H
Har gjutit ett golv i källaren. Tog in hjälp med själva gjutningen men gjorde övriga förberedelser själv. Vid kontroll noterade jag att ett nivåskillnad på 15-20mm sett över hela rummet (20m2) där framförallt det ena hörnet var klart lägre med en nivåskillnad på 15mm på knappt 2meter.

Problemet är åtgärdat med flytspackling och slipning. Orsaken är lite oklar. Firman som utförde själva gjutningen hävdar att golvet satt sig efter gjutning. Vi har delat på kostnaden vilket är ok med mig. Det rör sig om några tusenlappar.

Jag kan dock inte släppa tanken att man inte vibrerade golvet. Jag frågade om det i samband med gjutning men man menade att det var självkompakterande betong, alternativt inte behövdes, jag minns inte längre varför man inte ansåg att det behövdes.

Jag har nu fått fakturan och läser specen på betongen: c28/35 8 S4 VCT 0,6
Detta låter i mina öron som vanlig halvflyt som väl borde eller i alla fall kan vibreras?. Vad anser expertisen. Rummet är i källaren, ca 20m2, ingen belastning annat än sin egen vikt, isolerat med cellplast och armerat enligt anvisning.

(jag skickar också frågan till betongfabriken så får vi se vem som har rätt)

Bästa svaret

H
Jag bjuder på ett eget svar medan kvarnarna maler på forumet. Svaret från betongfabrikören är att man inte tror att ojämnheten i det färdiga golvet beror på underlaget utan snarare att man inte varit så noggrann vid utläggning. Lustigt nog är det precis vad jag tänker och föga förvånande så tänker han som lade ut golvet precis tvärtom. Han hade nämligen bara varit med om att det inte blev riktigt i våg en gång tidigare och han var helt säker på att det berodde på underlaget den gången också.......
Angående behovet av att vibbra så löd svaret från betongfabriken: ......" det inte fel att vibrera betongen den blir lite lättare att jobba med samt så omsluter den järnen bättre."
Med andra ord ett ganska trovärdigt svar (det är bra men inte hela världen om du inte gör det) och om man får säga det ett kanske inte helt typiskt forumsvar som inte sällan mer är av typen: om du inte gjort exakt så här (valfri metod som man själv använder) så kommer det gå åt helvete för dig; byggställningen i trä som inte kostar 150 000 för två månader kommer naturligtvis kollapsa eftersom en HAKI ställning är det enda som duger och dina barn kommer garanterat bli friterade kycklingar när dit hus brinner ner eftersom du själv skruvat dit ett eluttag.

Redigerat:
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Ojämnheter på ytan har inget med eventuella ojämnheter under betongen att göra. Det beror bara på slarv.

Lite fritt svar rent allmänt... har du ett underlag som ger vika under säg 3 h så kan du få sättningar i betongen. Likaså om man inte vibbar och har en håligheter som betongen lyckas fylla efter man är färdig på de området.

Rimligen borde "sättningen" funnits där innan betongbilen lämnade er.
Är man inte väldigt noggrann vid utläggning så är det inga problem att få sättningar.
Att det dessutom inte vibbats får mig att misstänka att jobbet kanske håller längre kvalité...

Vibba betong är ju halva nöjet med jobbet:crysmile:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.