En Lidl-svets (eller liknande gaslos) är en ok prova-på om en inte vet om en kommer bli biten av svetsloppan eller ej. Ingen stor peng vaskad vilket som. Min gav jag bort efter ett tag och nu har jag tre-fyra bättre svetsar jag är ganska nöjd med.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
F
Frustrator Frustrator skrev:
Nej, det vore att kasta pärlor för svin att låta mig köra en sån :)
Har du kört med lidl-svetsen?

Jag säger inte att en lidl-svets är bäst eller kan göra otroligt massa bra saker. Men faktum är att det faktiskt går rätt bra att svetsa ihop saker med den ändå. Läser man här är det lätt att få uppfattningen att det faktiskt inte går alls att svetsa med den..
Jag har obducerat en död och jag har svetsat samt obducerat 3-4 andra FCAW svetsar utan gasventil, jag tror att minst en av dessa var från samma tillverkare som Lidl. Utöver det har jag obducerat över 50 andra svetsar av högre kvalitet och av mer eller mindre kända märken.

Jag har även svetsat gaslöst med dyrare svetsat och jag har gjort det med riktig tråd och med Biltemas tråd.

C Chentin skrev:
Vad tror panelen om en ESAB Rogue 180i Pro?
Hur står sig den mot Kemppi 150?
Jag sitter också och funderar på antingen en kemppi 150 eller en esab 180. Köpte mig en stanley 140a för nåt år sedan, den funkar men efter att ha prövat en kemppi minarc 180 så insåg jag vad jag missar.

Stanleyn kräver mer eller mindre plåtrent likt en MIG och den vägrar tända OK 48 pinnar. Jordade kemppin i ett rostigt skruvstäd utan att ens skrapa med klämman, lika rostigt var det i käftarna och fullt med färg på bitarna jag skulle förena, både mot skruvstädet och där jag skulle lägga svetsen. Men trots allt detta tände den direkt och gick som en dröm.

Migatronic Rallymig 161 alla dagar i veckan.
den är tillverkad av en firma som kommer kunna leverera reservdelear om nåt strular. De firmor som servar svetsar tar emot en migatronic men tar de Biltemas maskin ?
den går att uppgradera mjukvaran på.
den kan svetsa både Mig/Mag /Flusstråd utan gas och pinne.
Den är "synergic" vilket betyder att den hjälper dig ställa grundparametrar, jag ställer trådtjocklek, material och ~tjocklek på det jag ska svetsa, tex 3mm
Den finns att hitta för bra priser om man kikar på Blocket. ( 7,9' ink moms)

F
H hyggabus skrev:
Migatronic Rallymig 161 alla dagar i veckan.
den är tillverkad av en firma som kommer kunna leverera reservdelear om nåt strular. De firmor som servar svetsar tar emot en migatronic men tar de Biltemas maskin ?
den går att uppgradera mjukvaran på.
den kan svetsa både Mig/Mag /Flusstråd utan gas och pinne.
Den är "synergic" vilket betyder att den hjälper dig ställa grundparametrar, jag ställer trådtjocklek, material och ~tjocklek på det jag ska svetsa, tex 3mm
Den finns att hitta för bra priser om man kikar på Blocket. ( 7,9' ink moms)
Ja, det är mycket för pengarna, kanske det billigaste man kan köpa som forfarande är ett riktigt märke. Man skall generellt sett vara lite försiktig med vatten runt Migatronics maskiner för det rinner in mer än jag tycker IP-klassningen visar men det är sällan ett problem på privatmarknaden och kanske framför allt inte på MAG.

Bästa svaret

missförstå mig rätt. Det mesta går och jag brukar akta mig för att uttala mig 100% om ngt inom svetsning. Det är extremt mångsidigt och svårt att lära sig. Om ngn tycker det är enkelt beror det på att de är antingen härligt okunniga eller har svetsat professionellt och fått de 10000 timmar man behöver ;) på Byggahus finns det kanske ngn som bränt rörtråd i 30 år. Men det är misstänkt fel person att ge råd om att tiga aluminium.

BÖRJA är väl det jag kan rekommendera. Köp en enklare esab Buddy/rogue eller ngt dyligt för 3000-4000kr. Billigare än så tror jag ger mer avsmak än upptäckarglädje. Kanske en begagnad pinn-svets av renommerat märke som ngn nämnt ovan i tråden? Och sen bara gasa tills det rasar. Fyll på med några kg rutila elektroder typ en 6013 för mängdträning och mixa med 7018 (ok48 från esab).

Eller varför inte en enklare mig för solidtråd? En mig, gas och lite tråd så är du igång. Finns migatronic och esab för runt 10000kr som funkar jäkligt bra.

efter några år kommer du stå där i garaget med en tre-fyra miggar, en Master 1500 i servicebilen och ac/dc-Tigen i hörnet.

sen kanske det blir som för mig att du börjar svetsa på sidan om i egen firma… man behöver inte vara ngn efficionado (det är inte jag) ty det är de flesta heltidare inte heller.

• Närbild på svetsfog med jämnt svetssömmar och färgskiftningar på metallytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgrånsfoto av en svetsfog på en metallkonstruktion som visar jämn och skicklig svetsning.
    Skapa konto
  • Svetsade metallkonstruktioner med jämn svetsfog och framstående svetssömmar.
    Skapa konto
  • Svetsade metalltrappsteg i en verkstad, med gallersteg och fastsatt säkerhetsrem.
    Skapa konto
  • Svetsad metallkonstruktion med synliga svetsfogar på rostig platta, svetsutrustning i förgrunden.
    Skapa konto
  • Svetsade ståldetaljer i närbild med tydliga svetsfogar och vattendroppar.
    Skapa konto
  • Ett metallstycke med amatörmässigt utförda svetsfogar placerat på en rostig arbetsyta.
    Skapa konto
  • Välutförd svetssöm på metall med jämna svetspärlor och färgförändringar vid sömmen.
    Skapa konto
  • Svetsad metallram på betonggolv som exempel på svetsningsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Stiftet och 7 till
  • Laddar…
Sådär...
Då har jag efter mycket velande köpt en begagnad Kemppi 150.
Fick den för 4.000:- inklusive frakt.
Så om jag inte har blivit blåst hittar ni den snart i tråden "dagens verktygsinköp".

Känner jag mig själv rätt så står det även en MAG hemma inom ett år.

Stort tack för alla uttömmande och informativa svar.
Guld värt!!

:heart:

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Sådär...
Så om jag inte har blivit blåst hittar ni den snart i tråden "dagens verktygsinköp".

Guld värt!!

låter som ett klipp.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Sådär...

Guld värt!!

Vettigt köp

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Sådär...

Guld värt!!

Vilken typ av maskin?

Finns många olika sorters Kemppi xxx 150

F
Violina Violina skrev:
Vilken typ av maskin?

Finns många olika sorters Kemppi xxx 150
Gissningsvis en minarc 150. Runt 6500 inkl.moms ny.

Det är fö bara i TIG (skrap) en sån ger 150A. Som pinnsvets är det max 140A på en sån har jag för mig. Lite irriterande när den heter 150 och primärt inte är nåt annat än en MMA. Kemppi gör ofta så när dom sätter siffror på sina maskiner har jag märkt.

Redigerat:
F fsn skrev:
Gissningsvis en minarc 150. Runt 6500 inkl.moms ny.

Det är fö bara i TIG (skrap) en sån ger 150A. Som pinnsvets är det max 140A på en sån har jag för mig. Lite irriterande när den heter 150 och primärt inte är nåt annat än en MMA. Kemppi gör ofta så när dom sätter siffror på sina maskiner har jag märkt.
Ja.. vi har nån sån på jobbet som de köpt för att ha i en av servicebilarna..

Svetsat (pinne) med den nån gång.. Inte vidare kul.. :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.