Är det här uppsticket utfört enligt branschreglerna? Sticker upp ca. 1cm och är snett kapat. Var blött på golvet efter tvätt, misstänker att den felande länken är det här och gummimuffen som inte sluter tätt.
Ett rörstick upp ur ett kaklat golv, snett kapad och sticker upp cirka 1 cm med synlig gummimuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snett kapad röruppstick ca 1 cm högt i våtrum med synlig gummimuff och ojämnt tätningsskikt.
Skapa konto
Snett kapat rörstick upp cirka 1 cm från golv med synlig gummimuff och fuktspår.
Skapa konto

Vatten rinner oftast inte uppåt så förmodligen är det något stopp i avloppet om det inte rinner undan.
Vilket årtionde är detta byggt? Ser inte direkt modernt ut.

C cotillion skrev:
Vatten rinner oftast inte uppåt så förmodligen är det något stopp i avloppet om det inte rinner undan.
Vilket årtionde är detta byggt? Ser inte direkt modernt ut.
Vattnet rinner bra, är 2 månader gammalt badrum, nylagd avloppsgroda :p

Bästa svaret

Kerus3 Kerus3 skrev:
Vattnet rinner bra, är 2 månader gammalt badrum, nylagd avloppsgroda :p
Ajdå, jag beklagar sorgen.. :)

Enligt GVK så får röret kapas till önskad längd så länge tätskikten inte skadas. Innan tätskiktet monteras ska uppsticket vara 40-60mm över färdigt golv. https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar/rorgenomforingar-i-golv/

Men hur är det med avstånden till vägg egentligen?

C cotillion skrev:
Ajdå, jag beklagar sorgen.. :)

Enligt GVK så får röret kapas till önskad längd så länge tätskikten inte skadas. Innan tätskiktet monteras ska uppsticket vara 40-60mm över färdigt golv. [länk]

Men hur är det med avstånden till vägg egentligen?
Okej, då är det väl gjort enligt reglerna, är på bra avstånd från vägg. Bara slarvigt kapat av röris.
Tror jag fick det tätare när jag monterade om gummimuff och vattenlåset.

E
Ser inte bara ut som att rörisen varit slarvig. Ser ut som att plattsättaren bitit av plattorna :surprised:

• Gilla
cotillion
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.