Om man ska dra kabel till t.ex. laddbox och ladda med lite högre strömmar så behövs ju 5G6 eller ännu mer, men det verkar vara väldigt ont om vita sådana. Det enda jag hittar på Ahlsell är Nexans FQQ Dca som kostar brutto 788 kr/m för 6mm2 (242 mitt pris). Det är rätt dyrt tycker jag, och ändå bara 6mm2. Är det svart som gäller, eller finns det annat?

Vad är det tänkt att väggladdboxen ska kunna ge för maxström? enfas eller 3-fas?
Hur lång sträcka är det tänkt att dra den nya kabeln?

Vad har du för storlek(Ampère) på dina 3 st mätarsäkringar idag?

Moderna boxar klarar 3-fas 32 A. Idag har jag bara 25 A huvudsäkring, så den behöver förstås uppgraderas ifall jag ska köra mer. Grundregeln är väl 6mm2 för 25 A, vilket kan vara "OK" för stunden, men ifall man vill vara framtidssäker och förberedd för 32 A så borde man väl snarare dra 10 mm2. Men verkar som sagt vara väldigt svårt (omöjligt) att hitta vita sådana kablar.

Är det i en vanlig villa du tänkte installera väggladdboxen som klarar 32A?

Titta då först vad du idag har för elcentral, vad den får belastas med maxström.
Kolla vad du har för servis-kabel vad den får belastas med maxström. Vanligast för vanliga enfamiljsvillor är en elcentral för max 25A och servis-kabel för max 25A. Tänker du byta ut serviskabel och din elcentral för att de ska kunna klara 32A, då börjar det kosta stora pengar.

Du kan givetvis skaffa en väggladdbox som är kapabel till 3-fas 32A, men ställa in den att max ge ut säg 16 A. Ofta kan man inte ladda en elbil med ens 25 A om man har 25A mätarsäkring, eftersom elbilen då tar all ström, inget kvar till spis, varmvattenberedare, värmepump osv.

Vi har 16A mätarsäkring i en vanlig villa och har ställt in vår väggladdbox(klarar max 16A ut) att få ge ut max 3-fas 8 A, och med det laddar vi en Renault Zoe med batteri 41 kWh. Vi har kört så ett år nu och funkar, mätarsäkringarna har ännu inte smält av. Men det har nog varit nära i februari då det är kallt. Vi har luft-luft-värmepump och elektrisk varmvattenberedare och el-element. Vi har ingen effektvakt eller lastreglering.
Elcentralen och serviskabeln är dimensionerade för max 25A. Framtida kan vi öka mätarsäkringe(och få dyrare abonnemang) till t.ex. 20A för att kunna ladda litet snabbare med 12A. Men det räcker nu att ladda under natten med 8A.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon, men även med 25 A så behövs ju 6 mm2 eller mer beroende på avstånd. Så ursprungsfrågan kvarstår.

Du har ju själv svaret dvs FQQ 5G6 den kan du använda normalt även vid 32 A om du inte har för dåliga förutsättningar. Och om du uppgraderar matningen kommer den delen ordna sig då.

astrand,
ring ditt elnätsbolag och fråga vad de behöver göra för ändringar på sitt elnät för att du ska kunna ladda en elbil med 3-fas 32A. Fråga även vad det skulle kosta, inkl. moms.

Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag tänkte nästan det att du inte är intressad av att lägga en massa pengar på att byta ut befintlig elcentral och låta ditt elnätsbolag förlägga en ny serviskabel med grävning och allt.

Kolla efter elkabel på byggvaruhus, Hornbach, Bauhaus osv.
Eller gå till en elfirma i staden och handla vit kabel som du ska ha.

Redigerat:
A astrand skrev:
Nej, jag är inte intresserad av detta. Ångrar nästan att jag alls nämnde laddbox :) Det enda jag undrar över är bra kablar och leverantörer av dem. FQQ 5G6 ser bra ut, men är för dyr tycker jag, åtminstone från Ahlsell.

[länk] kan kanske vara ett alternativ. Nästan halva priset. Dock grå samt ej UV-tålig.
Om du försöker lite mer bör du kunna komma ner väl under 100:-/m för den FQQ du vill ha. Den tyska varianten går ju också men som sagt inte vit och dyr också trots allt.

Om du försöker lite mer bör du kunna komma ner väl under 100:-/m för den FQQ du vill ha.
Tja, jag har Googlat rätt mycket och hittar inget som tyder på det. Ahlsell tar 218 kr/m även vid köp av trumma om 500 meter. Det kanske går att få väsentligt billigare ifall man har någon form av storkundsavtal eller så, men för mig som konsument och med egen mindre firma så verkar det svårt.

E
A astrand skrev:
Tja, jag har Googlat rätt mycket och hittar inget som tyder på det. Ahlsell tar 218 kr/m även vid köp av trumma om 500 meter. Det kanske går att få väsentligt billigare ifall man har någon form av storkundsavtal eller så, men för mig som konsument och med egen mindre firma så verkar det svårt.
Du verkar snäll så jag ska göra ett försök att hjälpa dig.

Nexans MQQ 750V stigarkabel med fem synliga ledare i olika färger. 5G4?
Annars är det nog grossisten som gäller.

Bästa svaret

NEXANS FQLQ EASY STYR 5G6+2X0,75 är vit samt med styrtrådar för ev. lastbalansering.

Mvh Daniel

tommib
  • Gilla
astrand
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du verkar snäll så jag ska göra ett försök att hjälpa dig.

[bild]5G4?
Annars är det nog grossisten som gäller.
Japp, sett den. Verkar nice, men hade önskat att den fanns som 5G6 bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.