrev:
Du läser det på motorns märkskylt. Se bara upp med att det på de vanligaste typerna dvs trefas asynkron finns angivet två spänningar med tillhörande ström. Välj då normalt sett den ström som är parad mot 400 V.

Finns lite andra fall även här men så täcker du det mesta åtminstone vid direktstart.
En annan fundering jag hade är att pumpen stått rätt länge utan att köras och nu när det är så kallt och det är direktstart på motorn, finns det risk att motorskyddet kommer lösa hela tiden då den kanske är lite trögstartad? Mvh
 

Bästa svaret

Ställ det på 5 eller ännu bättre 5.2 då. Och löser det ut pga att det går trögt har ju skyddet gjort sitt jobb. Nu är det säkert inget problem med det och det får gå trögt så pass att det vore skadligt om det löser ut då får du åtgärda grunden till det först.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ställ det på 5 eller ännu bättre 5.2 då. Och löser det ut pga att det går trögt har ju skyddet gjort sitt jobb. Nu är det säkert inget problem med det och det får gå trögt så pass att det vore skadligt om det löser ut då får du åtgärda grunden till det först.
Ok, tack för snabbt svar :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.