2 952 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Stänga av element i vattenburet system
Blir inte riktigt klok på vad som är det bästa att göra med elementen när man har bergvärme.
Vi har ganska stort hus med total uppvärmd yta på 450 kvm. 2 plans med källare där varje plan är 150 kvm. Källaren håller runt 19 grader på vintern, så inte "fulluppvärmd".
Det jag undrar är om man får någon besparing på att stänga av värmen på övervåningen varannan vecka då vi har barnen just varannan vecka så när inga barn är här så används knappt övervåningen. Men samtidigt så läser man att man inte ska stänga av element när man har bergvärme för då blir inte verkningsgraden bra, eller vad det nu handlar om. Tycker det är svårt att få grepp om det när man läser om det eftersom båda sidor argumenterar för/emot att stänga av element.
Vi har ganska stort hus med total uppvärmd yta på 450 kvm. 2 plans med källare där varje plan är 150 kvm. Källaren håller runt 19 grader på vintern, så inte "fulluppvärmd".
Det jag undrar är om man får någon besparing på att stänga av värmen på övervåningen varannan vecka då vi har barnen just varannan vecka så när inga barn är här så används knappt övervåningen. Men samtidigt så läser man att man inte ska stänga av element när man har bergvärme för då blir inte verkningsgraden bra, eller vad det nu handlar om. Tycker det är svårt att få grepp om det när man läser om det eftersom båda sidor argumenterar för/emot att stänga av element.
För liten vattenvolym eller lågt effektuttag kan ge många start o stopp på värmepumpen. Det kan också vara så att flödet för pumpen blir för lågt om du stänger, men då stannar pumpen av sig själv, så det märks direkt.
Det är väl bara att testa tänker jag...
Det är väl bara att testa tänker jag...
Glömde bort tråden lite... Men kom på att det finns en sån där fiffig uppfinning som heter telefon så tog den och ringde till Nibe som bekräftade det Runnis skrivit, att det inte ska vara något problem för oss att stänga av på övervåningen.
Klicka här för att svara