Hejsan,
Jag är ny här och tänkte kolla om någon kan hjälpa mig. Ber om ursäkt i förväg ifall det redan finns trådar i ämnet men har inte lyckats hitta de än.
frågan är vad det är för slags cylinderlås som passar till vår altandörr som är tvådelad.
Dörren är som så att man endast låser med ett vred på insidan. Man drar ner handtaget och vrider om vredet så är det låst. Jag bifogar några bilder för att förtydliga. Vi skulle vilja ha så man kan låsa från utsidan.
Behövs det fler bilder eller info om dörren så säg gärna till!
Jag är ny här och tänkte kolla om någon kan hjälpa mig. Ber om ursäkt i förväg ifall det redan finns trådar i ämnet men har inte lyckats hitta de än.
frågan är vad det är för slags cylinderlås som passar till vår altandörr som är tvådelad.
Dörren är som så att man endast låser med ett vred på insidan. Man drar ner handtaget och vrider om vredet så är det låst. Jag bifogar några bilder för att förtydliga. Vi skulle vilja ha så man kan låsa från utsidan.
Behövs det fler bilder eller info om dörren så säg gärna till!
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Bästa svaret
Sitter vredet skruvat i täckbrickan 4087 så du måste lossa skruvarna för att dela den kopplade dörren?
Om det är så så är det lite galet, vredet ska sitta fast i en mutterbricka 4412 i den inre bågen (halvan).
På utsidan ska du använda en oval låscylinder med långmedbringare, cylinderskylt 707, lämplig höjd på distansring (höjden beror på tjockleken på den yttre bågen, kanske behövs det ingen distansring), låscylindern med cylinderskylt och eventuellt distansring fästs med kopplingsbricka 4058 i den yttre bågen.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger Fönster-Fönsterdörrprodukter/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Den orange plastbiten är trasig och bör bytas ut då den gör att ditt handtag sitter fast på insidan, det är ett handtagsfäste 806 och är väldigt billig.
Egentligen ska handtagsfäste 842 (vit) användas till låsbara spanjoletter men den befintliga är en 806 (orange) men det går även att använda en 806 om det är det man har.
https://www.assaabloyopeningsolutio...rhandtag/handtagstillbehor/handtagsfaste-842/
https://www.assaabloyopeningsolutio...rhandtag/handtagstillbehor/handtagsfaste-806/
Om det är så så är det lite galet, vredet ska sitta fast i en mutterbricka 4412 i den inre bågen (halvan).
På utsidan ska du använda en oval låscylinder med långmedbringare, cylinderskylt 707, lämplig höjd på distansring (höjden beror på tjockleken på den yttre bågen, kanske behövs det ingen distansring), låscylindern med cylinderskylt och eventuellt distansring fästs med kopplingsbricka 4058 i den yttre bågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger Fönster-Fönsterdörrprodukter/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Den orange plastbiten är trasig och bör bytas ut då den gör att ditt handtag sitter fast på insidan, det är ett handtagsfäste 806 och är väldigt billig.
Egentligen ska handtagsfäste 842 (vit) användas till låsbara spanjoletter men den befintliga är en 806 (orange) men det går även att använda en 806 om det är det man har.
https://www.assaabloyopeningsolutio...rhandtag/handtagstillbehor/handtagsfaste-842/
https://www.assaabloyopeningsolutio...rhandtag/handtagstillbehor/handtagsfaste-806/
Redigerat:
Hej och tack så mycket för svar!1 123abc skrev:Sitter vredet skruvat i täckbrickan 4087 så du måste lossa skruvarna för att dela den kopplade dörren?
Om det är så så är det lite galet, vredet ska sitta fast i en mutterbricka 4412 i den inre bågen (halvan).
På utsidan ska du använda en oval låscylinder med långmedbringare, cylinderskylt 707, lämplig höjd på distansring (höjden beror på tjockleken på den yttre bågen, kanske behövs det ingen distansring), låscylindern med cylinderskylt och eventuellt distansring fästs med kopplingsbricka 4058 i den yttre bågen.
[bild]
[bild]
[länk] Fönster-Fönsterdörrprodukter/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Den orange plastbiten är trasig och bör bytas ut då den gör att ditt handtag sitter fast på insidan, det är ett handtagsfäste 806 och är väldigt billig.
Egentligen ska handtagsfäste 842 (vit) användas till låsbara spanjoletter men den befintliga är en 806 (orange).
[länk]
[länk]
Nej, vredet sitter inte skruvat i täckbrickan utan skruvade isär det för bildens skull ifall det skulle hjälpa att se vad jag behöver.
Återigen tack.
fått hem grejorna nu och monterat cylinder å allt, nu är det bara att jag inte får låst inifrån med vredet.. något jag gör fel ?1 123abc skrev:Sitter vredet skruvat i täckbrickan 4087 så du måste lossa skruvarna för att dela den kopplade dörren?
Om det är så så är det lite galet, vredet ska sitta fast i en mutterbricka 4412 i den inre bågen (halvan).
På utsidan ska du använda en oval låscylinder med långmedbringare, cylinderskylt 707, lämplig höjd på distansring (höjden beror på tjockleken på den yttre bågen, kanske behövs det ingen distansring), låscylindern med cylinderskylt och eventuellt distansring fästs med kopplingsbricka 4058 i den yttre bågen.
[bild]
[bild]
[länk] Fönster-Fönsterdörrprodukter/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
Den orange plastbiten är trasig och bör bytas ut då den gör att ditt handtag sitter fast på insidan, det är ett handtagsfäste 806 och är väldigt billig.
Egentligen ska handtagsfäste 842 (vit) användas till låsbara spanjoletter men den befintliga är en 806 (orange) men det går även att använda en 806 om det är det man har.
[länk]
[länk]
Kopplingsbricka 4058 och vredet ska mötas halvvägs in i cylinderroddar i spanjoletten och det bör vara ca 1mm fritt mellan dom.M Mip88 skrev:
Du har inte kapat av vredpinnen för kort?
@123abc Kanske kan hjälpa mig med?
Har en altandörr, enkel båge, låsbar spanjolett, med endast handtag på insidan. Tänkte nu sätta dit ett handtag på utsidan och ett spärrvred, ASSA 4428, enligt den vänstra bilden nedan. Måste jag ha täckbrickan? Eller kan jag bara borra upp för vredet på insidan och fästa den i träet. Möjligtvis även sätta dit skyddsbrickan?
Antar att nackdelen är att den eventuella tjuven skulle kunna borra upp från utsidan och komma åt vredet den vägen? Tänker dock att det är enklare att krasa rutan och öppna vredet isåfall.
Har en altandörr, enkel båge, låsbar spanjolett, med endast handtag på insidan. Tänkte nu sätta dit ett handtag på utsidan och ett spärrvred, ASSA 4428, enligt den vänstra bilden nedan. Måste jag ha täckbrickan? Eller kan jag bara borra upp för vredet på insidan och fästa den i träet. Möjligtvis även sätta dit skyddsbrickan?
Antar att nackdelen är att den eventuella tjuven skulle kunna borra upp från utsidan och komma åt vredet den vägen? Tänker dock att det är enklare att krasa rutan och öppna vredet isåfall.
Hur vet du att spanjoletten är låsbar om det inte är borrade hål för låsning?H halj skrev:@123abc Kanske kan hjälpa mig med?
Har en altandörr, enkel båge, låsbar spanjolett, med endast handtag på insidan. Tänkte nu sätta dit ett handtag på utsidan och ett spärrvred, ASSA 4428, enligt den vänstra bilden nedan. Måste jag ha täckbrickan? Eller kan jag bara borra upp för vredet på insidan och fästa den i träet. Möjligtvis även sätta dit skyddsbrickan?
Antar att nackdelen är att den eventuella tjuven skulle kunna borra upp från utsidan och komma åt vredet den vägen? Tänker dock att det är enklare att krasa rutan och öppna vredet isåfall.
Om det inte är genomborrat för låscylinder i dörrbladet så går det bra att fästa vredet med träskruv.
Om det är en kopplad dörr så fäster man i det genomgående i samma båge.
Om du tar bort handtaget så kan du borra genomgående i centrum av handtagsroddaren med en liten borr så du har centrum utmärkt på utsidan, borra försiktigt så inte långa träflisor lossnar (om du trycker för hårt) det går även att fästa en träbit med tvingar om man är orolig men det brukar jag inte göra.
Sedan plockar du ur hela spanjoletten och borrar upp från utsidan.
Handtagen ska mötas i en handtagskoppling 833 från utsidan så den sitter i den yttre delen efter spanjoletten.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag tog lös spanjoletten för att kolla.1 123abc skrev:Hur vet du att spanjoletten är låsbar om det inte är borrade hål för låsning?
Om det inte är genomborrat för låscylinder i dörrbladet så går det bra att fästa vredet med träskruv.
Om det är en kopplad dörr så fäster man i det genomgående i samma båge.
Om du tar bort handtaget så kan du borra genomgående i centrum av handtagsroddaren med en liten borr så du har centrum utmärkt på utsidan, borra försiktigt så inte långa träflisor lossnar (om du trycker för hårt) det går även att fästa en träbit med tvingar om man är orolig men det brukar jag inte göra.
Sedan plockar du ur hela spanjoletten och borrar upp från utsidan.
Handtagen ska mötas i en handtagskoppling 833 från utsidan så den sitter i den yttre delen efter spanjoletten.
Löste sig helt okej. Skulle läst ditt svar innan för borrade bara rakt igenom och flisade en del men det doldes ändå av handtaget.
Tack för hjälpen.
Något är fel.P panilsso669 skrev:
Når vredpinnen och låscylinderns medbringare i cylinderroddaren samt har 1mm mellanrum så de inte ligger emot varandra?
Vilka behör har du? Använder du någon cylinderdistans?
Om du lossar låscylindern och bara testar med att hålla vredet på plats fungerar det då?
Har Assa Abloy 1309 cylinder. Cylinder distans till denna. Har inte vågat klippa medbringaren ännu. Men där är en hel cylinderoddare så jag undrar om jag behöver något extra för att dom ska låsa och öppna separat?1 123abc skrev:
Vredpinnen och cylindermedbringaren ska som jag skrev innan båda nå in ungefär till mitten av låshusets cylinderroddare men det ska vara 1-2mm mellanrum så de inte når fram till varandra.P panilsso669 skrev:
Om du inte kapat medbringaren och vredpinnen i rätt längd så kan det inte fungera.
Ok. Ska fixa det så skriver jag om det funkar eller inte 😀1 123abc skrev:
Klicka här för att svara





