Har tänkt att bygga en pergola med fyrkantsrör, någon som vet minsta dimension jag kan använda mig av på en sträcka av 6m? Alternativt med en pelare efter 3m.

Tanken är att den ska vara öppen och främst bära vikten av sig själv samt den kommande klätterväxten. Nån större mängd snö bör ju inte samlas på den.

bifogar bild på ungefärligt utförande.

• Pergola täckt av klätterväxter med ett bord och stolar under, intill ett hus med blå dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mer en designfråga än ett hållfasthetsproblem. Min erfarenhet är att man endast accepterar väldigt små nedböjningar ur visuell synpunkt. Tar du en 6 m lång VKR 100x50x3 (hxbxt) så kommer den att böja ner ca 5 mm genom sin egenvikt. Där någonstans ligger väl det optimala.

• Gilla
Krozz
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är mer en designfråga än ett hållfasthetsproblem. Min erfarenhet är att man endast accepterar väldigt små nedböjningar ur visuell synpunkt. Tar du en 6 m lång VKR 100x50x3 (hxbxt) så kommer den att böja ner ca 5 mm genom sin egenvikt. Där någonstans ligger väl det optimala.

Toppen, tack för din hjälp!

J justusandersson skrev:
såg nu att de var duktigt dyra, vad skulle jag kunna ha för andra alternativ?
Vill helst inte ha trä, då jag är rädd att det ska bli för ”bulkigt” gentemot huset.

Om man tar ned längden till 5m, skulle det göra stor skillnad?
Vet du vad motsvarigheten blir för trä isf?

tacksam för hjälpen!

Sänker du spännvidden till 5 m skulle du kunna gå ner till 60x40x3. Jag tror inte du sparar så mycket. Stål betals per kilo. VKR 100x50x3 ger mycket styvhet till låg vikt. Oskyddat trä utomhus måste överdimensioneras rejält för att motverka de klimatmässiga problemen. Men trä blir nog alltid billigare än stål.

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Sänker du spännvidden till 5 m skulle du kunna gå ner till 60x40x3. Jag tror inte du sparar så mycket. Stål betals per kilo. VKR 100x50x3 ger mycket styvhet till låg vikt. Oskyddat trä utomhus måste överdimensioneras rejält för att motverka de klimatmässiga problemen. Men trä blir nog alltid billigare än stål.
Ah ok. hur pass mycket sämre är KKR-rör? De verkar kosta betydligt mindre.

Bästa svaret

Styvhetsmässigt är skillnaden mellan VKR och KKR 100x50x3 försumbar. Det är samma stålkvalitet.

• Gilla
Krozz
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Styvhetsmässigt är skillnaden mellan VKR och KKR 100x50x3 försumbar. Det är samma stålkvalitet.
ah toppen, tack för all hjälp!

jag laddar upp en bild när den är klar

Krozz chrischris skrev:
Ah ok. hur pass mycket sämre är KKR-rör? De verkar kosta betydligt mindre.
Att KKR profiler är billigare än VKR beror på tillverkningen. KKR är ett Kallbockat Konstruktions Rör medans VKR är ett Varmbockat Konstruktions Rör. Ett VKR rör är alltid lite bättre än ett KKR när det gäller hållfasthet eftersom det kan bockas med mindre radie i hörnen men skillnaden är inte speciellt stor.

• Gilla
Krozz
  • Laddar…
Efter en del efterforskningar på nätet så har jag sett att man kan använda sig av armeringsjärn istället, det rekommenderades 25mm för att klara en spännvidd på 3m. Finns det nån tjocklek som skulle klara 5m? Eller var ligger maxspännvidden för en storlek på armeringsjärn som är lätt att få tag på?

Om vi jämför 25 mm armering mot VKR 100x50
Armering är bara hälften järn mot VKR.
Armering har bara 1/4 av ”höjden” mot VKR.
Så hittills vinner VKR 8 gånger mot nedböjning.

Går det att få tag på enstaka 25 mm armering, det är ovanligt grov armering för ”normala” byggen. En motorvägsbro kan behöva grov armering, annars är det bättre med många klenare armeringar.

Två VKR kan man få hemkört.

Valet är ditt, jag vet ju vad jag hade valt.

Protte

• Gilla
Krozz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.