J
J Lisen4 skrev:
hoppas verkligen att det ska börja larma så vi kan få hjälp. Jag får helt enkelt ringa någon annan som har service på Nibe för detta är totalt ohållbart.
T tobbetk skrev:
Nja, om det nu är så att det är ett litet läckage, så kan maskinen "fungera" ett tag innan det märks och värmepumpen börjar larma.
hej Tobbe
Nu när du skrev så så påminner det väldigt mycket om olja/verkstad/metallisk lukt. Det sitter liksom kvar på händerna hur länge som helst. Har du något tips på vad man ska be en service person kontrollera? Får upp lite hopp nu. Å tack får bra tips!
 

Bästa svaret

T
Det minsta man ska begära är nog att dom läcksöker med en elektronisk läcksökare och sätter maskinen på loggning för att kontrollerar hur vpn jobbar under en period. :thinking:

J Lisen4 skrev:
hej Tobbe
Nu när du skrev så så påminner det väldigt mycket om olja/verkstad/metallisk lukt. Det sitter liksom kvar på händerna hur länge som helst. Har du något tips på vad man ska be en service person kontrollera? Får upp lite hopp nu. Å tack får bra tips!
 
J
T tobbetk skrev:
Det minsta man ska begära är nog att dom läcksöker med en elektronisk läcksökare och sätter maskinen på loggning för att kontrollerar hur vpn jobbar under en period. :thinking:
tack snälla! Återkommer om tipsen ger något
 
J
J Lisen4 skrev:
tack snälla! Återkommer om tipsen ger något
Nu har ytterligare en servicekille varit här och konstaterat att allt ser bra ut. Fattar verkligen inte detta. Det är en unken lukt som sprider sej i huset från pannan och sätter sej i allt. Är det någon annan som har någon idé på vad det kan vara? Kan det bli stående kondensvattnet någonstans uppe i pannan som luktar? Och hur åtgärdar man det isf?
Vi har nu kontaktat husleverantören som kommer ta detta vidare, känns inte som man ska behöva acceptera att det kan lukta när huset är 6 månader. Det gick ju fint utan minsta lukt första 5 månaderna.
 
Om de nu kvarstår länge, ta upp det på 2 års besiktningen så måste dom åtgärda
 
J
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Om de nu kvarstår länge, ta upp det på 2 års besiktningen så måste dom åtgärda
ja men det är inte aktuellt att vänta så länge. Vi måste få detta ordnat nu.
 
T
Vad har teknikern för förklaring till lukten? :thinking:



J Lisen4 skrev:
ja men det är inte aktuellt att vänta så länge. Vi måste få detta ordnat nu.
 
J
T tobbetk skrev:
Vad har teknikern för förklaring till lukten? :thinking:
ingen förklaring, de tycker det luktar som det ska. Eller den första som var här kände ju den värsta lukten å den kände han inte igen.
 
Jag har ett liknande problem. Lukten kommer från toppen på pumpen. Det luktar lite som gamla kylar kunde lukta inuti när dom stått ett tag. Jag minns att kylskåpet på landet luktade så när man startade det efter vintern. Påminner om avloppslukten men ändå inte.
 
  • Gilla
Nanna Carlsson
  • Laddar…
Simon-t
J Jonas7 skrev:
Hej

Vi behöver verkligen hjälp nu. Vi har haft ett nybyggt hus i ca 6 månader och för ca 1 månad sedan började det lukta hemskt från vår frånluftsvärmepump Nibe f730. Vi letade ganska länge men till slut så upptäckte vi att det kom äckligt klet/lukt från kondensvattenslangen inne i pannan. Vi har haft en här och kollat pannan men de säger bara att allt ser bra ut men till saken hör att lukten fortsätter och det sprider sej i stora delar av huset. Vi har gjort rent koppen och slangen så långt vi når men det hjälper inte. Det verkar komma från övre delen av pannan men det går inte att se vart kondensvattenslangen tar vägen, är det en behållare uppe i pannan där det kan samlar skräp och klet som kan lukta när pannan inte är i gång så mycket fram på våren? Är det någon som varit med om detta?
Hej! Vi har exakt samma problem med f730 i vårt nya hus. Tänkte bara höra om ni lyckats få någon ordning på det? Mvh Simon
 
Simon-t Simon Tullberg skrev:
Hej! Vi har exakt samma problem med f730 i vårt nya hus. Tänkte bara höra om ni lyckats få någon ordning på det? Mvh Simon
Hej Simon. Jag har inte fått bukt på det. Har heller inte gjort någon åtgärd än. Det jag däremot har fått rekommenderat är att byta alla filter och skölja igenom systemet. Hur man gör det vet jag inte… Teorin är att filtret varit dåligt/suttit fel och att organiskt material som byggdamm och dylikt tagit sig in i systemet och ligger och luktar. Kan vara värt och kolla.
 
Hej! Vi bor i ett nyare hus också med NIbe f730. Har EXAKT samma problem. Luktar typ avlopp i huset och lukten kommer när man kör värmepumpen. Har inte hittat annan lösning än att stänga dörren till tvättstugan där värmepumpen sitter och vädra. Otroligt frustrerande.

NIBE borde väl veta orsaken till problemet tycker man!
 
Simon-t
A Adam Wrede1 skrev:
Hej! Vi bor i ett nyare hus också med NIbe f730. Har EXAKT samma problem. Luktar typ avlopp i huset och lukten kommer när man kör värmepumpen. Har inte hittat annan lösning än att stänga dörren till tvättstugan där värmepumpen sitter och vädra. Otroligt frustrerande.

NIBE borde väl veta orsaken till problemet tycker man!
Ja vi är flera här som flyttat in i nybyggda hus med Nibe f730 som har samma fel. Så ursäkten att "detta har vi inte sätt tidigare" funkar inte här. Eftersom den är ny så är det ju bara att kräva att felet avhjälps. Kommer inte lägga någon mer tid på detta privat. Utan det få entreprenören och Nibe fixa.
 
  • Gilla
Johfor06 och 1 till
  • Laddar…
Säkerligen stannar en del vatten kvar i kondenskärlet och kan ruttna. hur är det avvattningen, en slang som går ner någonstans och ansluts till ett rör, som i sin tur sitter på utgående avlopp. Det måsta finna ett vattenlås innan som hindrar baksug, koppen som finns nertill kanske sugs ur så det inte blir ett vattenlås<, utan ett hål rakt in från avloppet. Det går att prova ett tag genom att täta till utgående rör med trasa eller en kork. Glöm inte att ta bort det sen
 
  • Gilla
båtmäklarn
  • Laddar…
Simon-t Simon Tullberg skrev:
Ja vi är flera här som flyttat in i nybyggda hus med Nibe f730 som har samma fel. Så ursäkten att "detta har vi inte sätt tidigare" funkar inte här. Eftersom den är ny så är det ju bara att kräva att felet avhjälps. Kommer inte lägga någon mer tid på detta privat. Utan det få entreprenören och Nibe fixa.
meddela gärna om du hör något annat än att det skulle vara ett okänt fel eller symptom… eller om det löser sig såklart!
 
  • Gilla
Simon-t
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.