Fick idag faktura och GVK-intyg efter utförd badrumsrenovering. I protokollet är avvikelse noterad för rörgenomföring duschblandare, något som aldrig diskuterades under arbetet och något förprotokoll fick jag ej förrän nu. Är detta något att vara orolig över, något jag ska begära rättelse från utföraren i efterhand, eller är det normalt vid renovering av badrum från -91?
Fick ingen ytterligare beskrivning än protokollet och utföraren var sjuk idag.
Protokoll med checklista för badrumsrenovering, avvikelse noterad vid duschblandargenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

C
K kardborren skrev:
Är detta något att vara orolig över, något jag ska begära rättelse från utföraren i efterhand, eller är det normalt vid renovering av badrum från -91?
Fick ingen ytterligare beskrivning än protokollet och utföraren var sjuk idag.
Känns inte okej, se "Säkra Våtrum" punkt 3.5:
https://sakravatrum.gvk.se/branschr...foretag/3-5-dokumentation-avvikelsehantering/

"Avvikelser från branschreglerna, till exempel vid renovering av äldre fastigheter där det finns särskilda skäl eller där det inte är tekniskt möjligt att uppfylla reglerna, ska tydligt avtalas och dokumenteras."
(Min fetning)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja, jag blev så förvånad när jag fick detta. Efter att ha lagt ut ganska mycket på renovering av badrum så är det ändå inte helt enligt GVK. Om det är något med hur blandaren ansluts kunde det kommunicerats tidigare.

Om jag inte har fattat helt fel så innebär en avvikelse att du tar över ansvaret för eventuellt läckage. Har de lyckats få det tätt men att de inte uppfyller något krav i gvk/säker vatten?
I så fall ska försäkringsbolag normalt ersätta skadan eftersom det är fackmannamässigt utfört, men det förutsätter att tätskiktstillverkaren garanterar att det kan bli tätt med de förutsättningar ni har. Se till att få dokumentation som styrker det om du går med på avvikelsen. Kan vara värt och slå ditt försäkringsbolag en signal och höra hur de ser på det.

E
Jamen det här är ju katt-ass-stroff!!

Läcker som ett såll vid duschen. Och så är det helt nygjort.

Hur är detta ens möjligt??

@Krille-72?

E El-Löken66 skrev:
Jamen det här är ju katt-ass-stroff!!

Läcker som ett såll vid duschen. Och så är det helt nygjort.

Hur är detta ens möjligt??

@Krille-72?
Man kan givetvis inte göra en avvikelse utan att kommunicera detta tydligt med beställaren. Är beställaren en privatperson krävs ännu tydligare dokumentation.
Nu ser man inte hela Ts avvikelserapport så man kan inte läsa förklaringen.

Man måste också läsa vad som står i beställningen. Ibland kan friskrivningar eller avvikelser finnas även/redan där.
Det kan också vara en mail konversation där avvikelsen förklaras och godkänns av beställaren.

Kontentan av en avvikelse är tydlig. Om en vattenskada uppstår och skadeorsaken härrör där en avvikelse skett är utföraren inte ansvarig. Ansvaret ligger hos den som ”godkänt” avvikelsen.

Försäkringsbolagen försäkrar bara egendom som är byggda enligt för tiden av utförandet gällande branschregler. Därför får man räkna med att försäkringsbolaget inte hjälper till alls eller gör kraftiga avdrag om dom är snälla.

Som vanligt så undrar jag om det inte ligger en hund begraven. Det känns som det saknas viktig information. :thinking:

Beställningen är att vi begärt in offert på renovering av badrum, byte av mattor, brunn och rörarbeten. Inga problem kommunicerades under arbetet, vi var tillgängliga.
Tydligen kunde inte rörmokaren lossa blandarfästet helt, utan mattan har petats in under fästet, något som händer i gamla hus enligt arbetsledaren. Han skulle komma förbi för att diskutera och visa. Det är inget som läcker, men det är inte utfört enligt branschregler.
Förkontrollsavvikelsen fick vi samtidigt som fakturan. Inga bilagor till något av dokumenten.
Kvalitetsdokument för renovering med markerade egentester och avvikelser, vissa textdelar suddade.
Skapa konto
Dokument med checklistor och kommentarer för förkontroll av avvikelser inom VVS-arbeten, med ifyllda markeringar och noter.
Skapa konto

K kardborren skrev:
Beställningen är att vi begärt in offert på renovering av badrum, byte av mattor, brunn och rörarbeten. Inga problem kommunicerades under arbetet, vi var tillgängliga.
Tydligen kunde inte rörmokaren lossa blandarfästet helt, utan mattan har petats in under fästet, något som händer i gamla hus enligt arbetsledaren. Han skulle komma förbi för att diskutera och visa. Det är inget som läcker, men det är inte utfört enligt branschregler.
Förkontrollsavvikelsen fick vi samtidigt som fakturan. Inga bilagor till något av dokumenten.
[bild] [bild]
”Vatten och radiatorrör” ”Finns på övrig golvyta”.
Denna punkt finns kryssad på förkontrolldokumentet. Vet du vad den avser? Har du vatten och radiatorrör som kommer upp ur golv?

Har du beställt renoveringen av badrummet av 1 entreprenör?

Har du fått något intyg från ”Säker vatten”? Vad står det där?

Grunden är enkel. Arbetet i badrummet ska utföras fackmannamässigt. Efter en dom i HD ganska nyligen så vill jag påstå att fackmannamässigt ska likställas med av respektive bransch gällande branschregler. Även om man inte är ansluten till tex. Säker vatten ska deras riktlinjer följas.
Innan domen så trodde många att det räckte att följa BBR vars regler är något snällare.

I ditt fall verkar det som om att företaget som utfört rörarbeten är ansluten till säker vatten och företaget som monterat mattan är ansluten till Gvk.
Att då kommunicera en avvikelse efter att arbetet är utfört är direkt felaktigt och oförsvarligt. Du har ju inte godkänt någon avvikelse så därför förutsätter jag att entreprenören ansvarar för avvikelsen i ditt fall.

Det är till entreprenören du ska vända dig om något händer med badrummet de närmaste 10 åren. Därefter tar försäkringsbolaget ”över” enkelt uttryckt. Men försäkringsbolaget inte över avvikelsen. Så blir det en skada där skadeorsaken beror på avvikelsen så är risken stor att försäkringsbolaget nekar ersättning helt och hållet.

Sammanfattningsvis så verkar det som att du måste ta upp detta med entreprenören och reda ut varför det har blivit som det har blivit.
Du som beställare har ju inte godkänt någon avvikelse. Arbetsledaren borde ha stoppat arbetet för att reda ut och förklara.
Det finns alltid en lösning för att undvika en avvikelse. Sen är det inte alltid ekonomiskt försvarbart. Men i ditt fall så låter det som att du inte ens fått möjligheten att avgöra om du vill kosta på dig en evt. Äta eller inte.

Det är gränsfall om man kan säga att det skulle bli en Äta för att man inte får bort en blandarfäste eftersom det är allmänt känt att det kan bli problem.
Nu vet jag inte hur beställningen ser ut eller vad som står i beställningen.

Hur som helst skulle jag aldrig acceptera en avvikelse runt en blandare.

Vad har du för väggar? Gipsskivor? Puts?

Radiatorrör kommer upp ur golv ja, det är sedan tidigare och inte i duschzon. Allt är beställt av en entreprenör. Intyget från Säker vatten är med "Installationen har avvikelser enligt GVK:s branschregler, se bifogade kvalitetsdokument" ikryssat.
Ja, jag har inte godkänt någon avvikelse. Lät dem lägga tid på att byta golvbrunnar även om de gamla var av godkänd modell för att det skulle bli helt rätt. Offerten säger GVK våtrumsintyg.
Väggarna är gips med bakomliggande spånskiva,

Handskriven lista över badrumsrenoveringsåtgärder inklusive golvarbeten och installationer.

K kardborren skrev:
Radiatorrör kommer upp ur golv ja, det är sedan tidigare och inte i duschzon. Allt är beställt av en entreprenör. Intyget från Säker vatten är med "Installationen har avvikelser enligt GVK:s branschregler, se bifogade kvalitetsdokument" ikryssat.
Ja, jag har inte godkänt någon avvikelse. Lät dem lägga tid på att byta golvbrunnar även om de gamla var av godkänd modell för att det skulle bli helt rätt. Offerten säger GVK våtrumsintyg.
Väggarna är gips med bakomliggande spånskiva,

[bild]
Då har du alltså ytterligare minst en avvikelse eftersom radiatorrör kommer upp ur golv. Det spelar ingen roll om rören fanns där innan eller efter. Hela golvet i ett badrum räknas som våtzon 1. Alltså samma våtzon som i duschen.

Beroende på vad det är för spånskiva bakom gipsen så kan du ha fler avvikelser. Allt som skruvas upp i ditt badrum ska högst troligt ha en kortling bakom spånskivan. Det räcker alltså med att man sätter upp en handukskrok där det inte finns en kortling så har man avvikit från gällande branschregler.
Det ska sitta en 15 mm k plyfa bakom gipsen. Då ses hela väggen som enda stor kortling.
Jag tvivlar starkt på att din spånskiva klarar det kravet. Jag tvivlar ännu mer på att det inte redan idag finns infästningar i ditt badrum där man inte har en aning om ifall det finns en kortling bakom eller inte.

Det verkar som du råkat ut för riktiga amatörer som inte har någon koll över vilket ansvar dom har eller så har du råkat ut för entreprenörer som medvetet fuskat.

En avvikelse ska förklaras tydligt så att en konsument förstår vilka konsekvenser avvikelsen innebär.
Beställaren ska godkänna avvikelsen. Ansvaret för avvikelsen tas över av beställaren.
Finns inget godkännande skall badrummet ALLTID byggas enligt för tiden gällande branschregler.
Det finns inga undantag från detta. Många tror att gällande branschregler bara är en rekommendation vilket stämmer. Men att bygga på ett fackmannamässigt sätt är ett krav. Som jag skrev i förra inlägget finns nu en Hd dom som likställer fackmannamässigt med utförande enligt gällande branschregler.

Vissa saker kan vara dolda när offerten lämnas. Då kan det innebära att konsumenten får betala en Äta för det som behöver åtgärdas. Detta måste givetvis kommuniceras om inte avtalet
Om det sticker upp radiatorrör från golv när man lämnar en offert så kan det aldrig bli en Äta för att bygga om rören så man kan bygga badrummet enligt gällande branschregler.

Jag får känslan av ett det finns fler avvikelser i ditt badrum. Du kan tex. Kolla om det är minst 6 cm från bakkant avloppsrör till väggen. (Rör till wc, tvättställ, tvättmaskin etc.

Kommer det ut vattenrör från väggen till tvättstället? Är det 6 cm cc mellan vattenrören?

Det kan finnas mer att kolla så lägg upp lite bilder om du är intresserad.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.